• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • TantKerstin
    Jenjen: Vi hade babysim med Aquabarn. Det var jättebra första året, men sen efter Alexander blev ett så förkortades kurserna samtidigt som priset höjdes och då tyckte jag att det fanns bättre saker. Dessutom så var han sjuk ganska ofta efter att han blev ett också så vi skulle knappt kunnat simma några av passen.
    Men jag vill nog göra något annat denna gången tror jag. Yoga låter ändå väldigt bra, saknar det så otroligt mycket

Jessica: Om du fick problem med sköldkörteln under graviditeten så skulle jag gissa på att det troligaste är att det är hormonerna som ligger bakom det. Mer vanligt än vad man tror och då brukar det oftast gå över av sig självt efter ett tag. Men de har antagligen tagit prover på dig för att kolla vad anledningen är.

Någon som har tips på hur man får en jätteaktiv bebis i magen att varva ner så mamma får sova lite?
    Meen, idag somnade iaf Alexander väldigt fort, så en av två är inte så dåligt ändå
  • Jenric
    jessicca82 skrev 2011-07-05 22:01:25 följande:
    Hej på er!

Var hos BM idag, följer kurvan bra. Gått upp 12 kilo totalt nu. lite dåligt järnvärde.
    Tog ett blodprov i armen, tycker det är sååå obehagligtKräks

För övrigt har jag mått ganska bra idag. Jag och sambon lyckades att ta oss till en restaurang utan att jag mådde allt för dåligtGlad

devotion: Ha ha det är till något sånt man har kartongerna till alltså. Perfekt, då är dt bara att vänta på översvämningSkrattande.

Stoltcissi: Det ligger mitt emot hornbach, ganska nya hus.
    jenjen80: TackarSolig. Det kan ta ett tag alltså. Äter minsta dosen nu, får veta om jag ska höja dosen på måndag.
    Mådde du dåligt när du upptäckte det? Måste du äta det för resten av ditt liv nu då? Eller kan det gå över? 
    Skönt att du följer kurvan bra! Det har jag också gjort hittills, men nu tycker jag att jag inte gått upp tillräckligt det sista, som att vågen stannat... Ska till BM den 14 juli, så får höra vad hon säger då.

Du kommer vänja dig vid att ta blodprov, det är ju så de kollar sköldkörteln.... Efter några gånger är det inte så farligt, men jag brukar bara titta bort så går det bra. Det värsta är när någon ska ta prov och det inte kommer blod, så de måste sticka igen och igen... Rynkar på näsan En gång fick jag världens blåmärke efteråt...

Innan jag blev gravid hade jag stabil dos på 75 mikrogram. Nu har jag varit upp i 100, 125 och sen tillbaka till 100 under graviditeten. Mådde väl inte dåligt, men jag var så himla trött jämt, som att jag gick runt i bomull... spelade ingen roll om jag vilade, tränade, var ute i friska luften, åt rätt eller vad... bara så himla seg. Eftersom vi har det i släkten (farmor, mormor, mamma, syster) så sa mamma åt mig att kolla sköldkörteln och då upptäckte de att jag hade underproduktion av sköldkörtelhormonet. Tog väl något halvår eller så innan jag kände mig "vanlig" igen. Ja, jag får äta en tablett på morgonen resten av livet, tror inte det kan gå över. Däremot känns det inte så jobbigt, det är ju litet som ett p-piller och det finns ju värre sjukdomar att råka ut för.. Glad
  • Jenric
    TantKerstin skrev 2011-07-05 22:16:30 följande:
    Jenjen: Vi hade babysim med Aquabarn. Det var jättebra första året, men sen efter Alexander blev ett så förkortades kurserna samtidigt som priset höjdes och då tyckte jag att det fanns bättre saker. Dessutom så var han sjuk ganska ofta efter att han blev ett också så vi skulle knappt kunnat simma några av passen.
    Men jag vill nog göra något annat denna gången tror jag. Yoga låter ändå väldigt bra, saknar det så otroligt mycket

Jessica: Om du fick problem med sköldkörteln under graviditeten så skulle jag gissa på att det troligaste är att det är hormonerna som ligger bakom det. Mer vanligt än vad man tror och då brukar det oftast gå över av sig självt efter ett tag. Men de har antagligen tagit prover på dig för att kolla vad anledningen är.

