• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Nikhita
    Termos lycka till

Lättja77, bra skrivet!
    I don't worry cause everything's gonna be alright
  • MrsMurphy
    Denebola skrev 2011-02-26 09:04:30 följande:
    Ja, det är inte konstigt att en del tycker att LCHF liknar en sekt och om man äter ett gram kolhydrater för mycket eller råkar få i sig lite tillsatser så är man ingen riktig LCHFare utan borde bannlysas ur sekten för tid och evighet

Ja, jag tror att många tänker på det som på dieter, att det handlar om att förbjuda saker (en diet är ju en jobbig grej som man måste ta till för att gå ner i vikt, verkar tänket vara). Och även om jag kan sakna potatis ibland (apropå tidigare inlägg i tråden ), så känner jag inte att det är en så stor uppoffring eftersom allt jag äter är så gott, och jag håller mig mätt, med stabilt blodsocker och slipper diverse andra problem. Jag började äta såhär minst lika mycket för hälsans skull som för viktens skull, och nu när jag är uppe i en vikt jag kan känna mig nöjd med, så känner jag att jag inte saknar "kostcirkelmaten", eftersom detta både är godare och får mig att må bättre.

Sen tar jag också mig ganska stora friheter, men då är det ändå inom tillåtna livsmedel. Jag äter ju lätt hellre en mandelmuffins än en kanelbulle, för kanelbullen blir jag gasig av, och det är det inte värt för att få uppleva smaken i munnen. Ok, man ska aldrig säga aldrig, men än så länge har jag inte saknat något så pass mycket att jag kännt att jag verkligen har behövt att äta det (däremot har jag känt "Nä, jag klarar mig bra utan det där som de andra mofflar i sig").

I och med att LCHF ofta framställs som en viktminskninsmetod, så tycker jag att fokus hamnar lite snett. LCHF har plats för lite frukt, nötter, någon morot här och där, et. c. MEN kanske inte under viktminskningsfasen! Och eftersom det man oftast hör är LCHF = viktminskning så hamnar "normalviktsmaten" lite i skymundan. Det tror jag bidrar starkt till att upprattningen att man "blir så begränsad när man äter LCHF".

Sen kan det förstås vara så att de som en gång varit överviktiga har fått problem med socker, och därför inte klarar av så mycket kolhydrater ens när de nått normalvikt, men då får man ju faktiskt se det som att de har ett problem med sin kropp, och att det gäller just dem. Det går antagligen inte att jämföra med en som alltid har varit normalviktig, utan problem med socker, och som börjar äta LCHF. Den personen lär med stor sannolikhet kunna äta mer kolhydrater i form av frukt, nötter, mjölk mm. eftersom kroppen inte går i gång på det lika mycket.
    Enig rakt igenom! Bra skrivet!

Samtidigt så känner jag att en normal LCHF mat även det ger viktminskning, för mig iaf! Visst, kilona rasslar inte av mig men ett kilo i veckan ryker i snitt av att faktiskt äta vad jag känner för. (Vilket då innebär tv-snacks med mandel, ost/mejeri i alla middagar, ett halvt glas rödvin till matlagningen) Antagligen kommer jag få dra in på det mesta framöver när platåer uppstår, men man kan ju inte anklagas för att leva asketiskt. Just detta att det är en livsstil, inte en diet, jag vill verkligen att det in första hand ska framgå för att då skulle verkligen inte detta verka vara så sektliknande och begränsande. Att man i första hand ska få kunskap om allt som är tillåtet men att vid viktminskning så kanske man bör reducera vissa bitar. Nu så upplever jag det som tvärtom, att man ser från helt fel håll. 
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Nikhita

Ja och sen så är det ju så att man måste utgå utifrån sig själv och anpassa kosten därefter. En del känner att de måste ta bort alla mejerier för att gå ner i vikt, för andra funkar det lika bra med.

