• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Capa

Jag har haft världens dunst med lilltjejen inatt då hon vaknat och skrikigt så jag har fått rusa fram och tillbaka minst 1 gång i timmen..... mardrömmar av värmen tro...??
    Vaknade nyss med en jädrans huvudvärk o känner att jag får stryka fikan idag. Behöver lite sömn o hoppas på att huvudvärken o illamåendet ska släppa snart!! Rynkar på näsan
    Hoppas ni får mysigt idag alla mammor!!

• Jelli

Det här med föräldradagar. Jag har suttit och räknat och klurat i flera timmar nu så jag tror jag har rätt bra koll nu.

Totalt har barnet 480 dagar. Har man delad vårdnad har man 240 dagar var varav 90 av dem är lägstanivådagar (180 kr/dag). 60 dagar (med sjukpenningnivå) är knutna till varje förälder, resten kan överlåtas.

Min sambo var sjukskriven förra gången jag var föräldraledig och var ändå hemma så han överlät alla dagar han kunde till mig. Då fick jag alltså totalt 240 dagar (180 egna+90 av honom) med sjukpenningnivå och 180 dagar (90 egna+90 av honom) med lägstanivå.

Efter 1 år måste man ta ut minst 5 dagar/vecka för att behålla sin SGI. Jag blandade dagarna och tog 4 på sjukpenningnivå och 1 på lägstanivå och när jag började jobba 75% tog jag ut 25% på lägstanivå för att behålla SGI. Det är en jäkla djungel och det finns massa sätt att planera och lägga upp det för att få ut så mycket som möjligt och vara hemma så länge som möjligt men det är värt att sitta och pilla och planera. Och viktigast av allt är att ni ser till att inte plocka ut för få dagar efter 1årsdagen så ni förlorar ert SGI!

• Jelli
    TantKerstin skrev 2011-07-05 21:18:24 följande:
    Jelli: Tror inte du kommer sitta ensam sen, finns både en o annan här som kommer vilja ta barnvagnspromenader!
    Åh så bra! :)
  • Blondie82

Jelli och Devotion: ja det har verkligen inte varit lätt! Kanske låter jag stark men inombords känner jag mig precis tvärt om. Jag är mest bara ledsen hela tiden och frustrerad. Orkar inte ligga här mer ( och blodtrycket stiger istället för att gå ner) och jag vill bli frisk så jag kan ta hand om min lilla hjälte! Man vill känna sig glad och lycklig över det lilla liv man äntligen fått ut och inte såhär ledsen och nedstämd hela tiden.. Känns inte bra. Pratar en hel del med personal och andra mammor om det här och det verkar vara fullt normalt men det är ändå tungt att känna så!

Har varit en lång natt här. En skrikande bebis så man har inte sovit mycket, och dom säger att enda sättet för mitt tryck att stabilisera sig är lugn och ro. Men hur kan dom då flytta mig från spec. till vanligt bb där de vet sömnen är minimal?

Ang fk. Jag fick en handläggare också när min sjukskrivning gick igenom och han är verkligen kanonbra. Men dock så har han bara hand om själva sjukskrivningen och jag fick höra att man inte får en viss person när det gäller föräldrapenningen, vilket jag kan tycka är dumt. Kan det verkligen stämma? Då om någonsin behöver man ju verkligen hjälp!

• Blondie82

Hur funkar det med lägsta nivådagarna? Måste man plocka ut ett visst antal av dem varje månad? Morrrr inte helt nöjd med att de ger så låg ersättning, det är ju en jätteskillnad mot vad man får på SGI dagarna!