Någon som har tips på hur man får en jätteaktiv bebis i magen att varva ner så mamma får sova lite?
    Meen, idag somnade iaf Alexander väldigt fort, så en av två är inte så dåligt ändå
    Ja, det får ju vara rimliga priser förstås... tänkte att babysim är bra för bebisen att inte vara rädd för vatten när de blir äldre, typ... Yoga tror jag också är bra, även om det är mest för mamman då Glad

Ang. sköldkörteln så har jag läst (så här i efterhand) att det kan vara en anledning till att vissa har svårt att bli gravida. Så om Jessicca fått det under graviditeten kanske det är något som kan gå över, som du säger. Till mig, som fick det innan, har de sagt att det är för livet.

Behöver också tips - lillan lever verkligen rövare på kvällarna, hela magen åker hit och dit...! FörvånadSkrattande Ibland känner jag hur jag blir öm på punkter där hon brukar trycka som mest... knasigt.
  • jessicca82

Jenjen80, tantkerstin: Skönt då går det kanske över, men som sagt är det väl inte en jättekatastrof och äta de där tabletterna.
    åå vad min dator är seg helt plötsligt, tar en evighet och se vad jag skriverRynkar på näsan
    Bäbis sparkar hur mycket som helst här också. Är väldigt öm i högra revbenet nu, då hon sparkar på samma ställe. Tips vore underbart.

• Devotion

Blondie: vad jobbigt att ni inte kunde få något fsmiljerum. Jag kan tänka mig att det känns ledsamt att det inte blev som det var tänkt. Det är ju ganska mycket som hänt för er på sistone och många saker som inte blivit som ni tänkt. Dessutom är du ju inte kry än vad jag har förstått! Så jag är ändå imponerad över hur positiv du är!!! Kämpa på!! Och jag hoppas (och tror) att allt kommer att kännas bättre så fort ni är hemma och ni alla tre mår bra!!! styrkekram till dig!!

Jenjen: jag väntar nog inte på några koder men trodde att man skulle få brev när de registrerat inkomsten. Jag skickade också in brevet själv och det var rätt längesen nu... Håller med om att nätterna är lite tunga. Speciellt om det är för varmt. Jag får också ont i ryggen och har svårt att hitta en bekväm sovställning. Men nu är det inte så långt kvar tills man kan sova på mage igen!!

God natt alla!! Och ha en jättetrevlig fika imorgon!!

• Jenric
    Devotion skrev 2011-07-05 23:28:08 följande:
    Blondie: vad jobbigt att ni inte kunde få något fsmiljerum. Jag kan tänka mig att det känns ledsamt att det inte blev som det var tänkt. Det är ju ganska mycket som hänt för er på sistone och många saker som inte blivit som ni tänkt. Dessutom är du ju inte kry än vad jag har förstått! Så jag är ändå imponerad över hur positiv du är!!! Kämpa på!! Och jag hoppas (och tror) att allt kommer att kännas bättre så fort ni är hemma och ni alla tre mår bra!!! styrkekram till dig!!

Jenjen: jag väntar nog inte på några koder men trodde att man skulle få brev när de registrerat inkomsten. Jag skickade också in brevet själv och det var rätt längesen nu... Håller med om att nätterna är lite tunga. Speciellt om det är för varmt. Jag får också ont i ryggen och har svårt att hitta en bekväm sovställning. Men nu är det inte så långt kvar tills man kan sova på mage igen!!

God natt alla!! Och ha en jättetrevlig fika imorgon!!
    Jag fick en bekräftelse på min SGI häromdagen, skickade in i slutet av maj tror jag. Du kan också ringa och fråga om det har kommit in och blivit registrerat som det ska... om du inte hör något snart.

Nu ska jag också försöka sova lite... eller snarare ligga och vända mig hit och dit och sen gå upp och kissa... Tungan ute Även jag längtar tills man kan ligga som man vill igen... 38 dagar kvar nu till BF.

