• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Liisaan

Ja fru r hon kom med racerfart, känner mig lite nervös och orolig för att det ska gå ännu snabbare denna gången, min bm säger att vi måste åka vid minsta tecken och ringa ambulans om vi inte hinner. Hmm känns lugnande :) jasså din tös kom oxå med racerfart, gick du över eller födde du som beräknat?

• Capa
    Blondie82 skrev 2011-06-24 22:38:17 följande:
    Första dosen kortison tagen! Blodprover visade att något var lite sämre så de ville ta det säkra för det osäkra och ge mig allt nu. Som jag förstått det tar det två dygn nu innan bebis har full effekt.

Pratade även lite längre med en underbar bm och hon sa att man kommer försöka hålla mig till 35+0 och sedan låta bebisen komma. Om det nu går att hålla ut så länge. Känns ändå skönt att man har en liten målstolpe, ungefär som ett nytt BF datum ;) måste nog börja läsa min "att föda" bok jag köpt :) svårt att ta in att jag snart är mamma!!
    Jisses alltså, du kan verkligen bli mamma nu närsomhelst!! Så spännande!! Undrar om jag för en gångs skull har rätt med min gissning vad det är då eller om jag ännu en gång har fel haha Får väl se snart då Tungan ute
    Hoppas du fick massa goa jordgubbar o grillat igår nu då som du önskade''''!!
    lawendel skrev 2011-06-24 21:38:50 följande:
    Jag har med börjat läcka, så jag köpte med kupor bär jag ändå var på Apoteket. Inandas jag fattade vad det var så tänkte jag: gud vad jag dreglar när jag sover! Haha
    Haha minns att jag hade samma tanke förra gången *fnissar* Nu kan jag läcka liiite då och då men inte alls ofta. Om trycker så kommer det lite haha
    Fru R skrev 2011-06-24 15:12:29 följande:
    stoltcissi: jäklar va sur jag hade blivit om jag fått den kommentaren! Hon hade fått känna på att hon levde!! Skrikandes
    Hoppas allt har lagt sig idag, om inte så åk in! Som många redan har skrivit före mig, förlossningen kan börja på olika sätt!

Blondie: Va skönt att Jonas är på plats, och så ska du få god mat och trevligt sälskap också!! Håll fast vid det positiva och njut nu ordentligt, även om det är från en sjukhussäng...

lillahumlan: läcker mjölk gör jag inte, men jag räknar å andra sidan inte med att ha speciellt mycket mjölk alls så. 

Liissan: gisses, den tjejen ville ut! nästan som min. Jag kan tänka mig att du likt mig inte kommer att vänta på ok från dem utan åka in vid minsta tecken.

Idag har jag en trööööt dag!! Började redan igår, somnade vid halv 9 på kvällen och sov till efter 8 imorse. E lite lätt (!) grinig och är redan inne på andra vilan. Kan ju var så att det inte hjälper med en trotsig liten tjej som gör allt tvärtom mot vad man ber henne. Extra jobbigt eftersom det faktiskt är ovanligt för henne. Hoppas att glassen och jordgubbarna om en stund ska göra susen!
    Glad midsommar på er tjejer!!
    Hade du problem med amningen med Alicia??
    Jag hade ingen mjölk så jag har heller inte stora förväntningar denna gången..... även om tuttarna är enoooorma haha En dag i taget iaf, ska försöka mig på det men kommer ihåg från Leonoras amningsförsök att jag kände mig så sjukt lurad med alla mammor som sa att amningen är såååå mysig, man kommer varandra såååå nära. Det gjorde ju sjuhelvetes ont!! Värre än förlossningen tyckte jag och sen stressen över att inte ha någon mjölk, kladdigt och blött haha Men ska som sagt försöka mig på det igen, kanske är bättre nu.....?? 
  • Liisaan

Capa försök håll ut och inte stressa över det, amningen är jättetuff dom första månaderna men sedan blir det mkt bättre och blir mysigt och enkel! Det är jättetufft i början och går det inte och man mår dåligt av det så är det ibland bättre att ge upp det, ta stor hjälp på bb och använd amningsnapp om det gör för ont, vädra dom och smörj med bröstmjölk så såren läker :) vill du verkligen prov denna gången gör det och ge inte upp för jag lovar dig att det blir bättre och då känns det inte ens :)

• Blondie82

Om man inte läckt något alls innan kan man då få svårare att amma sen?? Dom har pratat med mig om amning här och eftersom bebisen förmodligen kommer tidigare så vill dom gärna att jag försöker komma igång med hjälp av massage och pump tills den är tillräckligt stor att orka suga själv. Har inte ens varit i närheten att läcka lite men hoppas det kommer funka bra.

Fråga till er mammor angående amningsbh: skall man gå efter den storleken man har nu eller skall man gå upp ännu mer i storlek, har hört att brösten kan svullna till ganska rejält när mjölken rinner på? Skall skicka min kära mor att handla dem idag eftersom jag inte kommer få göra det själv innan födseln.

