• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Capa
    Liisaan skrev 2011-05-16 16:52:06 följande:
    Hej alla! Har en fråga till alla er som har moderkakan i framvägg, vi var ju ett gäng :) Andra gången som bebis busar när vi skall lyssna på hjärtat, det tar ca 10 min innan vi hittar den, hör bara massa sparkar. Idag började även min bm fråga om bebis rört sig mkt idag så jag tror hon blev lite orolig ett tag. Fick lyssna med den andra i trä för att hitta vart bebis låg och buffa en hel del på magen tills vi hittade den och då fick vi höra det lilla hjärtat slå så fint :) Jag undrar om ni också har samma "problem" när ni är och skall lyssna på magen eller om min bebis ligger så långt bak och bara flyttar runt. Är ju fortf mkt plats och dom flyttar sig gärna sa min bm men usch det var lite läskigt där ett tag.

När vi hade lyssnat färdigt så var bebis arg och har sparkat förfullt och riktigt ordentligt :)
    När jag väntade dottern hade jag också i framvägg, tog ett tag ibland innan bm hittade hjärtat och varje gång satte jag hjärtat i halsen. Men hon låg antagligen långt bak mot ryggen liksom med hjärtat så det var svårare att höra om jag fattat det rätt....... Sålänge det slår i rätt takt är det nog ingen fara, då borde hon ha reagerat ju Glad
    Devotion skrev 2011-05-16 17:09:50 följande:
    Liisaan: jag hade också moderkakan i framvägg. Har bara lyssnat på hjärtat två gånger men då hittade hon hjärtljuden ganska snabbt! Läskigt att det inte gjorde det för er. Kan moderkakan flytta på sig tro?
    Ja en liten bit flyttar den sig i takt med att barnet växer, men den flyttar nog inte på sig från framvägg till bakvägg.
    SandraP1990 skrev 2011-05-16 19:34:06 följande:
    vecka 25 idag=)
    Tjohoooo!! Vecka 27 idag för mig!! hihi Nu börjar det gå undan Skrattande
  • TantKerstin
    Liisan: På mig hittar de ljuden ganska snabbt, men jag har samma problem som lawendel, dvs bebisen sticker iväg. Men sist var den lugn, låg och hade det mysigt ovanpå sin favoritplats som råkar vara min blåsa

Capa: Nu går det undan rejält! Tycker du också att det går fortare den här gången än första?

Stoltcissi: Hur går det för dig?

Jelli: Det låter ju som en jättebra sele, den ska jag verkligen kasta ett extra öga på!
  • Blondie82

Klagoinlägg!! Ni som inte orkar läsa kan hoppa över detta inlägg Flört Åh jag blir galen! Måste bara få klaga av mig lite!! Nu 1,5 månad sedan jag belv sjukskriven har jag ännu inte fått något beslut i varken föräldra penning eller sjukpenning. Och var ligger felet?? Ja man tror ju att det skall vara hos försäkringskassan men förvånande så är det INTE det utan det ligger hos arbetsgivaren. Suck jag fullkomligt avskyr hur min arbetsgivare har hand om saker. Det tog dem 1 månad att sjukanmäla mig till FK och sen tog det 1,5 månader för dem att lämna uppgifter om SGI till föräldrapenningen och nu har FK försökt ringa upp dem för att kontrollera att uppgifterna verkligen stämmer (rutin grej dom gör) och vad svarar då min puckade arbetsgivare?? Jo att de inte kan lämna ut några uppgifter per telefon så FK måste skicka en förfrågan via brev till dem... Vad betyder detta nu då? Att det skall ta ytterligare 1,5 månader innan de lämnar uppgifterna? Har jag tur så får jag väl några pengar innan bebisen kommer. Jäkla tur man har sparade pengar annars hade man ju varit helt körd med tanke på att vi skulle leva på min inkoms nu maj-aug. Jag hade redan innan dessa problem bestämt att jag skulle försäka byta arbete efter föräldraledigheten och jag har inte ångrat mig nu heller Flört.

Antar att jag får räkna med lite extra SD idag Rynkar på näsan svårt att inte jaga upp sig när något sånt här händer.