Natti!
  • Liisaan

Angående försäkringskassan! Har ni inte fått någon handläggare? Jag fick en nu när jag vart sjukskriven, hon ringde och presenterade sig och hon ringer mig om det är några konstigheter och tvärtom. Slippa sitta i telefonkö då man har ett direktnr. Kolla upp om ni har en handläggare, det är guldvärt! :)

• stoltcissi

urk vilken natt jag har haft.. där fick ja igen för ja hade en bra sovmorgon igår.. sprang på toa  inatt ca varannantimme.. så ber om ursäkt om ja e lite halvdöid  på fikat,.
    tantkerstin kom du t hållplatsen du med:) ses snart tjejer

• Jelli
    Devotion skrev 2011-07-05 15:34:58 följande:
    Jessica - jag känner igen det där med flyttkartongerna! Jag har också haft ett gäng kartonger som bara har följt med. Sen blev det översvämning i källaren där jag bodde och allt blev förstört. Det var nog det bästa som kunde hända! Jag har inte saknat en endaste liten sak och dessutom fick jag tillräckligt med pengar från försäkringsbolaget så att det räckte till en thailandsresa för två personer!

Sitter på landet nu och vilar efter en riktig långpromenad. Puh! Man har inte samma ork som vanligt. Speciellt inte när man varit sjuk flera veckor! Får se hur ryggen klarar detta men för någon månad sen blev den faktiskt bättre om jag var ute och gick!

Apropå startklar så är jag långt därifrån... De stora sakerna (barnvagn, skötbord etc) är beställda men inte hämtade). Sen behöver jag köpa alla småsaker och lite mer kläder plus tvätta allt. Det känns som om man har gott om tid på sig eftersom det är sex veckor kvar plus att jag tror att bebben vill stanna kvar minst till BF... Men man vet ju aldrig!!
    Oj, tänk om allt skräp i källarn kunde ge en thailandsresa. Tror inte jag skulle sakna något alls och ändå släpas det med fram ochtillbaka.

Vi är klara med det mesta stora i alla fall men det mesta hade vi sparat efter storasyster. Nu köper jag på mig en massa onödigt istället för att fixa det sista som att handla lite nya kläder och tvätta upp alla storasysters gamla bebiskläder. Det får bli ett ryck när semestern börjar om ett par veckor och hoppas på att hon ligger kvar så jag hinner bli färdig med allt.
  • Jelli
    Blondie82 skrev 2011-07-05 18:07:22 följande:
    Mysigt det låter med alla bm besök :) och till och med era krämpor. Jag sörjer faktiskt lite att jag inte fick gå en full graviditet och uppleva allt det där sista. Hade en riktig mammablues dag igår och det var riktigt tufft. Jag har svårt att knyta an till allt som hänt och till att man blivit föräldrar. Nästan så man först skämdes över det men insåg sen efter mitt sammanbrott och samtalen med många på bb att det tydligen var fullt normalt att känna så... Saknar att vara gravid och saknar min mage, även om han finns här hos oss nu. Känns liksom inte verkligt, speciellt nu när han ligger i en stor kal sal med massa sladdar kopplad till sig.
    Det är ju inte alls konstigt, vore nästan konstigt om du inte kände så. Trots att man vet att saker kan hända och att graviditeten kan sluta på olika vis så har man ju ändå en föreställning och förhoppning om att det ska gå som man tänkt sig. Man ska gå där och vagga fram in i det sista, sitta och svettas och klaga lite på att det är jobbigt och att man vill ha ut bebisen och gärna gå över några dagar för att längta lite sådär extra.. Och så blir det inte så. Bebis kommer mycket tidigare och hur ska man kunna vara förberedd på det? Du har ju varit inställd på att han skulle ligga kvar ett tag till. Att det dessutom innebär exravård och att ni inte får åka hem allihopa ett par dagar efter förlossningen är såklart en sorg i sig. Jag tror ni kommer landa när deet gått ett tag, när ni får vara hemma tillsammans och ta hand om varandra utan personal och sjukhusmiljö. Och att prata jättemycket om det, både för att bearbeta allt men också för att få veta att det är jättevanligt. Stor kram till dig, och till dig också Myran, vars små killar hade bråttom ut i verkligheten!
Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011