• Jelli
    jessicca82 skrev 2011-07-05 22:01:25 följande:
    Jelli:Ok det kanske är smidigare och göra det innan då. Det gick igenom direkt efter samtalet då eller? 
    Ja det är lite absurt att man behöver göra något sådant, bara för att man är gift behöver det inte vara mannen som är pappan. 
    Jag har också hört det där om att det kan bli problem om man skulle dö. man blir lite orolig. Jag tror att det var en artikel för några månader sen där kvinnans föräldrar hade tagit barnet. 
    Ja det var något sånt jag hörde. Nu beror det såklart på vad man har för anhöriga men rättsligt är det nog så. Bara för att man inte är gifta. Gör mig arg! Det vi behövde göra när hon föddes var bara att meddela födelsevikten så det stämde överrens med när hon beräknades ha blivit till (ja, det är helsjukt). Men allt var påskrivet och bevittnat och skulle nåt hända mig så skulle de ju kunnat räkna ut att vikten stämde utan att jag ringde och meddelade det. Vi kommer nog att fixa det ganska snart så har man det gjort och slipper tänka på det när hon kommit, men det är klart, här har vi inte sådana väntetider.
  • Jelli
    Jenric skrev 2011-07-05 22:07:05 följande:
    Har även funderat på baby-sim. Någon som har provat någonstans tidigare, som de tyckte var bra?
    stoltcissi skrev 2011-07-05 21:33:17 följande:
    capa:klart du kan ta me dotter din:) o ja kan åxå haka på o möta er 10.40 på hållplatsen..:)
    Jag vill också gå på babysim. Gick med dottern på det och hon älskade det! Är ett riktigt vattendjur nu och älskar vatten, säkert mycket pga att hon vade sig så tidigt. Vet dock inte om några bra ställen i gbg så säg till någon som vet!
  • Jelli
    Blondie82 skrev 2011-07-06 08:41:42 följande:
    Hur funkar det med lägsta nivådagarna? Måste man plocka ut ett visst antal av dem varje månad? Morrrr inte helt nöjd med att de ger så låg ersättning, det är ju en jätteskillnad mot vad man får på SGI dagarna!
    Stackare, låter jobbigt. Att inte få sova pga skrikande bebis är en sak men att dessutom vara sjuk samtidigt. Kan de inte hjälpa dig och ta honom så du får sova så att du har möjlighet att bli frisk?? Nyfödd bebis, skrik, dålig sömn och allt annat som hör till är ju knappast sådant som ger lugn och ro.  

Lägstadagarna är så lite så det är nästan ett skämt. Jag ser dessa dagar som "obetald ledighet" längre fram när man vill vara hemma strödagar men inte har semester att plocka ut, inget man ska kunna leva på. Du kan ta bara sjukpenningdagar tills de är slut om du vill och behöver inte blanda, men bara lägstadagarna är svåra att leva på sen när de andra dagarana är borta så det kan vara bra att blanda lite för att dryga ut dem. Men sen har jag för mig att man måste plocka ut ett visst antal sjukpenningdagar innan man får ta ut lägstadagarna... men detta är jag lite osäker på.
  • Liisaan
    Blondie82 skrev 2011-07-06 08:37:25 följande:
    Ang fk. Jag fick en handläggare också när min sjukskrivning gick igenom och han är verkligen kanonbra. Men dock så har han bara hand om själva sjukskrivningen och jag fick höra att man inte får en viss person när det gäller föräldrapenningen, vilket jag kan tycka är dumt. Kan det verkligen stämma? Då om någonsin behöver man ju verkligen hjälp!
    Jag vet inte hur det funkar det där, jag ringde min igår och frågade om min föräldrapenning. Det är inte hon som handlägger den men svara på frågor om den kunde hon göra och kolla så allt såg rätt ut. Har även pratat med henne tidigare om min SGI. Jag hoppas verkligen man får en ny om man inte får behålla den man haft under sjukskrivningen då det blir så rörigt att ringa och sitta i den långa telefonkön, samt att sedan prata med olika personer hela tiden.

Det är jätterörigt det där med föräldrapenningen, ett tips är att logga in på sidan och HÅLL KOLL på era dagar. Med dottern överlät hennes pappa alla dagar till mig förutom sina 60. Jag tog ut semester 1 mån och han tog ut pappadagar under den tiden, helt plötsligt hade jag färre dagar och han kvar alla sina 60. Då hade dom plockat utav mina dagar till han. Fast dom måste ha en underskrift från den som överlåter för att kunna ta från den andra vilket dom inte hade. Dom rörde till det så att dom endast kunde ge tillbaka dom i lägstanivå men dom hade tagit mina sjukpenningnivå så där förlorade jag en summa pengar. Då hade jag inte någon inloggning på deras hemsida utan fyllde i allt via papper. Det gör jag INTE denna gången och kommer även skriva upp hur många dagar jag har kvar när jag begärt nya.
  • Liisaan

Och ni som skall på fikan, jag dyker också upp på hållplatsen mellan 20 och 10 i 11. Jag har en tendens att tappa bort mig så det känns tryggast så haha Glad

Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011