• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • L86

Idag åkte vi hem med Vilton från bb. Känns så skönt att vara hemma och mysa nu.

Förlossningen var lång och tuff. Sattes igång kl 08.00 på onsdagen med ballong. Fick tuffa värkar direkt. Efter ett tag blev lustgasen min bästa vän. Fick en Eda som inte tog och slutligen en bäckenbotten bedövning som inte heller tog! Fick krysta i nästan 3 timmar innan han kom ut. Det var en tuff förlossning där jag hade otur med min smärtlindring, men Vilton är klart värd all smärta!

Nu är vi hemma och landar i allt. Mäktig känsla att han är här med oss nu! Vår fina lilla kille som vi längtat så mycket efter!

Hoppas på fler bebisar i tråden snart! Grattis nerdgirl till er Max!

• lillahumla84

Oj du hade verkligen otur. Men som du säger de är våra små änglar värda. Ett stort grattis till er och va skönt för er att va hemma. Hoppas på att de dyker upp fler bebisar snart.

• Jelli

L86: Jättegrattis. Vilket fint och ovanligt namn. Hoppas ni mår bra hela familjen! =)

Nerdgirl: En till bebis. Oj va kul! Jättegrattis till dig också!! Hur snabbt gick det?  

Greta: Tror inte heller det går att göra så mycket för att just få igång förlossningen men har den väl börjat lite så är det nog bara bra att utnyttja tyngdlagen. Är man igång och rör sig så får bebisen lättare att sjunka ner. Jag höll också igång under hela värkarbetet, gick, gungade på kroppen och gjorde höga knälygt (som dessutom gjorde att jag kom igång värkarna lättare) och det hela  gick snabbt och smidigt. Tänkter köra på samma grej den här gången om kroppen och bebisen tillåter. =) 

Angående sen avnavling tog jag upp det med min BM efter att ha läst en artikel om hur bra det var för bebisen. Här (Skövde) så väntar de alltid en stund med att klippa om det är möjligt och jag tror det tog 5-10 min innan den klämdes med dottern. Det är väl prat om att det sista blodet ska pumpas igenom navelsträngen efter förlossnignen just för att det är så näringsrikt och nyttigt. Men konstigt att man inte anammat det i Gbg än? Vad jag förstår finns det inga nackdelar med det i alla fall så varför inte liksom? Om man måste iväg med barnet snabbt så är det klart att man inte kan vänta men annars.

StoltCissi: Hur gamla är dina andra barn? Jag tycker du är helt otrolig som fixar det.  Vi är två och bebisen har inte kommit än och mitt tålamod tryter ändå all som oftast.

Vad har ni andra skrivit ner för önskemål om förlossningen? Jag ska komma på vad jag vill ha med till nästa besök i veckan. Sist hade jag inga speciella önskemål utan ville ta det lite som det kom men nu ska jag skriva med att jag vill bli lyssnad på lite mer. När jag kom in efter bara någon timmes värkar hemma så sa alla att det skulle ta sååå lång tid så jag fick vara i ett litet mottagningsrum utan lustgas eller någon palts att gå omkring på. När jag äntligen fick komma in till förlossningsrummet var jag helt öppen och redo att krysta och kände mig lite "snuvad" på ett bra värkarbete och hann inte få antibiotikan mot GBS förrän precis innan bebis kom (skulle egentligen få det minst 4 tim innan). Sen gick ju allt bra i alla fall men ändå... Ska också skriva att jag vill få upp henne på bröstet så fort som möjligt. Dottern fick ligga och skrika på britsen flera minuter innan jag fick upp henne. Sköterskan och barnmorskan tog prover på navelsträngen och under tiden låg stackarn där och frös. Jag tänkte inte på det då men vi filmade och när jag tittade på filmen reagerade jag på hur länge hon fick ligga där. Proverna brukar de visst ta sa min BM senare när jag frågade om det, men det borde gått att ta när hon låg på bröstet så hon slapp frysa. Fick ligga på värmedyna ett bra tag sedan för att få upp värmen igen. Troligtvis var det lättare för sköterskan som jag tror var ganska ny och skulle lära sig, att ta proverna när hon låg så. sen avnavling är rutin här (i alla fall 5-10 minuter och det ska nog räcka vad jag förstått). Ojdå så långt det blev...