Så om jag känner att jag kan ta lite funlight till bären, mår bra och går ner i vikt - så gör jag det

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Linda1976
    Mandel skrev 2011-02-26 09:04:17 följande:
    Ska man smälta smöret innan man har i det i ponesdegen?
    japp!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Nikhita skrev 2011-02-26 09:34:12 följande:
    Ja och sen så är det ju så att man måste utgå utifrån sig själv och anpassa kosten därefter. En del känner att de måste ta bort alla mejerier för att gå ner i vikt, för andra funkar det lika bra med.

Så om jag känner att jag kan ta lite funlight till bären, mår bra och går ner i vikt - så gör jag det
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • MrsMurphy

Vet inte ens om jag vågar säga detta högt utan att mucka med ödet men jag skolade in barnen i september och sen dess har det varit sjukor varje vecka, 2 nyinskolade=dubbelt upp. 

Men faktum är att nu har vi slagit närvarorekord efter närvarorekord nu.  Visst, 2 omgångar med magsjuka som går som en epidemi nu på dagis men att dessa övriga sjukor varit helt nollade. Man kan ju inte skriva i sten att detta hänger ihop men antingen så har friskheten en fantastisk tajming eller så spelar verkligen kostomläggningen roll. 

Nikhita skrev 2011-02-26 09:34:12 följande:
     Jo, men det jag syftade på var detta att man i första hand ska peka på vad normalkost innebär för att visa att det inte är förbud rakt igenom och att sen peka på vad som kanske måste reduceras för viktnedgång om det står still. Ibland får man denna extremkost gnuggad i fejjan när man kollar och då känns ju inte LCHF som någon större höjdar eller ens hälsosamt. Och det är den bilden alla utanför har, även jag hade. 
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Faile

En fråga om bounty ifall någon vet.

När man ska ha i kokosmjölk så kommer det ju först det vattniga och kvar är sen den feta massan. Spelar det någon roll vilket som hamnar i bountymassan, eller ska man gegga ihop allt så man får med både det vattniga och det kletiga?

Om ni fattar hur jag menar

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Sofiaochjonas
    Faile skrev 2011-02-26 07:17:41 följande:
    frokenfrau.blogspot.com/2011/02/krispiga-lchf...

Den där ska nog vara bra. Jag testade dock igår och misslyckades grovt, så det blir nytt försök idag igen.
    Skiter det sig igen blir det ischoklad till mellon istället
    åh det verkar ju vara gott. Lite knöligt dock, får se om jag ger mig i kast med det :)

Men måste fråga er inbitna LCHFare här inne. När det gäller sukrin, står det på lchf butikens hemsida att man inte ska räkna det som kolhydrater :S Innebär det att jag kan ha det i LCHF kladdkaka, eller i en latte då och då utan att det är någon fara? (om man bortser från sockerberoende,vilket jag inte hade)
  • Faile
    Sofiaochjonas skrev 2011-02-26 11:02:58 följande:
    åh det verkar ju vara gott. Lite knöligt dock, får se om jag ger mig i kast med det :)

Men måste fråga er inbitna LCHFare här inne. När det gäller sukrin, står det på lchf butikens hemsida att man inte ska räkna det som kolhydrater :S Innebär det att jag kan ha det i LCHF kladdkaka, eller i en latte då och då utan att det är någon fara? (om man bortser från sockerberoende,vilket jag inte hade)
    Enligt min hälsokostnisse så är det kolhydrater kroppen inte kan tillgodogöra sig, de är alltså helt harmlösa.
    "Nissen" driver alltså lokala hälsokosten och äter lchf, så hans lilla affär är en guldgruva för lchf:are
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Sofiaochjonas
    Faile skrev 2011-02-26 11:07:36 följande:
    Enligt min hälsokostnisse så är det kolhydrater kroppen inte kan tillgodogöra sig, de är alltså helt harmlösa.
    "Nissen" driver alltså lokala hälsokosten och äter lchf, så hans lilla affär är en guldgruva för lchf:are
    Okej..Jag är ganska ny på det här, har inte så mycket koll än =) Men då ska jag köpa hem det.. Det finns inte att köpa i vanliga butiker?? Sötningsmedel vet jag finns, men det är inte samma sak va?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**