• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 09:43:06 följande:
    Finns inga, det är kläder för män.., inte nån könsspecifik klänning..
    Så du menar att det är okej att män i andra länder har klänning för att de är sydda för män men att i Sverige är det inte okej för att klänningar är sydda för flickor/kvinnor?

Klänningar som är sydda för båda könen eller för pojkar/män måste vara okej då
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Newbride2008

Giftfri: Om det nu är så att de flesta vill ha skillnader, varför ska man då bry sig om dem som inte vill ha skillnader? Gör det något om en pojke har klänning om de flesta inte har det? Jag förstår inte varför folk stör sig på detta, de är barn och många barn tycker om att experimentera med kläder rent generellt. Först och främst är de individer. Varför är detta så provocerande? Jag är ganska säker på att vi är barn av vårt samhälle och våra normer så jag tror inte nödvändigtvis att alla vill till varje pris bevara de skillnader som normen bestämt. Vi har helt enkelt inte haft en opartisk uppvåxt.

• uniMog
    giftfri skrev 2011-03-03 09:43:06 följande:
    Finns inga, det är kläder för män.., inte nån könsspecifik klänning..
    Det där är ju bara skitsnack för att slippa ta ställning.
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • giftfri
    liag skrev 2011-03-03 09:49:49 följande:
    Men varför kan då tjejer har byxor i Sverige när killar inte kan ha klänning?
    Vad är problemet?
    Om du inte nu förstår vad ett könsspecifikt klädesplagg är för något, så lär inte heller jag lyckas få dig att förstå..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-03 09:57:46 följande:
    Om du inte nu förstår vad ett könsspecifikt klädesplagg är för något, så lär inte heller jag lyckas få dig att förstå..
    Kanske för att det inte är ett defintivt begrepp?
    giftfri skrev 2011-03-03 09:55:17 följande:
    Avböjer, har inte funkat förut, så det är meningslöst att föra en diskussion med folk som inte vill eller kan förstå..
    Du tycker det inte finns några skillnader, ok för mig, jag m.fl ser det helt annorlunda, det är bara för dig att acceptera...
    Det underlättar ju om man tydligt specificerar vad man menar när man ska förklara något för någon annan. Du tjatar om tydliga skillnader, presentera dem då. Svårare är det inte.
  • Newbride2008

Giftfri: Men det där är ju en tidsperspektivsfråga. För 100 år sedan var det otänkbart för en kvinna att bära byxor precis som det är tabu för killar att bära klänning idag. Vad är det som gjort att det är mer ok för kvinnor att ha byxor idag?

• liag
    giftfri skrev 2011-03-03 09:57:46 följande:

Men jag tycker inte att en klänning är könsspecifikt. Men de lär ju du inte förstå.
    Konstigt att en klänning som är gjord för män i tillexempel ett arabland är helt ok för dig.
    I Sveriges affärer så sälj ju kläderna på tjej och killavdelningar.

Är det alltså då för dig fel att en tjej handlar sina kläder på killavdelningen också?
    För dessa kläder är ju sydda för killar.

• Newbride2008

Varför är det så omöjligt att klänning för män också skulle bli mer acceptabelt? Det har ju varit ett manligt plagg tidigare i historien och uppenbarligen även i andra länder idag.

• giftfri
    Newbride2008 skrev 2011-03-03 10:04:10 följande:
    Giftfri: Men det där är ju en tidsperspektivsfråga. För 100 år sedan var det otänkbart för en kvinna att bära byxor precis som det är tabu för killar att bära klänning idag. Vad är det som gjort att det är mer ok för kvinnor att ha byxor idag?
    Jag haker inte upp mig på kläderna, mer än dom könsspecifika, utan på att folk inte vill se skillnader mellan könen...
    Men som sagt, dom finns där, å jag kan välja mitt ungänge så jag slipper konfronteras med kvinnor/män som jag inte delar intressen eller livsåskådning med..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-03 10:10:00 följande:
    Jag haker inte upp mig på kläderna, mer än dom könsspecifika, utan på att folk inte vill se skillnader mellan könen...
    Men som sagt, dom finns där, å jag kan välja mitt ungänge så jag slipper konfronteras med kvinnor/män som jag inte delar intressen eller livsåskådning med..
    Att du tror/tycker/vill/inbillar dig att  dessa ännu ej definerade skillnaderna" finns där betyder inte att de rent faktiskt existerar, eller hur.

Svar på tråden Pojke i klänning?!