• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Issa79

Jag utgår ifrån att pojken själv har valt att ha klänning på sig och då ser jag det inte som kränkande. Jag tycker att de små måste få kunna välja själva vad de vill ha på sig utan att påverkas av vuxenvärlden. Det har de gott om tid till iaf.

(Jag har inte läst mer i tråden än TS huvudinlägg)

• giftfri
    liag skrev 2011-03-03 15:10:53 följande:

Jag uppträder nu otroligt kvinnlig men jag tycker faktiskt synd om dig.

Varför det, jag trivs alldelas utmärkt med mig själv, att du har svårt att acceptera att inte dina åsikter är nåt som majoriten av världens folk inte instämer i, det får du leva med..
    De flesta av oss gillar att vissa saker förstärker vår könstillhörighet, så har det alltid varit, å så kommer det alltid att förbli...
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • bastardized
    giftfri skrev 2011-03-03 15:18:36 följande:
    Varför det, jag trivs alldelas utmärkt med mig själv, att du har svårt att acceptera att inte dina åsikter är nåt som majoriten av världens folk inte instämer i, det får du leva med..
    De flesta av oss gillar att vissa saker förstärker vår könstillhörighet, så har det alltid varit, å så kommer det alltid att förbli...
  • Veladis
    Jag har sagt det förut, men jag säger det igen.
    Oavsett hur många som gillar att "förstärka sin könstillhörighet" eller inte, och oavsett om det alltid kommer ett vara så eller inte, så förändras synen på vad som är manligt och kvinnligt. Det som anses kvinnligt idag kan vara manligt i morgon eller ett decennium, och vice versa. Det är inget bestående, så varför hänga upp dig på det?
  • liag

Jag tycker synd om dig på grund av att du inte kan acceptera att andra inte tycker som dig.
    Måste vara jobbigt att inte en försöka förstå sig på hur andra tycker och tänker.
    Jag accepterar att du tycker som du tycker det jag inte förstår är att du är otrevlig mot andra och inte har förståelse för hur andra tycker och tänker.

Måste vara jobbigt att bara klampa på hela tiden och tycka att man är bäste och att de man tycker är rätt i alla lägen (det är så jag uppfattar dig).

• giftfri
    Veladis skrev 2011-03-03 15:33:12 följande:
    Jag har sagt det förut, men jag säger det igen.
    Oavsett hur många som gillar att "förstärka sin könstillhörighet" eller inte, och oavsett om det alltid kommer ett vara så eller inte, så förändras synen på vad som är manligt och kvinnligt. Det som anses kvinnligt idag kan vara manligt i morgon eller ett decennium, och vice versa. Det är inget bestående, så varför hänga upp dig på det?
    Jag hänger inte upp mig på det, å precis som du säger förändras synen på manligt/kvinnligt över tid, å just nu så är klänning ett kvinnligt könsspecifiktplagg.
    Så inse att om nån vuxen normalt bär det till vardags, så är man endera transa eller vill tas för ett annat kön.
    Bär små pojkar en klänning, så ska dom åxå veta vad dom bär, å inte luras av föräldrarnas egna åsikter, som dom gömmer bakom argument typ, vad spelar det för roll, barn ser ingen skillnad o.s.v.
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Plutteli

Pojken kanske helt enkelt ville ha klänning och fick då ha det, ser inte felet i det?
    Intressant dock att du anser det kränkande för en pojke att kläs i feminina atribud, är det verkligen så hemskt negativt med det kvinnliga?

• gumtree
    giftfri skrev 2011-03-03 13:36:48 följande:
    Å du som mindre vetande, om du inte kan ta till dig vad könsspecifika klädesplagg å attribut är för något , eller varför dom används/finns...
    ... så vaddå?
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 15:40:24 följande:
    Jag hänger inte upp mig på det, å precis som du säger förändras synen på manligt/kvinnligt över tid, å just nu så är klänning ett kvinnligt könsspecifiktplagg.
    Så inse att om nån vuxen normalt bär det till vardags, så är man endera transa eller vill tas för ett annat kön.
    Bär små pojkar en klänning, så ska dom åxå veta vad dom bär, å inte luras av föräldrarnas egna åsikter, som dom gömmer bakom argument typ, vad spelar det för roll, barn ser ingen skillnad o.s.v.
    Du har fortfarande inte svarat på mitt inlägg angående min dotter ... ( eller så har jag missat det )

Är det lika upprörande med flickor som inte håller sig till "normen" ?
    I'm the me I choose to be ...
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-03 15:40:24 följande:
    Just nu är vi inne i,om än inte paradigmskifte, så i allfall en förändringsfas när det gäller manligt och kvinnligt. Det är ett uttryck för det du har framför dig just nu, i den här debatten.

Om en vuxen man bär klänning till vardags kan han ha flera skäl till det än de du radar upp.

Små pojkar som bär klänning är oftast inte korkade. De är oftast helt enkelt bara nyfikna.
Svar på tråden Pojke i klänning?!