• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Jenric
    Devotion skrev 2011-06-23 16:07:14 följande:
    Jenjen: jag har känt likadant med att min sambo inte följer med! Han var ju med på allt i början men nu har han så mycket på jobbet så jag fick tjata flera veckor för att han skulle vara med på halva första föräldragruppsträffen. Han tycker att alla har klarat sig utan sånt innan osv, men jag vill gärna känna att han också har lite koll och kan stötta mig på bästa sätt! Fick ett litet utbrott i helgen när han började tycka en massa saker om smärtlindring (ryggbedövning var farligt osv). Tycker att han har förbrukat sin rätt att tycka en massa när han inte ens varit med på infon. Men sen slutade det iaf med att jag skulle bestämma precis hur jag ville ha det o att han skulle stötta det! Men visst hade jag önskat att han hade tid och ork att engagera sig mer! Vet inte hur mycket jag kan kräva när han åker 6.30 på morgonen och kommer hem 21... Denna veckan har jag verkligen känt mig som en ensamstående som får ta hand om allt hemma o ha koll på allt! :(
    Just föräldragruppsträffarna är ju verkligen viktiga (tycker jag iaf...) speciellt om det är första barnet. Sen kan man ju få en bra/dålig BM som håller i kursen, men det är ändå en hel del information som jag känner kommer underlätta inför/under/efter förlossningen... sen är ju alla olika - jag tycker tex. om att "sitta på" all information som finns, då känner jag mig lugnare. Sen finns det ju de som inte vill veta "för mycket" för då blir de mer oroliga och går och tänker på allt som kan hända. Jag känner som du att jag vill att vi ska ha "samma kunskap" eller vad man ska säga, så att han kan stötta mig sedan och förstår direkt vad jag talar om. Ibland behöver ju också information komma från någon annan för att han ska ta den till sig. Om jag hade sagt samma sak hade han kanske inte lyssnat lika bra tex. Ett exempel på vad jag menar är att han brukar säga till mig "don't worry too much" - vilket jag försöker att inte göra, men klart man oroar sig för vissa saker ändå. Men på föräldrakursen sa de "att det är BRA att oroa sig, då blir man en bättre/mer uppmärksam förälder" typ... Det hade ju inte funkat om jag hade sagt det, men nu kom det från ett annat håll liksom... jag svamlar kanske nu, men hoppas ni förstår hur jag menar Glad Men missförstå mig inte, han är ju absolut intresserad av vad som händer och så, men kanske bara inte lika mycket som jag hade önskat hahaha...

Kan förstå att det var jobbigt med diskussion kring smärtlindring när han inte ens varit med och fått info kring allt. Skönt att det slutade med att han lyssnade på dig iaf. Din man verkar ju jobba väldigt mkt, så han kanske ändå har en "ursäkt", men Eric låg ju liksom kvar i sängen när jag var på senaste BM-besöket - dvs. han hade ändå inget bättre för sig... Obestämd Trist att du varit tvungen att dra hela lasset hemma denna veckan. Fördelen med att Eric är hemma är ju att han faktiskt tar tag i hushållssysslorna. Nu i sommar kommer han att läsa en sommarkurs i matte, och samtidigt söka lärlingsplats/jobb. Men han kommer ju ändå ha tid att göra det mesta markarbetet hemma, som jag inte orkar. Iaf inte samtidigt som jag jobbar 100% nu. Men, men - semester om en vecka, hurra!! Solig
  • Jenric
    Blondie82 skrev 2011-06-24 22:38:17 följande:
    Första dosen kortison tagen! Blodprover visade att något var lite sämre så de ville ta det säkra för det osäkra och ge mig allt nu. Som jag förstått det tar det två dygn nu innan bebis har full effekt.

