• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Jenric
    Capa skrev 2011-07-29 11:33:34 följande:
    Förresten uppdatering;  Hela dagen igår gick jag runt med värkar som blev både mer regelbunda och ökade i styrka. Vi var ute och gick vääääldigt långt för att skynda på det hela, det gjorde ju susen med storasyster iaf..... Väl hemma somnade jag av utmattning mellan värkarna och imorse vaknade jag tjoff, inte en enda värk!! Tusan så besviken man blev!! En hel dag förgäves, jag som hade börjat hoppas och tro att det var dags, panikpackade BB-väskan haha
    Nåja, busungen kommer när han kommer men han behöver väl inte jäklas mer än vad han redan gjort denna graviditeten..... Obestämd
    Aaaah men vad spännande... förstår att du gjorde dig redo...! Och förstår din besvikelse med, men snaaart kommer han ju vare sig han vill eller inte Flört

Har själv börjar få vad jag tror är sk. förvärkar nu. Började igår kväll och magen blir hård och så trycker och ilar/molar det neråt. Sen går det över. Kommer inte alls regelbundet och inte jätteofta, kanske nån i timmen ibland mer ibland mindre. Vaknade av smärta i ryggen i morse, men det gick över sen också. Tror nog inte det är dags än på ett tag, men det fick oss iaf att åka och hyra babyskyddet idag, istället för nästa vecka Glad Fick ett sprillans nytt Brio Primo med bas för 600 kr i nio månader. Känns skönt att ha det på plats nu.
    Lina Stenback skrev 2011-07-29 21:43:13 följande:
    Tack för svar, skönt att någon mer har haft samma känsla med aktiviteten i magen som bara avtagit. Man undrar ju verkligen när det är sådan stir skillnad.

Låter som att strl 50 är det som gäller iaf den första månaden...men som du säger Jelli, man behöver nog inte så mycket i den sizen...om man inte får för tidigt men det lär inte hända, jag ska nog pinas in i slutet och lite till med mina fogar.
    Har också funderat på vilka storlekar och hur mkt man ska ta med sig... I värsta fall får väl E åka hem och hämta mer och större kläder. Allt beror ju på hur länge man ska stanna också...

Aktivitet i magen är en intressant fråga - igår sa ju BM att vår tjej var fixerad och inte gick att rucka på. Men som hon har rört på sig igår natt och idag, undrar jag...? Kanske gillar hon inte när magen kramar åt henne vid förvärkarna/sammandragningarna? Men kan huvudet verkligen ligga kvar där nere fixerat, och bara kroppen flytta sig från sida till sida? Det känns som om ryggen o rumpan nu flyttat sig till vänster, och den lilla vassa foten/knäet ill höger. Brukar annars vara tvärtom. Tror jag får ringa och fråga BM på måndag Obestämd
    Devotion skrev 2011-07-29 12:20:13 följande:
    Capa: jag har också undrat!!! Trodde nästan att det var ngt på G... Men men... Han kommer när han kommer...

Kanske är det en kille där inne? Börjar bli sjukt nyfiken.. enligt alla olika skrönor så går det dock inte att utläsa något för ungefär hälften av tecknen tyder på en tjej och hälften på kille...

Ang förlossningsbrev så känns det som om många pratar om att de skriver själva men eftersom BM skrev ner mina önskemål så känns det ju ganska överflödigt! Jag hoppas att både jag o mannen kan prata när vi väl är där också.. Tycket det är svårt att säga hur man vill ha det innan man har någon aning om hur det blir...
    Kanske detta också är en skröna, men är inte hjärtljudet lite lägre på pojkar? Vår tjej har legat på runt 144 varje gång. Så kanske ni får en pojke Drömmer

Min BM sammanfattade min graviditet, men själv kände jag att det blev lite väl "lite" som kom med, så jag tar nog med mig en liten lapp med några få (men för mig viktiga) punkter.

Fick förresten tips från min BM om "Signekursen". sahlgrenska.se/Pages/87191/signekursen.pdf

"Lägg 10 min tillsammans och öva varje kväll" sa hon. Har inte provat än, men ska kolla vad det är.
  • Devotion

Jenjen: spännande med förvärkar!!! det är skönt att känna några tecken på att det närmar sig tycker jag. Men när jag pratade med BM om det igår sa hon att förlossningen ofta startar som en blixt från klar himmel, speciellt för förstföderskor. Så även om man inte känner så mycket kan det hända när som helst..

Jag har också hört att killar ska ha lägre hjärtfrekvens men vår har legat på mellan 125-155.. så det är svårt att säga...