Sådär nu är jag klar Skrattande kanske inte hjälpte så jättemycket men det lättar alltid att få klaga av sig lite Flört

• emelielj
    Blondie82 skrev 2011-05-17 09:15:06 följande:
    Klagoinlägg!! Ni som inte orkar läsa kan hoppa över detta inlägg Flört Åh jag blir galen! Måste bara få klaga av mig lite!! Nu 1,5 månad sedan jag belv sjukskriven har jag ännu inte fått något beslut i varken föräldra penning eller sjukpenning. Och var ligger felet?? Ja man tror ju att det skall vara hos försäkringskassan men förvånande så är det INTE det utan det ligger hos arbetsgivaren. Suck jag fullkomligt avskyr hur min arbetsgivare har hand om saker. Det tog dem 1 månad att sjukanmäla mig till FK och sen tog det 1,5 månader för dem att lämna uppgifter om SGI till föräldrapenningen och nu har FK försökt ringa upp dem för att kontrollera att uppgifterna verkligen stämmer (rutin grej dom gör) och vad svarar då min puckade arbetsgivare?? Jo att de inte kan lämna ut några uppgifter per telefon så FK måste skicka en förfrågan via brev till dem... Vad betyder detta nu då? Att det skall ta ytterligare 1,5 månader innan de lämnar uppgifterna? Har jag tur så får jag väl några pengar innan bebisen kommer. Jäkla tur man har sparade pengar annars hade man ju varit helt körd med tanke på att vi skulle leva på min inkoms nu maj-aug. Jag hade redan innan dessa problem bestämt att jag skulle försäka byta arbete efter föräldraledigheten och jag har inte ångrat mig nu heller Flört.

Antar att jag får räkna med lite extra SD idag Rynkar på näsan svårt att inte jaga upp sig när något sånt här händer.

Sådär nu är jag klar Skrattande kanske inte hjälpte så jättemycket men det lättar alltid att få klaga av sig lite Flört
    Det är okej att klaga ibland! Eller oftaSkrattande

Det gick jättelångsamt för mig med alla beslut ang fpenning och gpenning, räkna ut mitt sgi m.m.
    SÅ efter massa veckor ringde jag till fkassan och nästan skällde ut dom och sa att dom är så långsamma och rykterna stämmet, det händer ju ingenting m.m.!
    Jag va skitsur och nästan skrek på stackarn som svarade och kollade mitt ärende. Då var det en kille som blygt svarade "Jo men vi har väntat på svar från din arbetsgivare i tre veckor nu.." Så tji fick jagSolig
    Skämdes massor och bad om ursäkt och ringde ist upp min chef, som i sin tur sa att "Ja det är jag som har hand om lönerna men alla papper och dokument ligger hos en som heter Janne och han har semester, och jag orkar INTE gå in på hans kontor och leta upp detta, så jag kan inget göra"

Då blir man så matt. Om hon nu är chef så ska väl hon ha koll på sånt? ELLER så skickar man inte iväg han som har koll på semester innan han visat henne allting eller nåt, tycker man ju!

Till slut kom han tillbaka och det löste sig direkt. Men jag tror ofta det kan vara arbetsgivarna som segar! Kanske inte bryr sig då det inte rör dom i ryggen.
  • Blondie82
    emelielj skrev 2011-05-17 09:30:07 följande:
    Det är okej att klaga ibland! Eller oftaSkrattande

Det gick jättelångsamt för mig med alla beslut ang fpenning och gpenning, räkna ut mitt sgi m.m.
    SÅ efter massa veckor ringde jag till fkassan och nästan skällde ut dom och sa att dom är så långsamma och rykterna stämmet, det händer ju ingenting m.m.!
    Jag va skitsur och nästan skrek på stackarn som svarade och kollade mitt ärende. Då var det en kille som blygt svarade "Jo men vi har väntat på svar från din arbetsgivare i tre veckor nu.." Så tji fick jagSolig
    Skämdes massor och bad om ursäkt och ringde ist upp min chef, som i sin tur sa att "Ja det är jag som har hand om lönerna men alla papper och dokument ligger hos en som heter Janne och han har semester, och jag orkar INTE gå in på hans kontor och leta upp detta, så jag kan inget göra"

Då blir man så matt. Om hon nu är chef så ska väl hon ha koll på sånt? ELLER så skickar man inte iväg han som har koll på semester innan han visat henne allting eller nåt, tycker man ju!

