• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Devotion

Myran: ang glykosbelastning så är det olika! I Halland får alla göra det men här bara om man har högt blodsocker!

• Devotion

Oftast gör man det nog tidigt i graviditeten! Jag hade lite högt blodsocker vid första besöket hos BM o fick göra glykosbelastningen redan i v 7-8. Samma med min kompis i Varberg (som sa att alla blir kallade till det där). Hon gjorde det nog runt v 10-12.

• Capa
    Myrangbg skrev 2011-04-13 09:55:22 följande:
    Vet någon om alla gravida gör glukos-belastning, eller är det bara dem som har ett lite för högt blodsocker?
    Som devotion säger så är det olika. Nere i malmö är det obligatoriskt och görs då runt vecka 25-30 om jag inte minns fel..... Min bm nu har inte sagt något om glukosbelastning så antar att det inte görs då om man inte ligger i riskzonen Obestämd
  • Liisaan
    Jenric skrev 2011-04-13 09:31:11 följande:

Det var någon som frågade hur lång tid det tog att få svar/beslut från FK. Jag har ju inte fått mitt moderskapsintyg än, så jag ringde BM och frågade om det var för sent att få/skicka in det i mitten av maj, när jag ska dit nästa gång. Svaret jag fick var att det inte alls var för sent, och att de som skickar in tidigt hamnar "längst ner i högen" då de arbetar utefter det datum man behöver besked senast. Men ponera att jag vill vara ledig med föräldrapenning 60 dagar innan BF, dvs. från 13 juni. Hinner de verkligen ge mig besked om jag skickar in moderskapsintyget i mitten av maj då? Känns lite tight. Men nu ska jag ju inte ta ut de 60 dagarna innan, utan jag ska ta 30 dagars semester, plus lite flextid som jag samlat på mig. Kommer nog att jobba min sista dag runt midsommar *längtar* Solig

Försökte boka in mig på en sådan föräldrainformation hos FK, men allt var fullbokat i Gbg... Hm. Jag har verkligen noll koll på hur allt detta fungerar, och man vill ju välja smart och inte missa nåt viktigt. Blir ännu mer förvirrad av deras info på webben, pust.

För mig tog det ca 2 veckor men då hade jag en beviljad sen tidigare så jag vet inte om det kan vara därför det gick snabbt. Jag tror att dom har 30 dagar på sig att handlägga. En sak du kan göra är att ringa till FK och fråga när du senast behöver skicka in då du inte har tid hos bm förrän i mitten på maj. Säger dom att dom behöver ha den snart måste ju bm kunna skicka hem den till dig eller om du kommer förbi och hämtar den innan ditt ordinarie besök.

Ett annat tips är att skaffa bankid och planera föräldrapenning via webben då man kan ha koll själv.

Dom har inte alltid den bästa kollen där, har själv haft problem då dom tog dagar från mig utan att jag godkände och gav till sambon trots att han hade dagar själv, sedan när jag fick tillbaka dom fick jag dom i lägstanivå så jag förlorade pengar pga det. Sambon har dessutom tagit ut alla sina men fick brev hem om att han har 26 dagar kvar? Så jag tror att det kan vara mina.. Fast det struntar vi i att få tillbaks dom till mig då det kan vara bra för han att ha dom senare när hon blir äldre. Som sagt denna gången skall jag ha koll via webben och inte hålla på med dessa papper så blri det nog bättre. Är man sjukskriven ser man ju även på när ens sjukskrivning har kommit in och även när man får pengar för vab m.m. 

Hoppas jag inte gjorde dig ännu mera förvirrad :) 
  • Blondie82

Fkassan är så förvirrande i sig tycker jag Obestämd Hade velat gå på deras infromationsträff men som sagt det är fullbokat här i Göteborg. Men det är ju tur att några av er redan har barn så kanske vi kan få lite tips när det behövs Glad. Pratade med dem idag då jag ville veta om min sjukskrivning kommit in och då fick jag också svaret att papprena om moderskapsintyget kommer senare (även om de fått in det för två veckor sedan). Det verkar vara första när det drar ihop sig som man får ut papper...