Pratade även lite längre med en underbar bm och hon sa att man kommer försöka hålla mig till 35+0 och sedan låta bebisen komma. Om det nu går att hålla ut så länge. Känns ändå skönt att man har en liten målstolpe, ungefär som ett nytt BF datum ;) måste nog börja läsa min "att föda" bok jag köpt :) svårt att ta in att jag snart är mamma!!
    OK, vad bra. Det känns väl tryggt, så att bebisens lungor är färdiga om den nu väljer att kika ut snart... Har du tre veckor kvar till 35+0 eller har jag räknat fel? Förstår att det känns konstigt att ta in att du snart är mamma... jag tänker att (utan att veta då jag ju aldrig varit med om detta förut Glad) de sista veckorna i graviditeten ska kännas långa och jobbiga så att man liksom bara vill få ut bebisen till slut, för än så länge kan jag känna att det är ganska skönt att ha den där inne i magen... haha... Flört
  • Jenric
    Capa skrev 2011-06-25 09:08:00 följande:
    Jisses alltså, du kan verkligen bli mamma nu närsomhelst!! Så spännande!! Undrar om jag för en gångs skull har rätt med min gissning vad det är då eller om jag ännu en gång har fel haha Får väl se snart då Tungan ute
    Hoppas du fick massa goa jordgubbar o grillat igår nu då som du önskade''''!!
    lawendel skrev 2011-06-24 21:38:50 följande:
    Jag har med börjat läcka, så jag köpte med kupor bär jag ändå var på Apoteket. Inandas jag fattade vad det var så tänkte jag: gud vad jag dreglar när jag sover! Haha
    Blir nyfiken, vad har du gissat på Capa? Glad Jag gissar på en liten tjej...!
  • Jenric
    Blondie82 skrev 2011-06-25 10:33:00 följande:
    Om man inte läckt något alls innan kan man då få svårare att amma sen?? Dom har pratat med mig om amning här och eftersom bebisen förmodligen kommer tidigare så vill dom gärna att jag försöker komma igång med hjälp av massage och pump tills den är tillräckligt stor att orka suga själv. Har inte ens varit i närheten att läcka lite men hoppas det kommer funka bra.

Fråga till er mammor angående amningsbh: skall man gå efter den storleken man har nu eller skall man gå upp ännu mer i storlek, har hört att brösten kan svullna till ganska rejält när mjölken rinner på? Skall skicka min kära mor att handla dem idag eftersom jag inte kommer få göra det själv innan födseln.

Idag skall jag få göra något härligt i alla fall :D jag skall få lämna rummet och ta mig hela vägen ner en våning med hissen och sätta mig på en bänk utanför i solen medan Jonas går och handlar glass till oss :) tänk vad så lite kan göra då mycket!!! Vilken frihetskänsla det blir. Också glad för det betyder att har jag bättre värden någon dag kan jag möta någon/några av er på fika här om ni har lust!! Vet som sagt bara från dag till dag men ändå
    Åååh vad härligt för dig att få komma ut en stund! Tänk vad man kan uppskatta de små sakerna i livet Glad Jag skulle gärna komma på en fika, men kommer inte ha tid förrän semestern börjat om en vecka... så om du fortfarande är kvar då så är det bara att hojta till!  Solig

Kan tyvärr inte tipsa så mkt om BH:ar men såg att du fått tips från andra redan! Drömde inatt att jag fick bebisen för tidigt och därför var jag kvar på jobbet och skulle sitta vid fikat och amma för första gången, hahaha... knasigt vad man drömmer... Flört

Oj, nu har jag väl "bombat" tråden här med alla inlägg - det blir så när man läser ikapp Tungan ute Hoppas ni alla har haft en bra midsommar (även om det innebar grillat och jordgubbar på östra Flört). Vi är hos mor och far och träffar syster med systerdöttrar 4 år och 2,5 år... det är intensivt och samtidigt kul... man måste underhålla 24/7 och trots att vi är 5 vuxna så är det verkligen jobbigt... hoppas att "våra barn kommer inte bli så jobbiga" hahaha... men det ska man nog inte säga högt! Tungan ute
  • lawendel

Vad jag har hört så skulle det inte vara bättre att läcka mjölk innan, det där sköter sig självt efter oavsett om man läckt eller inte :)

• Capa
    Jenric skrev 2011-06-25 12:05:13 följande:
    Blir nyfiken, vad har du gissat på Capa? Glad Jag gissar på en liten tjej...!
    Jag har också gissat på tjej, men med mina dåliga odds så borde det vara på tiden att jag har rätt nu då haha
  • Liisaan

