• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • trollbottom
    Lingonflickan skrev 2011-03-03 10:49:12 följande:
    Det är skillnad på könsneutralitet och jämställdhet.
    Utveckla gärna för jag förstår inte riktigt vad du menar
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • gumtree

Seriöst - blir folk verkligen så här hotade av en liten kille i en klänning?

• KlasKristian
    gumtree skrev 2011-03-03 13:00:53 följande:

Det är kul att så fort man inte håller med om något känner man sig antingen "hotad" eller så är man "avundsjuk".
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • gumtree
    KlasKristian skrev 2011-03-03 13:02:31 följande:
    Det är kul att så fort man inte håller med om något känner man sig antingen "hotad" eller så är man "avundsjuk".
    Om man med näbbar och klor argumenterar för att det är sååå viktigt att pojkar/män inte får ha klänningar för det minsann är ett flick/kvinnoplagg får man nog finna sig i att andra uppfattar det som personen ifråga känner sig hotad.
  • KlasKristian
    gumtree skrev 2011-03-03 13:08:23 följande:
    Om man med näbbar och klor argumenterar för att det är sååå viktigt att pojkar/män inte får ha klänningar för det minsann är ett flick/kvinnoplagg får man nog finna sig i att andra uppfattar det som personen ifråga känner sig hotad.
    Nej, varför det? Attackera argumenten i stället för att tillskriva debattören personliga egenskaper som du rimligen inte har en aning om. Fult retoriskt knep.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • gumtree
    KlasKristian skrev 2011-03-03 13:09:30 följande:
    Nej, varför det? Attackera argumenten i stället för att tillskriva debattören personliga egenskaper som du rimligen inte har en aning om. Fult retoriskt knep.
    Vilken debattör? Mina två senaste inlägg handlar inte om en enstaka person utan om fenomenet som gått igenom tråden.

Och jag vidhåller att jag kan uppfatta/misstänka att folk blir "hotade" av en pojke i klänning om det enda argumentet är att det minsann är ett flick/kvinnoplagg.
  • giftfri
    gumtree skrev 2011-03-03 13:00:53 följande:

Seriöst, är folk så dumma, att dom inte vet vad ett könsspecifikt klädesplagg t.ex klänning är för något?
    Är folk så dumma, att dom på allvar tror att en klänning på en grabb, ska uppfattas som könsneutralt?
    Är folk så dumma, att en klänning på en grabb inte kan uppfattas som utklädd, att föreställa en tjej?

Svarar själv. Ja faktiskt, det har många redan gång på gång hävdat, så grabbarna får nog springa omkring som små ovetande minitransor, när deras föräldrar vägrar förklara eller inse vad det handlar om.. 

PS. Lägger mig medvetet på din debattnivå..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 13:32:03 följande:
    Seriöst, är folk så dumma, att dom inte vet vad ett könsspecifikt klädesplagg t.ex klänning är för något?
    Är folk så dumma, att dom på allvar tror att en klänning på en grabb, ska uppfattas som könsneutralt?
    Är folk så dumma, att en klänning på en grabb inte kan uppfattas som utklädd, att föreställa en tjej?

Svarar själv. Ja faktiskt, det har många redan gång på gång hävdat, så grabbarna får nog springa omkring som små ovetande minitransor, när deras föräldrar vägrar förklara eller inse vad det handlar om.. 

PS. Lägger mig medvetet på din debattnivå..
    Minitransor ?

Du känner inte att du nått en ny lågvatten nivå?

Är det lika provocernade för dig med min dotter som inte alls "beter" sig eller "klär " sig som en flicka "ska" enligt norm ?  Vad är hon ? en mini butch flata?
    I'm the me I choose to be ...
  • giftfri
    gumtree skrev 2011-03-03 13:08:23 följande:
    Å du som mindre vetande, om du inte kan ta till dig vad könsspecifika klädesplagg å attribut är för något , eller varför dom används/finns...
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-03 13:02:31 följande:
    Ok så förklara du hur det kan vara så otroligt hysteriskt upprörande med en liten pojke ( ja eller man för den delen ) som klär sig i en klänning ?
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Pojke i klänning?!