• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • trollbottom
    Pejgan skrev 2011-03-04 21:20:08 följande:
    Manskjol. Kjol för män. Kjol sydd för män. Man i kjol
    wp1127746.wp157.webpack.hosteurope.de/xtcomme...
    Shit vad snygg. Min man tyckte också det. Han sa "jag skulle använda den" Måste nog sy en åt honom
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Plutteli

Märker att tråden hamnat i den vanliga "jag tycker det är fult med män i kjol så därför ska inga män få ha det" argumentationen....
    Märkligt att de som gapar om att feminister vill ha en grå massa av människor är samma personer som tycker att alla skall anpassa sin klädstil och sina intressen efter vad just DE anser är passande och rätt....

• bastardized
    Pejgan skrev 2011-03-04 21:20:08 följande:
    Manskjol. Kjol för män. Kjol sydd för män. Man i kjol
    wp1127746.wp157.webpack.hosteurope.de/xtcomme...
    Detta genererade kvällens herrmiddags i särklass mest  hjärtliga skratt, efterföljande kommentarer passar icke att återges då undertecknad inte vill åtalas för hets mot folkgrupp.
    Usch vilka mansgrisar vi är.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-03-03 23:23:37 följande:
    Vem är det, inte jag iaf, jag är enbart emot att folk försöker likrikta, likforma, bortse från könskillnader, trots det omöjliga i det...
    Vi försöker inte likrikta. Vi försöker bredda. Det är du som inte förstått det.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    KlasKristian skrev 2011-03-04 00:29:48 följande:
    Det är inte själva ändringen så mycket som vad som ligger bakom den.

Att modet ändrades på 1700-talet (?) hade säkert inte speciellt mycket med självutnämnda experter som tävlade i klyschor om att "krossa normer" eller "inte sortera in i fack" att göra. 
    Och vad spelar det för roll vem som ändrar? Skulle du glatt acceptera klänningar för män om det istället var modeskaparna som presenterade dem, menar du? Eller hycklar du litet här kanske, och det inte spelar någon roll VEM som presenterar klänningar för vem, du skulle vara negativ oavsett?
  • Dorian Ertymexx
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:23:51 följande:
    Med en dåres envishet hävdar jag att om man drar det hela till sin spets blir vi en könlös massa (dock ej nödvändigtvis grå, även om färgen på massan inte spelar någon roll för mig).

Nej, alla kommer inte att se likadana ut - men det kommer inte att finnas något typiskt manligt och typiskt kvinnligt (annat än det rent biologiska) eftersom de så förhatliga normerna inte existerar. En person i klänning kan alltså lika gärna vara en man, för att ta ett i tråden populärt exempel.
    Och det är negativt... varför?
  • Dorian Ertymexx
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:23:51 följande:
    Med en dåres envishet hävdar jag att om man drar det hela till sin spets blir vi en könlös massa (dock ej nödvändigtvis grå, även om färgen på massan inte spelar någon roll för mig).

Nej, alla kommer inte att se likadana ut - men det kommer inte att finnas något typiskt manligt och typiskt kvinnligt (annat än det rent biologiska) eftersom de så förhatliga normerna inte existerar. En person i klänning kan alltså lika gärna vara en man, för att ta ett i tråden populärt exempel.
    Eller för att ställa en fråga - tycker du att det är jobbigt om du är i ett rum med män och kvinnor, och kvinnorna har jeans, t-shirt och lågskor, precis som männen i rummet? Finner du det besvärande? Om inte, varför skulle det omvända, ett rum fullt med folk där alla har klänning, även männen, vara jobbigare?
  • Dorian Ertymexx
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:48:37 följande:
    Måste jag förklara det verkligen? Räcker det inte med att titta sig omkring för att se det?

Debatten ser dessutom, så upplever jag det i alla fall, ofta ut som så att det "kvinnliga" antyds vara mindre värt än det "manliga". Det förstår jag inte heller.
    http://hubpages.com/hub/Why-Its-Bad-News-For-Women-If-Men-Cant-Wear-Dresses

Här får du en förklaring.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-03-04 11:48:05 följande:
    Dottern klär sig som trash hora på dagis, med  tighta rosa lack hotpantas, så hon får en fin å tydlig cameltoe.., trasiga nätstrumor, högklackat o matchande BH, + sminkning har hon själv valt ut.., hon tycker det är jättefint å jag stöttar såklart henne i valet av kläder.., för det har jag lärt mig att det ska man göra..

Pojken har fått en exakt kopia av en SS nazistuniform, inkl kopplel mössa, stövlar å vapen, då han tycker det är så fint, å jag stöttar han förstås, för det har jag lärt mig att så ska man göra.., kläder saknar ju symbolvärden å att dom är kösnsspecfika kan man bara bortse från, sån´t miskar bara paletten som kan användas, å det är viktig..

Nu vill min dotter klä ut sig till profeten Mohammed, men det säger dom på dagiset att hon inte får, det kan va farligt.., å är visst förbjudet enligt nån religion.., jag fattar ingenting, jag har ju lärt mig att ungar ska få bestämma sin klädsel själva, å att jag ska stötta dom i det..
    Nästa vecka kommer grabben att vara klädd som bödel, han vet förstås inte vad det är, symbolik är oviktig har jag lärt mig, så det gör ju inget, utan han tycker bara det är snygga kläder å en tuff lädermask...
    Intressant att du jämför pojkar i klänning med SS-uniform och bödelskläder. Också intressant att du tycker att det är fel att klä sig som en muslim. Och att många små klär sig (eller kläs) som trashhoror är väl fan inget nytt?
  • Dorian Ertymexx
    morotsland skrev 2011-03-04 12:17:06 följande:
    Skillnaden är att kopplingen till nazism är en fruktansvärd koppling eftersom alla vettiga människor avskyr nazism. Kopplingen till kvinnor är inte fruktansvärd, eller? Är kvinnor och kvinnlighet att likställa med nazism? Vad är problemet med att en kille har ett plagg som just nu i i vår tid/kultur oftare bärs av kvinnor?
    Äh, bara att ge sig, vi har just fått veta att klä sig som kvinna < klä sig som nazist.
Svar på tråden Pojke i klänning?!