• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • liag
    giftfri skrev 2011-03-02 22:58:18 följande:
    En stor kram till dig som vågar se skillnaderna som alltid finns där.., förstår att du känner dig väldigt trygg, stolt å glad över att vara kvinna.

Hur ställer du dig till de män i de länder där män klär sig i klänning dagligen?

• Newbride2008

Varför skulle det vara kränkande för en pojke att ha klänning när det inte är kränkande för flickor att ha byxor? Kan det vara vi vuxna som gör att det anses kränkande? För inte har väl små barn fördomar helt utan påverkan från oss vuxna? Vi vuxna kanske skulle bli mer öppna och inte skapa förutsättningar för mobbing av de som inte passar in i det fack vi av någon anledning vill klämma in folk i.

• giftfri
    liag skrev 2011-03-03 09:30:47 följande:

Hur ställer du dig till de män i de länder där män klär sig i klänning dagligen?

Finns inga, det är kläder för män.., inte nån könsspecifik klänning..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 09:10:01 följande:
    Jag orkar inte ännu en gång med det här tramsandet kring skillnader, så du för nöja dig med att jag m.fl vet att det finns många skillnader, å att vi värnar om dom, för dom ger oss glädje i umgänget mellan könen..
    Men varför inte bara rada upp skillnaderna. Skriv dom i punktform eller nåt så de blir tydliga för ingen här i tråden har kommit med något annat än trams när det gäller skillnader
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • SweetNilam
    morotsland skrev 2011-03-03 09:18:41 följande:
    Så roligt att ni VET att det finns skillnader men aldrig kan presentera vad de består i eller något stöd för er uppfattning.Jag förstår inte att om inte annat denna tråd gör det tydligt för er, uppenbarligen är det många kvinnor som diskuterar här som är oerhört olika trots att vi råkar ha snippa allihopa.
    Jag har två barn med samma kön och de är väldigt olika personligheter, olika intressen, olika temperament etc. Skillnader och likheter sitter inte i könsorganet utan mellan oss alla som människor.
    Kanske för att "vi" mer sållar oss bakom teorin att det är större skillnader inom könen än mellan dem!?

(vet inte vilka du syftar på med "ni", vi är nog på samma sida du och ja, nåja. Budskapet kommer fram till alla andra iaf)  
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-03-03 09:16:16 följande:
    Ja, jag vet att det är just trams, det här med många skillnader mellan könen, ja. Det har varit mycket tramsande fram och tillbaka utan att skillnadsivrarna kunnat presentera odiskutabla fakta om dessa många, betydelsefulla skillnader.
    Vissa skillnader finns, men det är inte särskilt inte betydelsefulla i umgänget mellan könen (om man inte menar just specifikt sexuellt umgänge med syfte att avla barn, då har de biologiska skillnaderna stor betydelse). Inte heller är de skillander som faktiskt finns betydelsefulla när det gäller kläders snitt, form och färg. Utom möööjligen snoppveck på kalsonger. Där lägger jag min brasklapp.

För mig är dom väldigt viktiga, för att jag älskar skillnader mellan könen, skulle va urtråkigt om dessa skillnader försvann.
    Nu finns inte den risken ö.h.t, då den absoluta majoriteten vill ha dom kvar, dåde flesta älskar det kön dom fötts till..

• trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 09:47:35 följande:

För mig är dom väldigt viktiga, för att jag älskar skillnader mellan könen, skulle va urtråkigt om dessa skillnader försvann.
    Nu finns inte den risken ö.h.t, då den absoluta majoriteten vill ha dom kvar, dåde flesta älskar det kön dom fötts till..

Men VILKA skillnader mellan könen är det som finns som är så viktiga att behålla?
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • liag
    giftfri skrev 2011-03-03 09:43:06 följande:
    Finns inga, det är kläder för män.., inte nån könsspecifik klänning..
    Men varför kan då tjejer har byxor i Sverige när killar inte kan ha klänning?
    Vad är problemet?
  • giftfri
    trollbottom skrev 2011-03-03 09:43:11 följande:
    Men varför inte bara rada upp skillnaderna. Skriv dom i punktform eller nåt så de blir tydliga för ingen här i tråden har kommit med något annat än trams när det gäller skillnader
    Avböjer, har inte funkat förut, så det är meningslöst att föra en diskussion med folk som inte vill eller kan förstå..
    Du tycker det inte finns några skillnader, ok för mig, jag m.fl ser det helt annorlunda, det är bara för dig att acceptera...
Svar på tråden Pojke i klänning?!