• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Jelli
    Capa skrev 2011-07-06 08:27:19 följande:
    Jag har haft världens dunst med lilltjejen inatt då hon vaknat och skrikigt så jag har fått rusa fram och tillbaka minst 1 gång i timmen..... mardrömmar av värmen tro...??
    Vaknade nyss med en jädrans huvudvärk o känner att jag får stryka fikan idag. Behöver lite sömn o hoppas på att huvudvärken o illamåendet ska släppa snart!! Rynkar på näsan
    Hoppas ni får mysigt idag alla mammor!!
    Hur gammal är hon (har nog frågat förut men glömt). Min tjej sover också jättedåligt nu. Det tar en evighet för henne att somna och hon drömmer mardrömmar hela nätterna. Hon får ligga mellan oss för jag orkar inte gå upp mer på nätterna än vad jag redan gör (pga toabesök och kramp). Är så glad att vi skaffade oss en XXL-säng för det blir trångt med alla som sak få plats plus två stora prassliga men ack så sköna gravidkuddar.

Har ni svårt att hitta bra sovställning så kolla upp gravidkudde om ni inte redan gjort det. Jag köpte en dyr och en billig. Den billiga kostade 250 spänn från Jollyroom och är värd vartenda öre (50 kr i frakt tror jag). Den dyra är också därifrån (ca 600 kr) och går sedan att använda som amningskudde och "sittpuff" för bebisen. En har jag bakom hela ryggen som stöd och en har jag mellan knäna och under magen. Med en fläkt riktad mot mig också så sover jag bättre än jag vågat drömmar om =)
  • Jelli
    Liisaan skrev 2011-07-06 08:56:13 följande:
    Jag vet inte hur det funkar det där, jag ringde min igår och frågade om min föräldrapenning. Det är inte hon som handlägger den men svara på frågor om den kunde hon göra och kolla så allt såg rätt ut. Har även pratat med henne tidigare om min SGI. Jag hoppas verkligen man får en ny om man inte får behålla den man haft under sjukskrivningen då det blir så rörigt att ringa och sitta i den långa telefonkön, samt att sedan prata med olika personer hela tiden.

Det är jätterörigt det där med föräldrapenningen, ett tips är att logga in på sidan och HÅLL KOLL på era dagar. Med dottern överlät hennes pappa alla dagar till mig förutom sina 60. Jag tog ut semester 1 mån och han tog ut pappadagar under den tiden, helt plötsligt hade jag färre dagar och han kvar alla sina 60. Då hade dom plockat utav mina dagar till han. Fast dom måste ha en underskrift från den som överlåter för att kunna ta från den andra vilket dom inte hade. Dom rörde till det så att dom endast kunde ge tillbaka dom i lägstanivå men dom hade tagit mina sjukpenningnivå så där förlorade jag en summa pengar. Då hade jag inte någon inloggning på deras hemsida utan fyllde i allt via papper. Det gör jag INTE denna gången och kommer även skriva upp hur många dagar jag har kvar när jag begärt nya.
    Jäklar va surt! Och att de inte kan fixa till det när det är de som gjort fel! Jag gör allt via nätet men det gäller nog att hålla koll i alla fall.

Jag ringde kundtjänst i går prick kl 8 och behövde bara sitta en miut i telefonkö, så snabbt har jag nog aldrig kommit fram. Bad dem bara kolla så alla papper var inskickade från min arbetsgivare, att SGI:n var fastställd och att jag fyllt i ansökan rätt så nu hoppas jag att det stämmer.
  • Fru R

Capa: tråkigt att du inte kommer, men sov så gott!

Devotion; härligt att vara på landet, hoppas du har mer luft där än vad vi har här. Snacka om att lungorna får jobba!

blondie: Lägstanivådagarna kan du ta ut först efter att du tagit ut 180 (tror jag) dagar av de andra. Jag gjorde så att jag tog ut några varje månad när jag väl fick det, just för att deras inverkan skulle bli så liten som möjligt.
    Det är väl inte så konstigt att du känner så! Man har en mental bild av hur detta ska gå till, oftast helt orealistik, men ändå. Tror också på iden att du behöver få pratat av dig för att få släppt på frustrationen. Bär du på den för länge så kan det sluta ganska illa. Fick själv en släng efter Alicias födsel för det gick inte så som jag hade föreställt mig, vare sig förlossningen eller när man väl kommit hem.

Jelli och JenJen: ang babysim så kan jag tipsa om att Frölunda badet som ligger vid Frölunda Torg har babissim.

Liisaan: jag har också fått en personlig handläggare i och med sjukskrivningen, men av det jag minns från förra gången så får man inte det när man är föräldraledig. Tyvärr för det hade varit skönt att veta vem man ska vända sig till och att man faktiskt vet att man får hjälp inom en rimlig tid.

Är det någon mer som har märkt att bebisen blir mer livlig om man har datorn i knät??

Ang utdrag för att bekräfta sin lön så fick jag också göra det förra gången. Antar att de gör det som stickkontroller.

Snart fika tjejer!!

~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R

Liisaa: vi gjorde så att vi sparade ner anmälan om fp när man gjort klart den på nätet. Samma sak med vab. Bara för att ha alla papper själv också.

Jelii: haha, jahg har också en kudde bakom ryggen och en mellan benen. Nu har jag inte amningskyddar utan en vanlig bakom ryggen och en stor cylinderfonmad framtill. Funkar jättebra!

