• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • MrsMurphy

Ok, nu har jag alltså hittat alla dessa varor så nu står pones i ugnen. Stod på hälsokosten och hittade äntligen Fiber-husken, jag svor och förbannade för jag hade helt klart för mig att det skulle vara 3 dl och eländet kostade 65 kr. Tog 2 och muttrade men konstaterade att det nog skulle komma till användning så lika bra för att jag är så sällan i stan.

Landade på en lokal liten mini konsum för att kika efter pofiber, konstaterade att det var ytterst prisvärt. Tog en för den skulle man ju bara ha några teskedar av... Hittade dessutom massa annat smått och gott som jag eftersökt, på mini Konsum av alla ställen. 

Gaaaaaaaaaaaaaahhh! Jag snurrade ju ihop måtten! Nu sitter jag med Fiber-husk för en livstid och pofiber är redan så gott som slut! Klaaaantarsel!

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Ziggystardust
    MrsMurphy skrev 2011-02-26 20:44:55 följande:
    Ok, nu har jag alltså hittat alla dessa varor så nu står pones i ugnen. Stod på hälsokosten och hittade äntligen Fiber-husken, jag svor och förbannade för jag hade helt klart för mig att det skulle vara 3 dl och eländet kostade 65 kr. Tog 2 och muttrade men konstaterade att det nog skulle komma till användning så lika bra för att jag är så sällan i stan.

Landade på en lokal liten mini konsum för att kika efter pofiber, konstaterade att det var ytterst prisvärt. Tog en för den skulle man ju bara ha några teskedar av... Hittade dessutom massa annat smått och gott som jag eftersökt, på mini Konsum av alla ställen. 

Gaaaaaaaaaaaaaahhh! Jag snurrade ju ihop måtten! Nu sitter jag med Fiber-husk för en livstid och pofiber är redan så gott som slut! Klaaaantarsel!

He, he, men dina fiberhusk går nog åt ändå ska du se! Gör mycket pannkakor! Glad
  • helene306

Så, Pones på creme fraiche funkade bra De första Ponesen tyckte jag kändes lite "söta" i smaken. Jag tänkte att det är för att jag inte saltade degen. Dessa med creme fraiche var inet lika "söta" men ändå anas en särskild smak. Är det bara jag som känner detta? Annars är det ett kanonbröd! Jag plattade till mina (maken vill ha runda bullar ) och på mina drog jag ett varv med saltkvarnen. I morgon får jag se vad mina smakar. Smakar de blä har jag inget val, jag ska stå på loppis mellan 9-ca17 och Ponesen är de enda jag har med att äta. Tror jag ska ladda med en redig ÄM-latte så jag står mig bra

MrsQuitaz skrev 2011-02-26 20:23:50 följande:

Jag bakade pones igår och dem var inte goda. De har en speciell smak som jag absolut inte klarade av. det är väldigt konstigt detta, jag är inte ens kräsen när det gäller mat. Nåja det får bli ägg, ägg och åter ägg till frukost

Jag kan hålla med om att det är en särskild smak. Jag gissar på att det är pofibret.
    emoni23 skrev 2011-02-26 20:27:49 följande:
    Jag är alltså gravid och åt enl LCHF innan i ca 4 veckor mådde ypperligt bra då, jag trodde inte man kunde fortsätta när man blev gravid och iom illamående så klarade jag inte ägg på morgonen men ska absolut fortsätta jag väer 105 på 155 cm och är gravid bådar inte gott för min kropp vore bra om man kunde hjälpa lite.

Ni som är gravida och äter enl LCHF hur går det?
    Har ni ändrat något, hur går er viktkurva? 
    Jag är inte gravid nu men jag var förra året och i år
    Jag klarade inte av ägg förrän runt vecka 22. Bacon hade jag svårt för fortfarande då, jag klarade inte ens doften men det lossnade någon gång efter v 25 tror jag. I början av graviditeten kunde jag inet ens tänka på fet mat förrän ett illamående sköljde över mig så jag levde på kokta makaroner, rostmackor, ja allt man inte ska äta enligt lchf men jag försökte inte släppa allt helt och hållet. Det var inte så att jag vräkte i mig. Lite fet mat gick bra som fisk och kött, kyckling men just tanken. När maken stekte bacon höll jag på att krevera. Det luktade asvidrigt! Men som sagt det lugnade ner sig och blev bättre vid v 22.Sen efter det körde jag inet superstrikt. Det blev lite pasta och någon potatis ibland. Jag käkade skräpmat någon gång, godis och kladdkakor. Mot slutet mådde jag psykiskt dåligt så det blev en jädra massa tröstande i form av kladdkaka och godis. Jag kan jämföra mot första graviditeten:

