• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Jenric
    Myrangbg skrev 2011-04-14 10:06:09 följande:
    Jag tror inte jag varit så orolig om det inte varit för att jag haft ett MA innan. Det var ju visserligen tidigare men har ändå vetskapen av att något kan ligga dött inne i mig utan att kroppen märker det. Idag hoppas jag att jag kan vara lugn, när jag låg i sängen imorse och han hade morgongymnastik i magen tänkte jag iaf, bra han lever och har det bra va nu glad för det och skit i om han sen sover resten av dagen... Vet dock inte hur många timmar det fungerar...

Längtar också otroligt mycket till man har kommit så långt att han klarar sig utanför mig och tills dess de inte kan säga på antenatal att det finns ju inte så mycket vi kan göra för det är ändå för tidigt...

Oj vad långt ni har bokat tider, fast det måste ju iof vara rätt bra så kan du planera din sommar. Men det är ju ingen som vet om det blir juni, juli eller augusti egentligen...

Är det någon som varit i butiken på Övre husargatan och kollat in utbudet på mammakläder??? Jag börjar känna panik över att inte ha mer och sätta på mig och måste nog ta en liten tur dit idag...
    Förstår att du är mer orolig då, när du har varit med om ett MA... Rynkar på näsan Gillar också när det är morgongympa i magen, och min lilla brukar även börja sprattla ordentligt när jag dricker kallt vatten. Men vad jag har förstått sover/vilar de under majoriteten av dygnets timmar.

Ja, min BM ville boka in tider "hela vägen fram", då det kunde bli svårt att hitta tider längre fram annars, sa hon. Nu ska ju vi flytta snart och jag kommer förmodligen byta BM, till någon närmare där vi ska bo. Har inte orkat ta tag i detta än dock, men det är ju 6-7 veckor kvar tills vi flyttar. Usch, när jag tänker på allt man ska fixa och ordna inför flytt blir jag lite trött - men samtidigt längtar jag jättemycket tills vi bor i nya lägenheten. Eric verkar också börja flytta i tanken nu... igår sa han "ja, badrummet kommer jag inte sakna ialla fall" Tungan ute Där vi bor nu har vi inte ens ett fönster in till badrummet och det är gammalt och ganska trångt. I nya lägenheten är badrummet jättestort och ljust med fönster, badkar, tvättmaskin/torktumlare och diskho, skåp för förvaring mm. Känns ju super att ha det så sen när lillan kommer *längtar*

En kollega till mig har varit i den butiken och köpt kläder, vet jag. Hon köpte byxor och nåt mer, men de sa då att de skulle få in mer kläder nu under våren. Haha, vi är tre stycken som är "på tjocken" på mitt jobb med BF 13, 14 och 24 augusti. Chefen är måttligt imponerad och tror nog det är en planerad kupp Cool Mohaha...
  • Jenric

Och hoppas du får en skön resa till Frankrike! Låter ju gör härligt!!

• Jenric
    TantKerstin skrev 2011-04-14 09:50:48 följande:
    Jenjen: Alla BM verkar påstå att det är vanligare för förstföderskor att gå över, men majoriteten av de jag känner har faktiskt fått för tidigt
    Jag känner också några förstföderskor som fått innan BF. Hm... Och några som får sitt andra/tredje barn som gått över tiden. Så det är nog väldigt individuellt, antar jag Glad

Nä, om man skulle ta tag i jobbet - har några arbetsuppgifter som jag drar mig för att börja med, men det är väl lika bra att få det gjort, så kan jag unna mig att gå ut i solen sen på lunchen!  Solig
  • Capa
    JenJen80:
    Tyvärr har dom fullt nu på min pappas jobb då dom precis anställt en lärling. Men han tycker absolut att Erik ska anmäla sig på arbetsförmedlingen då det genast kommer bli mycket lättare för honom att hitta en lärlingsplats då dom betalar en viss procent av lönen så blir mer firmor intresserade.
    Men skicka in en ansöka till honom ändå, skadar ju inte Flört http://www.specialtec.se 
    Jag vet att dom behåller CV på dom som är intressanta om det skulle dyka om en plats, men jag lovar att jag hör av mig och det blir en lärlingsplats ledig!!
  • TantKerstin
    MRAN. Frankrike...jäses vad skönt det låter med sol, passa på o njut ordentligt!! Vart i Frankrike ska ni?
  • L86
    TantKerstin skrev 2011-04-14 09:50:48 följande:
    Jenjen: Alla BM verkar påstå att det är vanligare för förstföderskor att gå över, men majoriteten av de jag känner har faktiskt fått för tidigt

Humlan: Weee, hemma! När kommer du hem sen igen?