Idag skall jag få göra något härligt i alla fall :D jag skall få lämna rummet och ta mig hela vägen ner en våning med hissen och sätta mig på en bänk utanför i solen medan Jonas går och handlar glass till oss :) tänk vad så lite kan göra då mycket!!! Vilken frihetskänsla det blir. Också glad för det betyder att har jag bättre värden någon dag kan jag möta någon/några av er på fika här om ni har lust!! Vet som sagt bara från dag till dag men ändå

• inda

Blondie82: vad härligt för dig att du får komma ut i det fina vädret idag : ) Skönt att inte behöva vara instängd hela tiden.
    Tänkte faktiskt se om en fika på sjukhuset var möjligt för dig : ) hojta bara till så ska du se att det kommer ett gäng gravida på besök

Någon som vet hur det funkar med förvärkar, kan de öka i styrka för att sedan avta och försvinna helt?

• Capa
    Blondie82 skrev 2011-06-25 10:33:00 följande:
    Om man inte läckt något alls innan kan man då få svårare att amma sen?? Dom har pratat med mig om amning här och eftersom bebisen förmodligen kommer tidigare så vill dom gärna att jag försöker komma igång med hjälp av massage och pump tills den är tillräckligt stor att orka suga själv. Har inte ens varit i närheten att läcka lite men hoppas det kommer funka bra.

Fråga till er mammor angående amningsbh: skall man gå efter den storleken man har nu eller skall man gå upp ännu mer i storlek, har hört att brösten kan svullna till ganska rejält när mjölken rinner på? Skall skicka min kära mor att handla dem idag eftersom jag inte kommer få göra det själv innan födseln.

Idag skall jag få göra något härligt i alla fall :D jag skall få lämna rummet och ta mig hela vägen ner en våning med hissen och sätta mig på en bänk utanför i solen medan Jonas går och handlar glass till oss :) tänk vad så lite kan göra då mycket!!! Vilken frihetskänsla det blir. Också glad för det betyder att har jag bättre värden någon dag kan jag möta någon/några av er på fika här om ni har lust!! Vet som sagt bara från dag till dag men ändå
    Så skönt att du får gå ut i solen en stund!! Jag jobbar till 11:30 på måndag så efter det kommer jag gärna över till dig om du får gå ner i fiket då med.... kan ju ta det som det kommer ja. Svårt att planera nu men jag är fri iaf Glad
    Ang amningsbh så ta den storleken du har nu. När mjölken rinner till blir brösten enooorma och spända som tusan men det går över efter en dag eller så sen är dom "som vanligt" igen. Jag hade iaf min vanliga storlek och det gick jättebra, just den dagen mjölken rann till hade jag nog ingen bh alls utan bara ett linne som höll amingsskydden på plats haha Det är absolut inte alla som läcker mjölk så att du inte gjort det ska du inte oroa dig över!! Mjölken sätts igång och kommer av sig själv när bebisen är förlöst, kroppen fattar mer än vad man tror Flört
    Liisaan skrev 2011-06-25 10:10:47 följande:
    Capa försök håll ut och inte stressa över det, amningen är jättetuff dom första månaderna men sedan blir det mkt bättre och blir mysigt och enkel! Det är jättetufft i början och går det inte och man mår dåligt av det så är det ibland bättre att ge upp det, ta stor hjälp på bb och använd amningsnapp om det gör för ont, vädra dom och smörj med bröstmjölk så såren läker :) vill du verkligen prov denna gången gör det och ge inte upp för jag lovar dig att det blir bättre och då känns det inte ens :)
    Denna gången ska jag kämpa mer!! Iaf är jag bestämd nu haha Med Leonora fick jag dessutom en släng av depression så jag kämpade med det samtidigt varför jag tror jag stressade ännu mer över att jag inte hade någon mjölk och hon bara skreeeek på nätterna av hunger stackarn som enligt den knäppa bvc-sköterskan var heeelt normalt Rynkar på näsan Pröade med ersättning ändå och voila sov hon som en stock. Får se hur det blir denna gången men jag känner mig iaf väldans mycket tryggare nu då man vet lite mer Glad
  • Capa
    inda skrev 2011-06-25 10:42:47 följande:
    Blondie82: vad härligt för dig att du får komma ut i det fina vädret idag : ) Skönt att inte behöva vara instängd hela tiden.
    Tänkte faktiskt se om en fika på sjukhuset var möjligt för dig : ) hojta bara till så ska du se att det kommer ett gäng gravida på besök

Någon som vet hur det funkar med förvärkar, kan de öka i styrka för att sedan avta och försvinna helt?
    Japp det kan dom!! Så har jag det nu, det kan öka öka öka sen bara poff borta..... skitjobbigt Rynkar på näsan 
  • Jenric
    Fru R skrev 2011-06-23 11:41:34 följande:
    Andreas tyckte likadant som Eric, han fick bara vara med på pappret och våran bm förra gången lärde sig inte ens hans namn. Han vägrade gå till slut, vilket jag verkligen förstår. Men det låter ju som om hon tar det på allvar och kan hon få honom att känna sig engagerad och involverad så är väl det jättebra.