Signekursen har vi skrivit ut och börjat öva på! Den kan nog vara till nytta! Känns lite som samma mindset som yogan!

Klarblå himmel här på landet idag så det får bli en tur på havet!! Ha en härlig dag alla!

• emelielj

Min kille har legat på mellan 150-165 hela graviditeten! Det är en kille enligt tre ul så jag känner mig ganska säker haha!
    Det är nog bara en skröna?

Här vaknar man, på bf-dagen och allt är lugnt som vanligt.

• stoltcissi

hej tjejer,har en fråga till er.. spec till myrangbg o blondie när ni vart på bvc har de påpekat att era små bör äta en viss mängd? jag har vart på bvc 3 ggr nu, har haft en vikarie som ja känner igen sen ja hade jesper på bvc... o hon har frågat mig dels personliga frågor om hur ja bor,hur ja ser när simon e hungrig, o kollat i jespers gamla journal om han o jag har haft det för länge sen..riktigt snokar o frågat alla 3 ggr om ja har stöd o hur tufft de kommer bli med 2 st.. o ja säger ja de vet ja att de kommer bli men ja vet såna som har sambo/killar som e pappan o inte ställer upp ändå.. o vad e det för skillnad? o nu igår så var nästan droppen,hon frågade mig då han endast gått upp 10 gram sen ja var där i torsdags ifall hon kunde be barnläkaren komma okolla på han.. för han e ju så liten... ilskan började ba komma i mig.. ja ba gör du så om du vill men barnläkaren var ej orolig,hjärta ,lungor m.m var bra..mer än att ska göra täta besök för viktens skull o om vikarien på måndag tycker vi ska t barnläkaren igen pga vikten så ska vi göra urinodling på han för utesluta infektioner.o att de e så här noga med de små i början När vikarien frågade om hur han äter,som hon gör varje gång,o hon får alltid samma svar.. så sa ja men han har faktiskt ätit 85 en gång.. o då sa hon de e bra att han äter minst 80 varje ggn.. han e liten han har orkat så mkt en gång resten av ggr e de max 40..kan ju ej tvinga i han om han ej vill ha. ja undrar ska ja ta bvc vikariens han bör/ska dricka 80 med en nypa salt.. va ska man göra annars? jag är inte ett dugg orolig,min första son var faktiskt åxå prematur.. så vet hur det är..

• Capa
    stoltcissi Nu har jag iofs inte fått en prematurbebis men frågorna som du fått av bvc-sköterskan låter för mig inte så stötande då jag själv fick liknande frågor med L och jag bodde då tillsammans med hennes pappa. Sen är väl vissa frågor lite "privata" just för man kan få mammablues och då behöver hjälp i tid, speciellt ensamstående mammor som kanske har mindre hjälp med avlastning är mer i riskzonen varför dom frågar såna frågor, iaf upplevde jag det så. Men känner du att det är stötande frågor så tycker jag helt klart att du ska ta och säga ifrån!! Du ska inte låta någon få dig att må dåligt, det är väl det sista du behöver grubbla över nu!! Säg ifrån och blir det inte bättre så ta och byt bvc-sköterska!!
    emelielj skrev 2011-07-30 09:27:22 följande:
    Min kille har legat på mellan 150-165 hela graviditeten! Det är en kille enligt tre ul så jag känner mig ganska säker haha!
    Det är nog bara en skröna?

Här vaknar man, på bf-dagen och allt är lugnt som vanligt.
    Helskröna, tjejen låg iofs högt men killen som nu trycker i magen har legat på allt från 132-150. Och vi fick bekräftat på både rutinul och 3D att det är en liten pöjk Skrattande 
    ¨
    Jenjen Ojj, spännande med förvärkar, nära för dig nu tro hihi Jag har också fått mer intensivare värkar nu men så fort jag blir glad försvinner det. Busunge där inne tror jag haha Ställer in mig på att gå över och bli siste man i tråden som får en liten så blir man inte så himla besviken. Jag får glädjas åt era bebisar istället Tungan ute hihi
  • Devotion

Capa: det låter ju som om det är något på gång!! Hoppas hoppas!!

Jag sa ju som sagt till min BM att det känns avlägset med förlossningen eftersom jag inte har några känningar alls men hon kontrade med att det lika gärna kan komma som en blixt från klar himmel.. så det är nog lika bra att inse att vi inte har någon aning om när liten kommer!

• Devotion

Cissi: jag tycker också att du ska säga ifrån om det inte känns bra. De har ju säkert vissa frågor som de "ska" ställa men man kan ju säga det på olika sätt också!