Till slut kom han tillbaka och det löste sig direkt. Men jag tror ofta det kan vara arbetsgivarna som segar! Kanske inte bryr sig då det inte rör dom i ryggen.
    Nej tyvärr är det nog faktiskt så. För de hade fått in alla papper från mig i fredags och ett beslut skulle ha tagits redan igår om det inte var för att arbetsgivaren krånglade. Så det är inte alltid FK fel Solig. Jag kan gå på min chef men jag vet vad hon kommer säga... "det är lönekontoret i Stockholm som har hand om det där" och där är det si sådär 20-40 som arbetar och man får inte ha personlig kontakt med den utan det skall gå via ens konsultchef. Så ja det händer ingenting. Suck, dumma jobb!! Det blir ju ett stressmoment när man inte får ett enda öre, åter igen tur man ha rlite sparad. Vad gjorde man annars Obestämd
  • Fru R

Liisa: jag har också moderkaka i framvägg men jag känner inte igen det du beskriver. Men som allt annat så är vi ju olika och moderkakan sitter säkert olika på oss även om de sitter i framvägg. Så länge hon hittar bebisen till slut så.

Blondie: Få ut allt! Lika bra, för då släpper det lite i kroppen! Lätta på trycket vet du.
    Jag har inte heller fått något belsut från FK och idag har jag läkar tid igen och ska antagligen sjukskrivas till 50%... Så nästa månadslön blir riktigt fet!

Har förövrigt häcken full på jobbet och mina 75 % räcker inte så långt. Satt och jobbade lördag kväll vilket ju inte var så jätteupphetsande, men va skönt att få gjort lite saker. Undra hur det blir om jag nu ska ner till 50% Obestämd Jaja, inget jag orkar lägga någon energi på just nu.

Blir det någon fika på torsdag?

~ Alicia 26/2-08 ~
  • Blondie82
    Fru R skrev 2011-05-17 10:13:35 följande:
    Blir det någon fika på torsdag?
    Jag fikar gärna på torsdag! Yogan slutar vid 19. Vad säger ni andra tjejer
  • Jenric
    Jelli skrev 2011-05-16 11:56:58 följande:
    L86: Jag fick tips om en bärsele som heter ErgoBaby som med ett inlägg används från födseln och uppåt 3 år. Bebisen sitter i en bra "grodposition" och kan bäras på magen, ryggen och höften. Jag har bara testat att bära min stora tjej i den men den kändes jätebra. Hade en babybjörn till henne när hon var liten men vaken vi eller hon tyckte särskilt bra om den men det är väl en smaksak. Köpte min begagnad på Blocket för 700 kr, kostar väl runt 1200 (+nyföddinlägg 200) i butik.

JenJen80: Vi beställde den från Nids4Kids på Backaplan. De har vissa annonser ute på Blocket och råkade ha just den vi ville ha för över 2000 billigare än i butik. Sök på den vagnen ni vill ha på tex pricerunner så kan ni jämföra var den är billigast och vad det kostar att skicak hem den. Man kan tjäna tusenlappar på det som kan läggas på annat kul istället. =)

Väldigt bra pris på fårskinnen ja. Kvalitén kanske inte är lika som i de som kostar uppåt en tusenlapp men det var avsett för bebisar och kändes bra när man slet lite i det. Resonerar som så att om det inte håller så länge så var det i alla fall billigt.

Just kuddar och täcken och sängkläder till barvagn och spjälsäng tyckte jag fanns mycket och billigt på Ullared, det köpte jag väldigt dyrt på babyproffsen inför förra gången och inte tyckte jag att de hållt bättre i tvätten än dessa billigare. Annars vet jag inte, flaskor ochtillbehör och sånt fanns det ju mycket av också och kanske lite billigare men inte så man bunkrade upp direkt. Jag tror man luras lite av att en del saker är så väldigt billigt och så handlar man allt utan att tänka sig för. Så gör i alla fall jag =)
    Tack för tipsen!
    Devotion skrev 2011-05-16 12:16:33 följande:
    Nu har vi ringt och försökt ändra till en föräldrakurs på kvällstid men det gick tyvärr inte... Jättetråkigt för nu är det inte säkert att vi kan gå... :( undrar om man kan få hänga med på en kurs på en annan MVC?!
    När vi bytte BM nu, pga flytten, så kunde vi välja att gå kvar i föräldrakursen hos vår "gamla" MVC. De sa att de brukar hjälpa varandra sinsemellan, så ev. kan det vara värt att ringa till någon annan MVC och fråga om de har platser på kvällstid.
    Fru R skrev 2011-05-16 12:54:02 följande:
    Herregud vad det skrivs tjejer!!