barn 1 2005
    +28 kg
    foglossning from hell
    carpaltunnelsyndrom big time
    enormt svullen! (ökade 2 skostorlekar på slutet)
    jag kunde knappt gå pga svullnad och foglossning
    jag åt husmanskost hela tiden
    kuddar i hela sängen för att avlasta händer, bäcken och minska svullna ben

barn 2 2010
    +18 kg
    foglossningskänningar från v 37 (någr agånger tidigare om jag gjort något "dumt", jag kan säga att kravla runt på köksgolvet och göra 3 lapptäcken inte är att rekommendera för de arma fogarna )
    inga problem med carpaltunnelsyndrom
    "lagom" svullnad, åt jag kolhydratrikt fick jag inte på mig mina vigselringar dagen efter
    promenerade hela graviditeten ut
    kunde ha mina egna skor hela graviditeten
    inga extra kuddar i sängen
    jag hade mer ork även om jag vissa dagar var tröttare
    jag kände mig pigg

Summa sumarum: jag mådde betydligt bättre med graviditet nr 2 och någorlunda lchf.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    MrsMurphy skrev 2011-02-26 20:44:55 följande:

Typiskt

Men 65 spänn! Jag tror min kostar typ 35 kr i butik
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Linda1976

Har druckit alldeles för mycket rödvin för att bidra med nåt vettigt Jag återkommer imorgon *fniss* 

PS: pones-kex med sesamfrön: MUMS! ihop med phildelphia rostad vitlök! Mmmmm!!!

Tjingeling CoolTomte  *hick* hihi

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-02-26 18:50:41 följande:
    Kall grädde! Det är boven förmodligen!

Ok, skippar den och testar ditt recept nästa gång
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-02-26 19:09:31 följande:
    Rapport från mitt kök, numera känt som experiment-köket.

Använde den numera heliga ponesdegen och gjorde kex till kvällens ostbricka.... Degen faller sönder lätt, så de blev inte jättetunna, men bra ändå. Orkade bara göra 6 st a 5*5 cm (för hade de blivit oaätliga så hade jag lagt ner låååång tid i onödan). Kryddade med sesamfrön, paprikapulver och linfrön. Hade i ett ägg extra i smeten för jag inbillar mig att det skulle hålla ihop bättre då.

Alltså: Ponesdegen funkar att göra kex på. Om än aningen tjockare och segare än vanliga! 
    MrsQuitaz skrev 2011-02-26 20:23:50 följande:

Jag bakade pones igår och dem var inte goda. De har en speciell smak som jag absolut inte klarade av. det är väldigt konstigt detta, jag är inte ens kräsen när det gäller mat. Nåja det får bli ägg, ägg och åter ägg till frukost.

3 veckor har nu gått och vågen visar på -9kg. Jag fullkomligt njuter även om jag är oroad över om det är sunt att gå ner så mycket så fort. Någon tanke?

Vet att jag tjatar om mina knäckebröd, men de är faktiskt otroligt goda. Så jag ger er receptet igen och rekommenderar starkt att ni testar.
    Funkar kalasbra som kex också till ost också.

3 ägg
    3 dl lika delar av linfrön, kokosflingor och mandelmjöl ( jag har dock minskat linfröna till 1/2 dl och lagt till 1/2 dl psylliumfrön istället, tycker det blir ännu krispigare och godare )

Rör ihop allt med gaffel och bred ut smeten tunt på en plåt.
    Grädda 15 min i 175grader.
    Ta ut och skär bitar ( jag rispar bara så bryter jag av bitarna efteråt )
    Rosta i 1 timme i 50 grader.