• ciccile

Stoltcicci: frågorna hon ställer gör hon för dina söners bästa så det får du nog acceptera även om det känns stötande. Att hon bad läkaren komma tycker inte jag är så konstigt, dels för din sons bästa och också för sjuksköterskans trygghet. Vi pratar faktiskt aldrig om hur mycket V äter men det har nog aldrig varit nödvändigt eftersom han alltid stigit mycket i vikt. Han äter mellan 70 och 110 varje gång men han är ju också lite äldre. Det är ju faktiskt omöjligt att tvinga ett litet barn till att äta, då måste man ju ha en sond. Det ska ju vara som med amning, att de ska äta tills de är mätta när de är hungriga.

• Capa
    Devotion skrev 2011-07-31 11:43:59 följande:
    Capa: det låter ju som om det är något på gång!! Hoppas hoppas!!

Jag sa ju som sagt till min BM att det känns avlägset med förlossningen eftersom jag inte har några känningar alls men hon kontrade med att det lika gärna kan komma som en blixt från klar himmel.. så det är nog lika bra att inse att vi inte har någon aning om när liten kommer!
    Haha, jo hoppas gör man ju lite sådär i smyg men är inställd på att gå över BF så man inte blir alltför besviken. Dom kommer när dom kommer som du säger, inget vi kan påverka det minsta tror jag. Med Leonora kom allt smygande och blev intensivare för varje timme, men som du säger kan det nog också komma bara pang bom, ska tydligen vara vanligare har jag hört...... Nåja, imorgon är vi inne i augusti och då är det VÅR månad!! Solig 
  • stoltcissi
    Capa skrev 2011-07-31 10:03:24 följande:
    stoltcissi Nu har jag iofs inte fått en prematurbebis men frågorna som du fått av bvc-sköterskan låter för mig inte så stötande då jag själv fick liknande frågor med L och jag bodde då tillsammans med hennes pappa. Sen är väl vissa frågor lite "privata" just för man kan få mammablues och då behöver hjälp i tid, speciellt ensamstående mammor som kanske har mindre hjälp med avlastning är mer i riskzonen varför dom frågar såna frågor, iaf upplevde jag det så. Men känner du att det är stötande frågor så tycker jag helt klart att du ska ta och säga ifrån!! Du ska inte låta någon få dig att må dåligt, det är väl det sista du behöver grubbla över nu!! Säg ifrån och blir det inte bättre så ta och byt bvc-sköterska!!
    asså fick du? okej nej men de var en vikarie som tur är.. men japp hon testade mina gränser..
    hur mår du nu? o hur e de me värkarna
    Devotion skrev 2011-07-31 11:45:14 följande:
    Cissi: jag tycker också att du ska säga ifrån om det inte känns bra. De har ju säkert vissa frågor som de "ska" ställa men man kan ju säga det på olika sätt också!
    japp de borde jag gjort men ja tog bara emot allt  istället.. ja de sättet de sa de på var nedtryckande..
    Myrangbg skrev 2011-07-31 11:57:20 följande:
    Stoltcicci: frågorna hon ställer gör hon för dina söners bästa så det får du nog acceptera även om det känns stötande. Att hon bad läkaren komma tycker inte jag är så konstigt, dels för din sons bästa och också för sjuksköterskans trygghet. Vi pratar faktiskt aldrig om hur mycket V äter men det har nog aldrig varit nödvändigt eftersom han alltid stigit mycket i vikt. Han äter mellan 70 och 110 varje gång men han är ju också lite äldre. Det är ju faktiskt omöjligt att tvinga ett litet barn till att äta, då måste man ju ha en sond. Det ska ju vara som med amning, att de ska äta tills de är mätta när de är hungriga.
    ja men hon hade ju mina papper från östra där simon inte för alls längesen blev undersökt av barnläkaren där.. så där kunde  hon ju se svart på vitt att barnläkaren där på östra ej var orolig o att allt såg bra ut.annars hade ja ej fått åka hem.
    plus på  simons bvcbesök handlar de om simon ej om jesper..  ahh v äter 70-110 o ändå äldre, hur gammal e han nu föressten? nej som hon förklarade det så ska simon bara äta 80 i ersättning nu..
    ja ser alltid till att simon får de han behöver dels i amning o ersättning.. men de e inga 80 i ersättning.. spec inte när ja ammat han.
    jaja den vikarien hade ja för sista ggn i fredags.. nu en ny vikarie på måndag på bvc..
Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011