L86: Funkar akupunturen mot foglossningen? Känner du stor skillnad?

Ang fika så är det lättast på helgen, men om det ska bli på en vardag kan man kanske ta det lite senare, typ vid halv sju eller nåt sånt?
     Fast senare tid på vardagar kanske blir goare när det är mer sommar ute och man kan sitta på nån uteservering o gotta till det
    Har bara fått akupunktur mot foglossning 2 gånger, så det är svårt att säga om det hjälper. Man blir ju tvingad till att slappna av och vila, vilket alltid är bra. Hoppas att det hjälper nåt i alla fall!
  • Fru R

jenjen: va roligt att de gillade lägenheten! Håller tummarna att de kan ta den så ni slipper dubbla hyror.

myrangbg: men fy för dessa blödningar! Skönt ändå att du fick träffa läkare även om de inte kunde se varifrån blodet kom. Visst var det efter cell-provet?!? Läste det nyss, men hjärnan kan tydligen inte komma ihåg ens den minsta detaljen....
    Förtränger att jag har läst något om det vin och ost tokiga land i söder.

Välkomna alla nya förresten!

Ang vagn så ni som tittar på tre-hjulingar, testa en extra gång att åka uppför och nerför en höjd. (typ trotoar-kant) En i min mamma grupp köpte en tre-hjuling och var tvungen att köpa en andra vagn efter ett tag för hon blev helt tokig på att hon var tvungen att gå baklänges uppför trotoaren. Bara ett litet tips.

Själv är jag hemma med Alicia som har haft 40 graders feber, lägre idag så det går åt rätt håll. Men oj vad man blir trött när hon är så dålig!

Har vi sagt någon dag för fika? Vet att jag ska på bio med min syster i nästa vecka. Tisdag tror jag...

~ Alicia 26/2-08 ~
  • Greta
    Jenric skrev 2011-04-14 09:32:36 följande:
    Yoga-time idag Glad Var stel i ryggen och hade huvudvärk förra helgen... funderar på om det var gamla spänningar som släppte på yogan som utlöste detta? Tror jag är ganska svag i nacke och axlar och några övningar (tex. när man ska stå med armarna rakt ut) är ju rätt jobbiga... Hoppas bli starkare vecka för vecka!

Myran: Skönt att allt var som det skulle ändå, förstår att det är jobbigt att vara orolig hela tiden. Som jag tror Blondie sagt tidigare, så hade inte jag heller förväntat mig att graviditeten skulle innebära så mycket oro...! Och jag har ju ändå inte haft speciellt mkt att oroa mig för, peppar peppar. Är 22+4 idag och känner att jag längtar till vecka 26-30 nånstans, då det ändå verkar vara ganska "safe" om nu bebisen beslutar sig för att komma tidigare. Samtidigt sa ju min BM till mig att jag skulle förvänta mig att bebisen inte tittar ut förrän i slutet av augusti, jag har ju BF 13 aug men har tider bokade hos henne fram till 22 aug Tungan ute Är det vanligare att man går över tiden, som förstagångsföderska eller?

Greta: Köpte ni sängen igår, den såg ju jättefin ut, gillade att den var rundad!

