Denebola skrev 2011-02-26 09:04:30 följande:
Ja, det är inte konstigt att en del tycker att LCHF liknar en sekt och om man äter ett gram kolhydrater för mycket eller råkar få i sig lite tillsatser så är man ingen riktig LCHFare utan borde bannlysas ur sekten för tid och evighet
Ja, jag tror att många tänker på det som på dieter, att det handlar om att förbjuda saker (en diet är ju en jobbig grej som man måste ta till för att gå ner i vikt, verkar tänket vara). Och även om jag kan sakna potatis ibland (apropå tidigare inlägg i tråden

), så känner jag inte att det är en så stor uppoffring eftersom allt jag äter är så gott, och jag håller mig mätt, med stabilt blodsocker och slipper diverse andra problem. Jag började äta såhär minst lika mycket för hälsans skull som för viktens skull, och nu när jag är uppe i en vikt jag kan känna mig nöjd med, så känner jag att jag inte saknar "kostcirkelmaten", eftersom detta både är godare och får mig att må bättre.
Sen tar jag också mig ganska stora friheter, men då är det ändå inom tillåtna livsmedel. Jag äter ju lätt hellre en mandelmuffins än en kanelbulle, för kanelbullen blir jag gasig av, och det är det inte värt för att få uppleva smaken i munnen. Ok, man ska aldrig säga aldrig, men än så länge har jag inte saknat något så pass mycket att jag kännt att jag verkligen har behövt att äta det (däremot har jag känt "Nä, jag klarar mig bra utan det där som de andra mofflar i sig").
I och med att LCHF ofta framställs som en viktminskninsmetod, så tycker jag att fokus hamnar lite snett. LCHF har plats för lite frukt, nötter, någon morot här och där, et. c. MEN kanske inte under viktminskningsfasen! Och eftersom det man oftast hör är LCHF = viktminskning så hamnar "normalviktsmaten" lite i skymundan. Det tror jag bidrar starkt till att upprattningen att man "blir så begränsad när man äter LCHF".
Sen kan det förstås vara så att de som en gång varit överviktiga har fått problem med socker, och därför inte klarar av så mycket kolhydrater ens när de nått normalvikt, men då får man ju faktiskt se det som att de har ett problem med sin kropp, och att det gäller just dem. Det går antagligen inte att jämföra med en som alltid har varit normalviktig, utan problem med socker, och som börjar äta LCHF. Den personen lär med stor sannolikhet kunna äta mer kolhydrater i form av frukt, nötter, mjölk mm. eftersom kroppen inte går i gång på det lika mycket.
Enig rakt igenom! Bra skrivet!
Samtidigt så känner jag att en normal LCHF mat även det ger viktminskning, för mig iaf!

Visst, kilona rasslar inte av mig men ett kilo i veckan ryker i snitt av att faktiskt äta vad jag känner för. (Vilket då innebär tv-snacks med mandel, ost/mejeri i alla middagar, ett halvt glas rödvin till matlagningen) Antagligen kommer jag få dra in på det mesta framöver när platåer uppstår, men man kan ju inte anklagas för att leva asketiskt. Just detta att det är en livsstil, inte en diet, jag vill verkligen att det in första hand ska framgå för att då skulle verkligen inte detta verka vara så sektliknande och begränsande. Att man i första hand ska få kunskap om allt som är tillåtet men att vid viktminskning så kanske man bör reducera vissa bitar. Nu så upplever jag det som tvärtom, att man ser från helt fel håll.