Va kul att alla börjar bunkra upp med saker till bebisen! Blir hemskt sugen på att åka ner till Ullared när alla pratar om det, men fogarna är nog inte lika sugna.

Capa: mangoraja dags- självklart! Säg när och var så kommer jag. La mig ner i soffan igår efter allt och reste mig verkligen bara upp för att gå på toa, även om jag gärna hade tagit en kateter just då... Halva hallen är gjord (stor (!) hall) så nu får resten vänta tills på lördag då vi förhoppningsvis ska göra klart den.

Devotion: va synd att ni inte kan gå på föräldrarutbildningen! Det var då fan att de ska lägga dem på morgonen så där.... Grrrrr.

JenJen: härligt med packandet. Va duktig du är. Du verkar verkligen må riktigt bra trots att du jobbar heltid och roddar den här flytten. Hatten av för dig!
     Glad tack! Ja, det blir ju en kartong här och en där, och sen får man ju vila en stund. Jag har nog turen att ha mått relativt bra hittills, peppar peppar! (en del illamående och kräkningar, hård mage etc. men inget som påverkat min vardag så där jättemycket direkt)... men börjar faktiskt märka nu i denna vecka att det börjar bli betydligt tyngre och jag har numera en "maxfart" när jag går. Och så har jag precis investerat i två BH:ar utan bygel, då det trycker så under bröstet att det gör ont... Bidrar ju å andra sidan till en mycket rak och fin hållning, hahaha...

Blondie: Ut med det bara Glad oftast känns det bättre när man fått klaga lite! Jobbigt att det är arbetsgivaren som krånglar... som om inte alla kontakter och papper hit och dit med FK är krångligt nog liksom! Känner att jag har tur där som kunnat fortsätta jobba som vanligt, vi som bara lever på min lön just nu... Tänk om jag hade varit tvungen att bli sjukskriven.... Förvånad och inte fått några pengar, usch. Tur att ni har pengar sparade, det är alltid bra att ha en buffert för sådana här tillfällen!

Jag får tyvärr avstå fika den här gången med, då vi försöker ta alla tillfällen i akt att övningsköra på kvällarna, fram tills Erics uppkörning nu 24 maj... Drömmer   

Ang. att hitta hjärtljuden, så har BM hittat det snabbt båda gångerna, och jag hade moderkakan i framvägg vid RUL. Men Eric påstår att han till och med kan höra bebisen hjärta genom att lägga örat mot magen... kan det verkligen stämma, eller är det något annat han hör??! Verkar ju skumt tycker jag Tungan ute
  • stoltcissi

hej tjejer,ej vart inne här sen ja skrev sist.. de på förlossningen bad mig komma in omgående..
    så ja åkte t östra i söndags.. fick komma in med detsamma,blev kopplad till ctg där de såg hur täta långa sd ja hade. de fick sticka om mig i armen då ja enl dem var uttorkad..  blodtrycket var även lite högt o vid undersökning så var tappen då förkortad när de kollade mig..  
    de var tal om att urinvägsinfektion var orsaken till sds..
    så ja blev inlagd o fick bricanyl för minska ner sds..
    måndags så blev de koll med ctgmaskin o o blodtryck och det var en livlig bebbe.. o blev undersökning o då var tappen okej igen.. men de ville se hur jag mådde av att röra på mig om det blev värre så fick sova över tills idag. kände sd en hel del o värk men  när ja äntligen prata med doktorn idag så var de ingen urinvägsinfektion o ingen uttorkning men vila är beodrad då de är förvärkar ja har  utan påverkad livmodertapp
    dock e ja sjukskriven o får inte jobba.. så e sjukskriven till den 29e maj.. så blir inget mer jobb för min del..

• Capa

Stoltcissi, phuuu jag har oroat mig för dig! Så bra att du åkte in!! Se nu till att viiiiila!! Hur löste det sig med sonen??

Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011