Greta och Devotion: En trehjuling med tre stora hjul känns ju bättre än en fyrhjuling med små hjul där framme. Och en såndär Bugaboo med terränghjul låter ju riktigt bra. De är ju tyvärr riktigt dyra om man ska köpa ny, men såg att de även fanns på Blocket för halva priset. Det här med att vagnen inte ska väga för mkt har jag inte tänkt på innan, men det är klart att det underlättar. Kanske är sådant som skiljer en äldre modell från de nyare. Jag ska försöka få chans att prova olika vagnar på mässan, annars kan man ju även gå till någon butik och känna på dem... Den enda barnvagn jag kört är den som min syster har, en trehjuling (som Eric gillar). Har inte koll på vilket märke det är. Den är smidig att köra och båda barnen (2 och 4 år) kan sitta i den samtidigt. Men jag tror jag gillar de med fyra hjul bättre. Får se om Eric kan övertyga mig om nåt annat, hehe... Flört
    Nej det blev ingen säng igår. Bilden och beskrivningen var rätt dålig och jag hade inte sett just den här modellen innan. När jag kom dit såg jag att hela "ramen" ovantill var i vit plast, vilken var väldigt ocharmigt. Gillar inte plast och absolut inte på möbler. Ska kolla på en annan Blocket säng efter yogan idag. 100 kr för en säng och 70 kr för en barnstol i trä som dom sitter i och äter sen. Lagom tycker jag! Glad Bägge var från Ikea och i mkt bra skick (iaf enligt annonsen). Köpte även en jättefräsch babysitter för 150 kr igår, också från Blocket. Har kommit in i värsta fyndmönstret nu Glad Har planer på att måla barnstolen i en röd blank färg. Min kompis mamma har gjort precis så och det var verkligen jättesnyggt Glad

En Bugaboo från Blocket kan man ju t o m få för en tredjedel av priset. 12 000 kr kostar en ny om man väljer till terränghjul. Alldeles för mkt!! Vi hittade vår för 4000 kr på Blocket. Så viss skillnad. 
  • Jenric
    Capa skrev 2011-04-14 11:53:44 följande:
    Tyvärr har dom fullt nu på min pappas jobb då dom precis anställt en lärling. Men han tycker absolut att Erik ska anmäla sig på arbetsförmedlingen då det genast kommer bli mycket lättare för honom att hitta en lärlingsplats då dom betalar en viss procent av lönen så blir mer firmor intresserade.
    Men skicka in en ansöka till honom ändå, skadar ju inte Flört www.specialtec.se 
    Jag vet att dom behåller CV på dom som är intressanta om det skulle dyka om en plats, men jag lovar att jag hör av mig och det blir en lärlingsplats ledig!!
    Jättesnällt av dig att kolla i alla fall! {#emotions_dlg.flower} Eric finns nu registrerad på "Arbetsförmedlingen Bygg" som tydligen var rätt plats för honom. Vi har skrivit ut en lång lista med adresser till olika företag i Göteborg nu, som han ska kontakta. Kommer absolut tipsa honom om att skicka en ansökan till Specialtek. Man vet aldrig när det kan dyka upp något! Tills han hittar en lärlingsplats kommer han förmodligen att kunna jobba med något tillfälligt. En kollega till mig skulle höra efter med hennes man, som jobbar på någon trä/bygg-handel. Det är ju kontakter, kontaker, kontakter som gäller... Glad
    Fru R skrev 2011-04-14 13:33:13 följande:
    jenjen: va roligt att de gillade lägenheten! Håller tummarna att de kan ta den så ni slipper dubbla hyror.

Ang vagn så ni som tittar på tre-hjulingar, testa en extra gång att åka uppför och nerför en höjd. (typ trotoar-kant) En i min mamma grupp köpte en tre-hjuling och var tvungen att köpa en andra vagn efter ett tag för hon blev helt tokig på att hon var tvungen att gå baklänges uppför trotoaren. Bara ett litet tips.

Själv är jag hemma med Alicia som har haft 40 graders feber, lägre idag så det går åt rätt håll. Men oj vad man blir trött när hon är så dålig!
    Ja, vi hoppas att vi slipper dubbla hyror, i så fall har vi ju råd att lägga pengar på flytthjälp och flyttstäd istället...!

Trehjulingar och trottoarkanter är ingen hit (det har jag provat med syrrans barnvagn). Man måste vända sig och backa upp. Kommer även ihåg att trehjulingen "drar" väldigt mkt åt sidan när man går på en väg som lutar lite också. Med en liten bebis funkar det kanske, men när det satt två barn i den blev det tungt och jobbigt att styra. Undrar hur det är att köra på/av buss och spårvagn med trehjuling? Har man bil är det ju inget problem men ska man åka kollektivt är det ju en viktig aspekt...

Hoppas lilltjejen kryar på sig! Hjärta Skönt att det går åt rätt håll iaf.
Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011