• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • gumtree
    giftfri skrev 2011-03-03 13:36:48 följande:
    Å du som mindre vetande, om du inte kan ta till dig vad könsspecifika klädesplagg å attribut är för något , eller varför dom används/finns...
    Synd förresten att du inte kunde hålla dig till min nivå utan sänkte dig långt under.
  • liag
    giftfri skrev 2011-03-03 15:40:24 följande:
    Jag hänger inte upp mig på det, å precis som du säger förändras synen på manligt/kvinnligt över tid, å just nu så är klänning ett kvinnligt könsspecifiktplagg.
    Så inse att om nån vuxen normalt bär det till vardags, så är man endera transa eller vill tas för ett annat kön.
    Bär små pojkar en klänning, så ska dom åxå veta vad dom bär, å inte luras av föräldrarnas egna åsikter, som dom gömmer bakom argument typ, vad spelar det för roll, barn ser ingen skillnad o.s.v.

Grattis, du har äntligen kommit med en förklaring som så många i tråden har frågat och väntat på. BRA jobbat!

• giftfri
    Veladis skrev 2011-03-03 15:47:12 följande:
    Små pojkar som bär klänning är oftast inte korkade. De är oftast helt enkelt bara nyfikna.
    Visst, men varför vågar då inte föräldrarna tala om vad en klänning eller ett könsspecifikt klädesplagg är för nåt, å varför man bär det,, vill man förändra så måste man ju tala om vad det är man vill förändra..
    Att det ofta beror på föräldrarnas feghet är uppenbart, eftersom de flesta gömmer sig bakom barnen, å inte ger ungarna den information eller argument som dom såklart ska ha..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 15:52:59 följande:
    Visst, men varför vågar då inte föräldrarna tala om vad en klänning eller ett könsspecifikt klädesplagg är för nåt, å varför man bär det,, vill man förändra så måste man ju tala om vad det är man vill förändra..Att det ofta beror på föräldrarnas feghet är uppenbart, eftersom de flesta gömmer sig bakom barnen, å inte ger ungarna den information eller argument som dom såklart ska ha..

Vad vill du att man ska säga ? Det är en klänning - det bärs oftast av tjejer . Många bajsnödiga människor kommer tycka att du är konstig?
    I'm the me I choose to be ...
  • gumtree
    Visst, men varför vågar då inte föräldrarna tala om vad en klänning eller ett könsspecifikt klädesplagg är för nåt, å varför man bär det,, vill man förändra så måste man ju tala om vad det är man vill förändra..
    Att det ofta beror på föräldrarnas feghet är uppenbart, eftersom de flesta gömmer sig bakom barnen, å inte ger ungarna den information eller argument som dom såklart ska ha..
    Feghet? Gömma sig bakom barnen? Hur drar du den slutsatsen? Förklara gärna.
  • Veladis
    Vem har sagt att föräldrarna inte säger det, eller att barnen inte redan vet det?

Varför tror du att barnen inte vet det?
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-03-03 16:02:00 följande:
    Vem har sagt att föräldrarna inte säger det, eller att barnen inte redan vet det?

Varför tror du att barnen inte vet det?
    Jag har läst den här tråden...
  • Mumlan74
    TheCoopers skrev 2011-03-03 15:58:50 följande:
    Vad vill du att man ska säga ? Det är en klänning - det bärs oftast av tjejer . Många bajsnödiga människor kommer tycka att du är konstig?
  • trollbottom
    Lingonflickan skrev 2011-03-03 14:27:23 följande:
    Vi uppnår inte jämställdhet genom att klä oss könsneutralt (eller könsöverskridande), ha könsneutrala namn eller benämna andra för "hen" .  Jämställdhet är en sak, könsneutralitet en helt annan. De har i sig inte med varandra att göra.
    Det har absolut med varandra att göra. Sen finns det mer också som måste till för jämnställdhet
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
Svar på tråden Pojke i klänning?!