• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Yildirim
    Candelavern skrev 2011-03-04 21:18:54 följande:
    Man kan t.ex. ha det under byxorna på vintern av samma anledning man sätter på långkallingar, skillnaden är att strumpbyxor inte kasar upp längs benen, hur bra som helst.
    Jaa det är ok, så länge det inte ser ut som en flicka som kommer vandrande....
  • Candelavern
    Yildirim skrev 2011-03-04 21:22:23 följande:
    Jaa det är ok, så länge det inte ser ut som en flicka som kommer vandrande....
    nej, gud nej, det är ju katastrof om du inte kan avgöra huruvida ungen har snopp eller inte, fattar ju alla.
  • Yildirim
    Candelavern skrev 2011-03-04 21:25:43 följande:
    nej, gud nej, det är ju katastrof om du inte kan avgöra huruvida ungen har snopp eller inte, fattar ju alla.
    Varför ska en pojke se ut som en flicka?
    Och JA! Jag föredrar om jag vet könet på ett barn..
  • trollbottom

Nä, nu kräks jag på det här. Orkar inte stånga huvudet blodigt bara för att folk är tjockskalliga och vägrar lyfta på foliehatten

Lycka till ni som orkar fortsätta förespråka för att kläder och färger ska vara könsneutralt

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • giftfri

Jag kräks åxå över det här.., tror aldrig jag nånsin varit så illamående

Slutsats är iaf..

Dottern kommer i fnask kläder som attraherar pedofiler, för hon tycker det är fint.

Grabben kommer att ha en SS nazi uniform, kopierad in i minsta detalj.., för det tycker han är fint..

Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • liag
    Yildirim skrev 2011-03-04 21:30:51 följande:

Fast många tjejer klär sig idag i så kallade killkläder.
    Svarta jackor och svarta överdragsbyxor.

Mina tjejer har de och dessa är inhandlade i en affär där ytterkläder inte delas upp i flick eller pojk.

• uniMog
    Yildirim skrev 2011-03-04 21:30:51 följande:
    För att han vill? För att han tycker att det är fint? För att det inte skadar honom? För att kläderna passar just den aktiviteten de ska göra?

(nej giftfri det betyder inte att jag anser att man inte ska hindra barnen från att göra NÅGOT utan bara det jag ser en risk med. Att en vuxen tror att han är flicka ser jag inte som en risk.)
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • QueenK
    Quintus Zebra skrev 2011-03-04 21:00:46 följande:
    I tv-programmet "vem vet mest" ikväll så berättade programledaren Rickard Olsson att en majoritet av alla män i världen bär kjol. Och då tänkte jag ju på denna tråd :)
    Knowledge comes from others, wisdom from within
  • linas fina

Kan inte folk bara lägga ner det här med flckigt och pojkigt..
    "Varför ska en pojk se ut som en flicka?" undrar någon. Hur ser flickor ut? Är det de som har volanger och långt böljande hår? 
    Är det riktiga flickor som ser ut så? De flcikor som har jeans och vanlig tröja, ser inte de ut som flickor eller vad?

Det handlar hela tiden om stereotyper. Låt flickor vara flikcor på en mängd olika sätt och lika med pojkar.

Svar på tråden Pojke i klänning?!