• Jenric
    Devotion skrev 2011-04-13 10:03:35 följande:
    Jenjen: vi har spanat in Teutonias trehjuling med handbroms och höj o sänkbart handtag. Vi var inne på fyrhjulingen med svängbara hjul först men gick höra att de var helt värdelösa att köra med i lite terräng o snö.
    Höj och sänkbart handtag låter ju bra... Eric är ju 190cm och jag 167cm - borde ju vara lite olika höjd där. Men menar du att trehjulingen är bättre i snö och terräng än en fyrhjuling alltså? Kanske man kan få möjlighet att känna efter på mässan på lördag, på barnvagnsbaneprovet... fast det lär ju vara en och annan som vill testa, förutom jag Flört

Liisaan: Bra idé, jag ska slå en signal till FK och höra vad de säger.

Capa: Har du haft möjlighet att höra med din far än, om ev. lärlingsplats för Eric?
  • Greta

Ang. vagn och trehjuling kontra fyrhjuling. Vi var ju på Babyproffsen och fick en grundlig genomgång. Hon sa att trehjulingarna generellt är lite ostabilare än fyrhjulingarna. Speciellt när de börjar sitta upp eller om man t ex har hund som drar iväg i ett koppel samtidigt som man håller i vagnen.

Fyrhjulingarna med svängbara framhjul är ju naturligtvis lite knivigare att köra i snö.Eftersom vi inte ville välja mellan stor och otymplig vagn och cityvagn löste vi detta genom att köpa en Bugaboo med extra terränghjul. Har tidigare varit emot cityvagnarna med små hjul, men jag blev väldigt positivt överaskad när jag satte på terränghjulen här hemma. Då är det ju helt plötsligt fyra stora fasta hjul istället för de små pluttiga och svängbara där fram. Det tar typ 20 sek att byta hjulen också, hur smidigt som helst. Ni får prova på mässan om dom har terränghjulen där Glad

Att vagnen är lätt och blir som ett litet paket ihopfälld är ju heller inget negativt. Måste prata lite positivt om Bugaboo eftersom jag själv blev så positivt överaskad. Var som sagt emot denna innan då jag endast upplevde den som en trendvagn. Allt är ju så flexibelt och man kan byta, ändra, plocka och köpa till delar på den som man vill. Den är väldigt dyr, men har man bestämt sig i god tid så kan man ju hålla utkik på Blocket. Fattas det någon del så är det lätt att köpa till. Vi ska t ex köpa till själva liggplattan till liggdelen, alltså den träplattan som gör att det blir hårt undertill. T o m det hade dom.

Jaja, nog om Bugaboo. Men bra att kolla och provköra på mässan som sagt Glad

Capa skrev 2011-04-13 09:41:10 följande:
    Haha, vilken tur att vi har samma bm!! Då sätter jag mig och väntar på ett bm-besök jag med då när det är dags igen om 2 veckor Skrattande 
    Dock tror jag att de brukar vilja att man tar proverna först. Men du sätter dig väl på samma ställe och väntar ändå, så kommer hon och hämtar dig Glad
  • Devotion

Jenjen: vi är också olika långa så därför tyckte vi att det var bra med ett justerbart handtag! en vanlig fyrhjuling med stora fasta hjul är kanske ännu bättre i snö o terräng, men de fyrhjulingar vi sett med svängbara framhjul har så himla små hjul där fram.. Trehjulingen har tre lika stora hjul. Vi har ju inte provat själva men bl.a. Min syster sa att små svängbara hjul gör att vagnen kör som den vill om man tex kör på en liten sten. Inte så bra där vi bor med andra ord (många grusvägar osv).

Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011