~ Alicia 26/2-08 ~
  • Capa

Tänk vad 1 timmes sömn kan göra, underverk!! Vi kommer på fikan!!
    Dags att göra sig redo!! Solig

• Jelli
    Fru R skrev 2011-07-06 09:19:01 följande:
    Jelli och JenJen: ang babysim så kan jag tipsa om att Frölunda badet som ligger vid Frölunda Torg har babissim.
    Åh va bra. Det är ju nära dit från var vi kommer att bo dessutom. Att ta sig hem från babysim med en trött och skrikig bebis, och speciellt när det är vinter, var ju den mindre roliga biten av babysimmet, men ändå värt det. =)
  • Blondie82

Jelli: ja om det ändå hade varit min bebis som skrek. Han ligger på neo så jag delar rum med en annan tjej och det är hennes bebis som skriker. Låg på östra för jag behöver ha helt tyst och lugnt och sova minst 8 timmar för att få ner trycket annars släpper dom inte hem mig. Men eftersom östra inte ville ha kvar pojken blev det till Mölndal. Frustrerande att man inte får den vården som krävs för att bli frisk!!

• lawendel

Jag måste förbi banken först, så om jag blir sen så kommer jag till husaren!

• Jenric
    Capa skrev 2011-07-06 08:27:19 följande:
    Jag har haft världens dunst med lilltjejen inatt då hon vaknat och skrikigt så jag har fått rusa fram och tillbaka minst 1 gång i timmen..... mardrömmar av värmen tro...??
    Vaknade nyss med en jädrans huvudvärk o känner att jag får stryka fikan idag. Behöver lite sömn o hoppas på att huvudvärken o illamåendet ska släppa snart!! Rynkar på näsan
    Hoppas ni får mysigt idag alla mammor!!
    Åh vad tråkigt att du inte kan komma denna gång, men förstår helt o hållet - försök sova bort huvudvärken nu! {#emotions_dlg.flower}
    Blondie82 skrev 2011-07-06 08:37:25 följande:
    Jelli och Devotion: ja det har verkligen inte varit lätt! Kanske låter jag stark men inombords känner jag mig precis tvärt om. Jag är mest bara ledsen hela tiden och frustrerad. Orkar inte ligga här mer ( och blodtrycket stiger istället för att gå ner) och jag vill bli frisk så jag kan ta hand om min lilla hjälte! Man vill känna sig glad och lycklig över det lilla liv man äntligen fått ut och inte såhär ledsen och nedstämd hela tiden.. Känns inte bra. Pratar en hel del med personal och andra mammor om det här och det verkar vara fullt normalt men det är ändå tungt att känna så!

Har varit en lång natt här. En skrikande bebis så man har inte sovit mycket, och dom säger att enda sättet för mitt tryck att stabilisera sig är lugn och ro. Men hur kan dom då flytta mig från spec. till vanligt bb där de vet sömnen är minimal?

Ang fk. Jag fick en handläggare också när min sjukskrivning gick igenom och han är verkligen kanonbra. Men dock så har han bara hand om själva sjukskrivningen och jag fick höra att man inte får en viss person när det gäller föräldrapenningen, vilket jag kan tycka är dumt. Kan det verkligen stämma? Då om någonsin behöver man ju verkligen hjälp!
    En miljon styrkekramar till dig Hjärta Bra att du får prata av dig på BB, och vi finns ju här med. Bara att "hälla ut" allt du tänker, sätta ord på vad du känner inombords. Samtidigt kan jag förstå att du "måste" vara stark och tänka positivt för att komma framåt. Men tillåt dig även att känna dig svag, du behöver ju stöd och tröst nu. Tänker på dig och din lilla hjälte! {#emotions_dlg.flower} En kollega sa till mig att jag skulle försöka komma ihåg att "allt går över". Kanske kan vara en bra grej att tänka när det känns som tuffast...?
    Liisaan skrev 2011-07-06 08:57:55 följande:

Och ni som skall på fikan, jag dyker också upp på hållplatsen mellan 20 och 10 i 11. Jag har en tendens att tappa bort mig så det känns tryggast så haha Glad

Det blir bra, jag kommer dit 10.48 med spårvagn 1 från Frölunda.
    Fru R skrev 2011-07-06 09:19:01 följande:
    Capa: tråkigt att du inte kommer, men sov så gott!

Devotion; härligt att vara på landet, hoppas du har mer luft där än vad vi har här. Snacka om att lungorna får jobba!

blondie: Lägstanivådagarna kan du ta ut först efter att du tagit ut 180 (tror jag) dagar av de andra. Jag gjorde så att jag tog ut några varje månad när jag väl fick det, just för att deras inverkan skulle bli så liten som möjligt.
    Det är väl inte så konstigt att du känner så! Man har en mental bild av hur detta ska gå till, oftast helt orealistik, men ändå. Tror också på iden att du behöver få pratat av dig för att få släppt på frustrationen. Bär du på den för länge så kan det sluta ganska illa. Fick själv en släng efter Alicias födsel för det gick inte så som jag hade föreställt mig, vare sig förlossningen eller när man väl kommit hem.

Liisaan: jag har också fått en personlig handläggare i och med sjukskrivningen, men av det jag minns från förra gången så får man inte det när man är föräldraledig. Tyvärr för det hade varit skönt att veta vem man ska vända sig till och att man faktiskt vet att man får hjälp inom en rimlig tid.

Är det någon mer som har märkt att bebisen blir mer livlig om man har datorn i knät??

Ang utdrag för att bekräfta sin lön så fick jag också göra det förra gången. Antar att de gör det som stickkontroller.

Snart fika tjejer!!
    Ja, det på Frölunda kulturhus ska jag kolla upp...! Men de måste vara minst 3 månader eller?

Ja, snart FIKA! Solig
Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011