• Litet My
    Fru R skrev 2011-08-13 09:59:05 följande:
    Lilla My: urk, förstår dig att man gärna vill att de ska komma ut tidigare.
    ja, om inte annat kommer det att bli jättesvårt att få sonen till hans inskolning på förskolan, och som han sett fram emot det...

jag som ju hade som plan att absolut invovlvera honom i allt samt att vara noga med att han inte blir svartsjuk, kan ju bli katastrof redan innan bebis kommer =)
  • Jelli
    Lilla My21 skrev 2011-08-13 16:56:46 följande:
    ja, om inte annat kommer det att bli jättesvårt att få sonen till hans inskolning på förskolan, och som han sett fram emot det...

jag som ju hade som plan att absolut invovlvera honom i allt samt att vara noga med att han inte blir svartsjuk, kan ju bli katastrof redan innan bebis kommer =)

Låter spännande, hur får man storasyskonet att inte bli svartsjukt?? Orolig för att dottern kommer bli det och vill verkligen göra allt jag kan för att undvika detta.
  • Fru R
    L86 skrev 2011-08-13 14:26:46 följande:
    Idag åkte vi hem med Vilton från bb. Känns så skönt att vara hemma och mysa nu.

Förlossningen var lång och tuff. Sattes igång kl 08.00 på onsdagen med ballong. Fick tuffa värkar direkt. Efter ett tag blev lustgasen min bästa vän. Fick en Eda som inte tog och slutligen en bäckenbotten bedövning som inte heller tog! Fick krysta i nästan 3 timmar innan han kom ut. Det var en tuff förlossning där jag hade otur med min smärtlindring, men Vilton är klart värd all smärta!

Nu är vi hemma och landar i allt. Mäktig känsla att han är här med oss nu! Vår fina lilla kille som vi längtat så mycket efter!

Hoppas på fler bebisar i tråden snart! Grattis nerdgirl till er Max!
    Nej men fy!!! Att både Edan och bäckenbottenbedövningen gick snett, det måste ju ändå vara ganska ovanligt eller väldigt klantigt av dem!
    Hoppas du orkat med och återhämtar dig ordentligt!

Jelli: men oj. Att de lät henne ligga själv så länge. Förstår att du skriver med det.
    Mitt brev handlar mest om att jag absolut inte vill ha en EDA utan bara lustgas. Kommer någon nära min ryggrad med en nål så blir det slagsmål!
    Men också lite om amningen. Kännde inte att jag fick något stöd sist alls och när en skulle bevisa att jag gjorde något fel så bara hon själv öppnade min skjorta och grabbade tag i bröstet. Aja baja den här gångnen säger jag bara. Och att jag vill ha blod tidigare den här gången om jag förlorar blod igen som med Alicia. Att försöka återhämta sig efter förlossning och åka hem med ett hb på 73....
    Hmm, det var ändå en hel del.

LillaMy: hur gammal är din son?  Det där med syskon är svårt, men jag tror också på att man ska involvera dem ganska mycket för att de ska känna sig stora och inte åsidosatta.

Tack alla, vi har haft en lugn men väldigt bra dag! Åt en fantastiskt god lunch ute och sedan glass med massor av tillbehör och en kort promenad vid havet innan vi åkte hem. Sedan den numera obligatoriska tuppluren i soffan!
    Ikväll ska vi äta ost och kek och jag funderar allvarligt på att dricka lite champange... Vågar man?
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • stoltcissi

jelli: mi.n älsta son är 2 år o 8 månader.. o han e så trotsig o slår mig  aldrig sin lillebror men mig.. mot sin bror e han en ängel.
    tack känner mig ej så stark o tur att ja födde en nu o ingte tvillingar då hade de vart dubbeltrots.. så e glad att simon ej e i trotsåldern
    undrar lite om simons mage dock... då han skrikit en hel del efter maten ja rapat,bytt blöja. testat med mera mat napp m.m o han verkar ej nöjd.. o hans mage e helt spänd.,sorry tjejer men magen fungerar o han bajsar som han ska... en tjej på fb sa ja borde testa miniform ... har nån av er märkt av det med antingen era första barn el med era barn nu som har fötts
    för de känns hemskt då han gallskriker o e så otröstlig..

Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011