• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Lilith Dark
    amia01 skrev 2011-03-29 08:02:56 följande:
    Jag vill att han ska få vara precis som han är, och kan berätta att i dag valde han själv en tröja med traktorer på... Vi pratar inte könsroller eller förväntningar på någon hög nivå - däremot tycker jag det vore rätt oansvarigt att inte förbereda honom på att han kan komma att få kommentarer från de andra barnen.
    Dom är ju alla barn, och hur gärna vi än vill att det ska vara på något annat sätt, så väcker en liten kille i klänning uppmärksamhet även bland barnen - vilket vi i och för sig kan ge deras föräldrar skulden för, men nu ser ju samhället ut som det gör....
    Det är de här kommentarerna jag vill att han ska vara förberedd på och kunna svara på, vilket inte är det samma som att han ska behöva känna att han bryter känsroller eller står upp för något stort - bara att han är fin som han är och att det är ok att ta på sig vad man vill.
    Jo men så fort du förklarar för honom hur han förväntas att klä sig, så börjar du att förbereda honom på hur en "riktig" kille ska vara. Och ju mer du förklarar (även om det är i ett gott syfte) så kommer han att avstå ifrån det han tycker om men som inte passar hur en kille förväntas att klä sig.

Själv har min son byxor med spindelmannen-tryck på sig idag, kombinerat med rosa prinsesstrumpor.
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • amia01
    Lilith Dark skrev 2011-03-29 08:37:58 följande:
    Jo men så fort du förklarar för honom hur han förväntas att klä sig, så börjar du att förbereda honom på hur en "riktig" kille ska vara. Och ju mer du förklarar (även om det är i ett gott syfte) så kommer han att avstå ifrån det han tycker om men som inte passar hur en kille förväntas att klä sig.

Själv har min son byxor med spindelmannen-tryck på sig idag, kombinerat med rosa prinsesstrumpor.
    Försöker verkligen att inte överföra någons förväntingar på honom, utan pratar bara om det han redan är medveten om - att det inte är så vanligt att killar har klänning, och att någon kanske kommer att undra varför han har det. Talar om för honom att han är bäst och jättefin, och att det är ok!
    Vore det bättre att inget säga? Att låta honom mötas av alla frågor utan att ha förberett honom? Tror barn förstår mer än man tror oftast, och att det är bra att prata om allt!
  • Lingonflickan
    bastardized skrev 2011-03-28 17:18:15 följande:
    Visst, så kan man tycka och ser man det som ett problem så får man ha "stake" att förändra det man upplever som ett problem själv och inte naivt lägga det på sina barn och låta de invaggas i en tro som inte stämmer med hur deras framtid ser ut.

Jag lär min pojk att inte "mobba" personer som inte passar in i gängse norm och jag lär honom att folk är olika, att ondska och samhällsmönster finns,således kommer han förhoppningsvis inte vara ett hot mot ditt barn som är "annorlunda", men förvänta dej inte att jag och han vill föra din kamp.
    Klokt skrivet! Kunde inte uttrycka det bättre själv.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Lingonflickan
    Lilith Dark skrev 2011-03-28 16:37:04 följande:
    Jag också. Vet flera webshoppar som säljer både klänningar och kjolar. Och H&M har ju haft kjolar i sin kollektion. Riktiga män är tillräckligt säkra i sig själva för att våga klä sig hur de vill.
    Riktiga män är inga fjollor!
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-30 08:55:58 följande:
    Riktiga män är inga fjollor!
    Vad menar du? Vad är en fjolla?
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-30 08:59:57 följande:
    Vet du inte det? Seriöst? Eller vad är du ute efter egentligen?
    Nej, jag begriper inte vad du menar.
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-30 09:05:26 följande:

Fjolla  - fjant

Ok. Vad är din poäng? Det är fjantigt att ha klänning? Moget uttalande.
  • Lingonflickan

Det är fjantigt med klänning om man är man. Klänning i sig är absolut inget fjantigt plagg. Det är ett fantastiskt plagg, på kvinnor

(Om du tycker jag är omogen så borde jag ju passa in i tråden för här finns så många omogna och larviga inlägg redan.)

Svar på tråden Pojke i klänning?!