• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 13:36:48 följande:
    Å du som mindre vetande, om du inte kan ta till dig vad könsspecifika klädesplagg å attribut är för något , eller varför dom används/finns...
    Är det viktigt för din psykiska hälsa att alla följer norm ?

Är det viktigt för dig att det finns könsspecifika kläder ?
    I'm the me I choose to be ...
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-03 13:37:56 följande:
    Är det viktigt för din psykiska hälsa att alla följer norm ?

Är det viktigt för dig att det finns könsspecifika kläder ?
    Det 1:a nej, det 2:a ja.
    Det 1:a är en sån fånig fråga att den orkar jag inte ens bemöta, den andra frågan är ett självklart ja, då de allra flesta av oss människor, gillar att framhäva vår könstillhörighet..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 13:41:36 följande:
    Det 1:a nej, det 2:a ja.
    Det 1:a är en sån fånig fråga att den orkar jag inte ens bemöta, den andra frågan är ett självklart ja, då de allra flesta av oss människor, gillar att framhäva vår könstillhörighet..
    Ja men jag är väl inte mindra kvinna för att jag inte använder kjol eller klänning ? Eller sitter könet i kläderna ?

och varför skulle man behöva "framhäva" sin könstillhörighet .. det syns mycket väl att jag är kvinna - har varken skägg eller adamsäpple .. ingen har förväxlat mig med en man även om jag oftast går klädd i jeans .

Larvigt
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-03 13:44:02 följande:
    Ja men jag är väl inte mindra kvinna för att jag inte använder kjol eller klänning ? Eller sitter könet i kläderna ?

och varför skulle man behöva "framhäva" sin könstillhörighet .. det syns mycket väl att jag är kvinna - har varken skägg eller adamsäpple .. ingen har förväxlat mig med en man även om jag oftast går klädd i jeans .

Larvigt
    Larvigt, ja det är det att inte låtsas förstå, dock vad än du försöker påstå, så gillar majoriteten att framhäva sin könstillhörighet ibland/alltid, så du kan fråga nästan vem du vill du träffar, varför dom bär sig larvigt åt.., svaret lär bli ungefär detsamma, d.v.s, för att dom vill.
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 13:54:06 följande:
    Larvigt, ja det är det att inte låtsas förstå, dock vad än du försöker påstå, så gillar majoriteten att framhäva sin könstillhörighet ibland/alltid, så du kan fråga nästan vem du vill du träffar, varför dom bär sig larvigt åt.., svaret lär bli ungefär detsamma, d.v.s, för att dom vill.
    Jaha ? Men man får göra som man vill ser du . Därför kanske du ska sköta ditt och bry dig mindre om hur andra klär sig eller inte klär sig .

Vill man damma runt i klänning hela dagarna som kvinna så att ingen misstar dem för man ... så är det upp till dem !
    Men man kan ju undra hur svag deras könstillhörighet är om den väger på ett läppstifts vara eller icke vara .

Nästan så att det är lite sorgligt
  • Veladis
    Det är inte någon som "inte låtsas förstå", utan din förklaringsmodell som brister.
    Därför måste man fråga igen och igen. Och igen. Om samma saker.
    Vi får ju helt enkelt inga raka svar.
  • TheCoopers
    och sen kan du bara prata för sig själv ! Lite vanskligt att prata för hela svenska befolkningen .
  • Lingonflickan
    trollbottom skrev 2011-03-03 11:31:38 följande:
    Utveckla gärna för jag förstår inte riktigt vad du menar
    Vi uppnår inte jämställdhet genom att klä oss könsneutralt (eller könsöverskridande), ha könsneutrala namn eller benämna andra för "hen" .  Jämställdhet är en sak, könsneutralitet en helt annan. De har i sig inte med varandra att göra.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Veladis
    Lingonflickan skrev 2011-03-03 14:27:23 följande:
    Vi uppnår inte jämställdhet genom att klä oss könsneutralt (eller könsöverskridande), ha könsneutrala namn eller benämna andra för "hen" .  Jämställdhet är en sak, könsneutralitet en helt annan. De har i sig inte med varandra att göra.
    Det är klart det har med varandra att göra.

Jämställdhet handlar om att alla människor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter oavsett kön.
    Varför ska de rättigheterna gälla allt annat i vårt samhälle (utbildning, jobb, lön etc), utom rätten att klä sig hur som helst, oberoende av kön?

Och nej, man uppnår inte jämställdhet genom att "klä sig könsneutralt eller könsöverskridande". Det är kanske ingen stor bit i jämställdhetsarbetet. Men det är likväl en bit.
  • liag

Jag uppträder nu otroligt kvinnlig men jag tycker faktiskt synd om dig.

Svar på tråden Pojke i klänning?!