Huua! Mensvärken från helvetet har kommit på besök idag, hopps den släpper snart så jag kan bli människa igen! V 35 imorgon! Gaalet!! Har inte ens fixat färdigt vagnen men det blir nog köpt i veckan :) capa det låter som en bra ide och man får prova vad som känns bäst för en själv och sitt barn, bvc vill ju att man ska amma och säger att alla kan och alla barn vill ammas men så är det ju inte riktigt. Våran dotter har vart en riktig tuttfia men fick ersättning på kvällen då hon inte stod sig på min mjölk nattetid när hon va 2 mån men det ändrades och efter bara några veckor sov hon hela natten på min mjölk. Dock hade vi det jätte tufft att sluta då hon fick feber och även vägra välling och napp. Men efter många försök var hon redo och tyckte den var äcklig vid 1 år och 4 mån (tacka vet jag stopp och väx till naglar;)) denna gången hoppas jag att busen ska ta napp och flaska och jag vill absolut inte amma lika länge! :)

• stoltcissi
    Liisaan skrev 2011-06-25 18:38:42 följande:
    Huua! Mensvärken från helvetet har kommit på besök idag, hopps den släpper snart så jag kan bli människa igen! V 35 imorgon! Gaalet!! Har inte ens fixat färdigt vagnen men det blir nog köpt i veckan :) capa det låter som en bra ide och man får prova vad som känns bäst för en själv och sitt barn, bvc vill ju att man ska amma och säger att alla kan och alla barn vill ammas men så är det ju inte riktigt. Våran dotter har vart en riktig tuttfia men fick ersättning på kvällen då hon inte stod sig på min mjölk nattetid när hon va 2 mån men det ändrades och efter bara några veckor sov hon hela natten på min mjölk. Dock hade vi det jätte tufft att sluta då hon fick feber och även vägra välling och napp. Men efter många försök var hon redo och tyckte den var äcklig vid 1 år och 4 mån (tacka vet jag stopp och väx till naglar;)) denna gången hoppas jag att busen ska ta napp och flaska och jag vill absolut inte amma lika länge! :)
    du e inte ensam o ha mensvärken från helvetet, låter som du hade de bra tufft me amningen..
    ja hade åxå svårt,dock låg ja ju inne på neo o lille jesper va så liten att han sondmatades åxå.. så fick han ej tillräckligt på amningen,.vilket han oftas ej fick så fick han resten i sond..  o började ge han ersättning efter han ej fått i sig tillräckligt då ja kom hem.. så denna ggn hoppas ja amningen kan funka för min del..
    hur länge vill du amma?
  • Liisaan

Stoltcissi: usch inte du med :( Ja fast mestadels har den funkat så himla bra och jag vill absolut amma nästa :) ja då förstår jag att det är svårt när dom är så små och det inte går att ge det lite tid som en fullgången utan man får "ge upp" snabbare. Vet inte riktigt hur jag vill denna gången, vill helamma. Fram tills vi börjar med mat vilket vi inte vet än då vi inte vill stressa igång det vid 4 mån som med dottern sen får jag se hur det går men max 1 år ia :) hur länge vill du amma?

• Blondie82

Hihi ganska många som gissar på en tjej faktiskt och det gör ju även jag. Så vi går väl se vad det är för någon som ligger där inne. Pratade i alla fall med en läkare ikväll och han sa att jag ligger på gränsen till allvarlig hsf så det lutar år att det blir till att plocka ut bebis v 34+0 om det inte skett tidigare. Så det blir alltså om lite mindre än 2 veckor, om värdena inte vänder och blir toppen vilket inte är särskiljt troligt. Känns fortfarande så overkligt och läskigt och förväntansfullt!!

Hoppar in i amningdiskutionen också! Jag vill också helamma och hoppas det kommer igång bra även om det blir snitt el igångsättning. Dom säger här att det kan vara lite svårare att få mjölken att flöda till men att det brukar gå bra! Hur länge fick din pojk sondmatas Cissi??

Gulliga ni är som vill komma hit och fika med mig!! Hör av mig om jag får lov att lämna rummet någon dag!! Man behöver verkligen några att bara koppla av och fika med :)

Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011