Så himla gott på morgonen med ost och skinka eller till osten på kvällen.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • emoni23
    helene306 skrev 2011-02-26 20:58:14 följande:
    Så, Pones på creme fraiche funkade bra De första Ponesen tyckte jag kändes lite "söta" i smaken. Jag tänkte att det är för att jag inte saltade degen. Dessa med creme fraiche var inet lika "söta" men ändå anas en särskild smak. Är det bara jag som känner detta? Annars är det ett kanonbröd! Jag plattade till mina (maken vill ha runda bullar ) och på mina drog jag ett varv med saltkvarnen. I morgon får jag se vad mina smakar. Smakar de blä har jag inget val, jag ska stå på loppis mellan 9-ca17 och Ponesen är de enda jag har med att äta. Tror jag ska ladda med en redig ÄM-latte så jag står mig bra Jag kan hålla med om att det är en särskild smak. Jag gissar på att det är pofibret.
    emoni23 skrev 2011-02-26 20:27:49 följande:
    Jag är alltså gravid och åt enl LCHF innan i ca 4 veckor mådde ypperligt bra då, jag trodde inte man kunde fortsätta när man blev gravid och iom illamående så klarade jag inte ägg på morgonen men ska absolut fortsätta jag väer 105 på 155 cm och är gravid bådar inte gott för min kropp vore bra om man kunde hjälpa lite.

Ni som är gravida och äter enl LCHF hur går det?
    Har ni ändrat något, hur går er viktkurva? 
    Jag är inte gravid nu men jag var förra året och i år
    Jag klarade inte av ägg förrän runt vecka 22. Bacon hade jag svårt för fortfarande då, jag klarade inte ens doften men det lossnade någon gång efter v 25 tror jag. I början av graviditeten kunde jag inet ens tänka på fet mat förrän ett illamående sköljde över mig så jag levde på kokta makaroner, rostmackor, ja allt man inte ska äta enligt lchf men jag försökte inte släppa allt helt och hållet. Det var inte så att jag vräkte i mig. Lite fet mat gick bra som fisk och kött, kyckling men just tanken. När maken stekte bacon höll jag på att krevera. Det luktade asvidrigt! Men som sagt det lugnade ner sig och blev bättre vid v 22.Sen efter det körde jag inet superstrikt. Det blev lite pasta och någon potatis ibland. Jag käkade skräpmat någon gång, godis och kladdkakor. Mot slutet mådde jag psykiskt dåligt så det blev en jädra massa tröstande i form av kladdkaka och godis. Jag kan jämföra mot första graviditeten:

barn 1 2005
    +28 kg
    foglossning from hell
    carpaltunnelsyndrom big time
    enormt svullen! (ökade 2 skostorlekar på slutet)
    jag kunde knappt gå pga svullnad och foglossning
    jag åt husmanskost hela tiden
    kuddar i hela sängen för att avlasta händer, bäcken och minska svullna ben

barn 2 2010
    +18 kg
    foglossningskänningar från v 37 (någr agånger tidigare om jag gjort något "dumt", jag kan säga att kravla runt på köksgolvet och göra 3 lapptäcken inte är att rekommendera för de arma fogarna )
    inga problem med carpaltunnelsyndrom
    "lagom" svullnad, åt jag kolhydratrikt fick jag inte på mig mina vigselringar dagen efter
    promenerade hela graviditeten ut
    kunde ha mina egna skor hela graviditeten
    inga extra kuddar i sängen
    jag hade mer ork även om jag vissa dagar var tröttare
    jag kände mig pigg

Summa sumarum: jag mådde betydligt bättre med graviditet nr 2 och någorlunda lchf.
    Tack för ditt svar, det jag kände med LCHF var att jag var lite trött o seg lixom inte samma energi som jag hade innan men det fanns en annan energi typ långsiktig men det var lite jobbigt att träna på crosstrainern, jag tog en hel del celcius drycker som ska öka förbränning osv innehåller en hel del koffein man blev tokpigg men funkar ju itne att dricka sånt som gravid..

SKa försöka hitta en balans, kanske frukost får jag köra på fil och nåt knäckebröd och skippa pasta, potatis osv resten av dagen man lär ju ändå bränna de kolisar som man får i sig till frukost.
  • Ziggystardust

Mmm, pones á la morotskaka var riktigt gott! Hade ingen philadelphiaost att göra glasyr av men ska köpa imorgon, då blir de perfekta! Kolhydrathalten ökar ju iom morötter och valnötter men som gofika vid speciella tillfällen blir det ju helt klart godkänt!

• musli

Har fallit av vagnen heeeeeeelt och hållet...... Måste skärpa mig så jag återkommer när jag fått orken att skärpa mig. Är lite mycket nu.

Hanna 050511 & Elias 090910
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**