Vi har Johannesvården som BVC och är väldigt nöjda. Nu har vi bara varit där ett par gånger och inte sedan Alicia föddes, men det har varit bra! Annars tror jag att det finns en vid själva Frölunda Torg men den vet jag inget om tyvärr.

Själv har jag nu varit och handlat inför morgondagen, lagt dagens middag i marinad och knökat i mig ett drygt halvkilo bigarråer. Ta det inte fel, det var jättegott, men det hjälpte inte min halsbränna! Ha ha, vissa straffas direkt!

Jelli: Ja, 30 kilo är en hel del, men som du säger, man går av det. Om inte annat så går det bort för att man inte får tid till att äta själv. Ha ha!
    Ja, men det är ju klart att de inte känner sig delaktiga om BM knappt ens bryr sig om att de är där, jag förstår verkligen det. Men om min nya BM tycker (som jag) att det är viktigt att de är med och ser vad som händer med bebisen under vägen, och om hon kan göra så att han känner sig lite mer välkommen och involverad, så hoppas jag att det kan bli så. Han har ju varit med på alla besök utom kanske 2 hittills, så det är ju verkligen inte så att han inte brytt sig, men....

Ok, jag tror det lutar åt Johannesvården för vår del också, det ligger ju väldigt nära där vi bor med, vilket ju är en fördel!

Åååh, bigarråer är ju bara sååå gott! Själv har jag frossat i jordgubbar de senaste veckorna kommer väl se ut som en snart!!
  • Jenric
    TantKerstin skrev 2011-06-23 14:09:53 följande:
    Jenjen: Förstår att det känns tråkigt att han inte följer med, jag kände likadant när jag väntade Alexander. Vi hade också en bm som såg mig mer än T och då kändes det inte så roligt för honom. Men denna gången så känner jag att njae..alltså man vet vad det går ut på och jag berättar för honom (väntar inte ens på att han ska ringa, kastar mig på mobilen som värsta stalkern efter besöket )
    Skulle det däremot bli något akut så man måste in eller nåt sånt, då vill jag ha honom där!
    Men ni verkar ju ha träffat på en kanonbm och det är bra, för han ska få chans att vara lika delaktig han.

Blondie: ...och jag blir faktiskt avis på dig som fick åka helikopter! Jag har tänkt på det hela dagen..om man bortser från allt runtomkring så var det faktiskt väldigt coolt, seriöst det var verkligen supergrymt ju. Hur många har gjort det?  

Men du måste ju skriva dagbok om allt detta nu och ge till bebisen när bebisen blir stor och inte är någon bebis längre.
    Och när du blir gammal och h*n inte har möjlighet att hälsa på dig just den dagen du absolut vill att h*n ska hälsa på dig, så kör du bara "VET du vad jag fick gå igenom för din skull?" Och så drar du hela historien för 100ade gången

Cissi: Usch o fy, hoppas allt håller sig lugnt nu och att bebisen får stanna kvar ett bra tag till!

Nej..känner mig alldeles flummig idag. Min käre son fick för sig att vi skulle leka tidigt imorse och lyfte upp min stora medicinboll i sängen så vi kunde rulla boll..det är så härligt att vakna av att se en stor, neongrön boll brevid sig i sängen
    Ja, hoppas att hon gör på ett bra sätt nästa gång, så att han känner sig mer delaktig. Tycker faktiskt att det är synd att det ligger ett sådant fokus på bara kvinnan under graviditeten (även om jag förstår hur det lätt kan bli så...). Utan mannen hade det ju faktiskt inte ens funnits någon liten därinne Flört

Hehe, härligt att vakna brevid en stor neongrön medicinboll, hahaha...
  • stoltcissi

tack tjejer för alla svar, ska va lite mer envis om det blir värre.
    känner av väldiga menssmärtor,o foglossning.. känns som hela nederregionen där nere håller på  gå sönder:( inte mys..
    men lille busen i magen kickar hårt o krafsar med händer o jkla aktivitet så ja e inte orolig iaf

blondie va skönt du får lämna rummet o gå ut o ta en glass iaf
    men säger som capa att de bara säga till på fl ang fika o vi  kommerGlad

idag ja ska iväg o se min mor på hennes jobb för lite sent midsommarfirande.. har ingen lust o åka nånstans vill bara sova..men men ja e ju hennes enda barn så får ta o åka..

hoppas alla haft en bra midsommar igår o får en fortsatt bra dag allesammans

Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011