• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • bastardized
    Plutteli skrev 2011-03-28 16:36:40 följande:
    Att alla inte är så snälla upptäcker barnen snabbt, det är inget jag behöver aktivt lära dem. Min dotter som är 2.5 år är väl medveten om att det finns personer som är "dumma". Jag kommer lära mina barn att studier lönar sig, däremot vette fanken om jag kommer lägga nån jätteenergi på läxor mer än att de borde komma in i tid för att göra läraren glad för läxor är något jag personligen inte tror ett skit på.
    KKK dräkt står för rasism, våld och hat, en klänning på en man står inte för ett jävla skit egentligen. Det är en stor skillnad. Ska man nu lära sina barn precis vad verkligheten är och att den bara är att acceptera så hör det till att lära sina döttrar att de kommer utsättas för sexuellt våld av något slag och det är bara att acceptera för dem, blir barnet mobbat så är det bara att acceptera och försöka ändra sig efter mobbarens åsikt så kanske det blir bra för så ser ju verkligheten ut. Osv osv osv.

Du väljer att lära ditt barn att h*n måste anpassa sig efter "verkligheten". Jag väljer att lära mina barn att kämpa för den verklighet de vill ha.
    Ja vi har helt olika syn va gäller sakers betydelse, jag ser inget fel i att sätta gränser för barn i syfte att förbereda dem på en framtid som faktiskt oavsett vad man kan tycka om den är som den är.
    För mej är denna gränsdragning ett ickeproblem och precis lika enkel att förklara som alla andra gränser han tvingas ställas inför.
  • Plutteli
    Lilith Dark skrev 2011-03-28 16:38:00 följande:
    Ja man måste ju lära sina döttrar att det faktiskt är ok att nån klämmer dem på skinkorna och brösten ute på krogen, det är ju en komplimang vet du väl.
    Jamen precis, killen vill ju bara vara snäll... Kräks
  • bastardized
    Lilith Dark skrev 2011-03-28 16:38:00 följande:
    Ja man måste ju lära sina döttrar att det faktiskt är ok att nån klämmer dem på skinkorna och brösten ute på krogen, det är ju en komplimang vet du väl.
    Hej Lilith Glad
    Visst fan är det hemskt att det är på det viset och man gör nog rätt i att förklara för sina döttrar att alla killar inte är så snälla.
  • Plutteli
    bastardized skrev 2011-03-28 16:41:46 följande:
    Ja vi har helt olika syn va gäller sakers betydelse, jag ser inget fel i att sätta gränser för barn i syfte att förbereda dem på en framtid som faktiskt oavsett vad man kan tycka om den är som den är.
    För mej är denna gränsdragning ett ickeproblem och precis lika enkel att förklara som alla andra gränser han tvingas ställas inför.
    Jag sätter mängder med gränser för mina barn, men inte utifrån en sån skitsak som kön för det har liksom inte med saken att göra tycker jag. Den uppfostran jag kör med och vad jag vill åstakomma för mina barn och de personer jag önskar de ska bli som stora har liksom inget att göra med vad som finns mellan deras ben.
  • bastardized
    Plutteli skrev 2011-03-28 16:55:15 följande:
    Jag sätter mängder med gränser för mina barn, men inte utifrån en sån skitsak som kön för det har liksom inte med saken att göra tycker jag. Den uppfostran jag kör med och vad jag vill åstakomma för mina barn och de personer jag önskar de ska bli som stora har liksom inget att göra med vad som finns mellan deras ben.
    Precis, du når ditt problems kärna, du ser ditt kön som begränsande och vill flytta normen för vad manligt och kvinnligt är och således för du en egen kamp via dina barn, det är inte på någotvis humant,rättvist, enligt mitt sätt att se på saken.
  • Plutteli
    bastardized skrev 2011-03-28 16:59:41 följande:
    Precis, du når ditt problems kärna, du ser ditt kön som begränsande och vill flytta normen för vad manligt och kvinnligt är och således för du en egen kamp via dina barn, det är inte på någotvis humant,rättvist, enligt mitt sätt att se på saken.
    Jag ser inte mitt kön som ett dugg begränsande, varför skulle jag? Så vitt jag vet finns det bara ett fåtal saker jag inte kan göra eftersom jag är kvinna, men det är heller inga saker jag har behov av att göra. Däremot stör det skiten ur mig när ANDRA minsann ska tala om för mig vad jag får eller inte får göra bara för att jag har en fitta. DET är begränsande, inte mitt kön.
  • bastardized
    Plutteli skrev 2011-03-28 17:09:22 följande:
    Jag ser inte mitt kön som ett dugg begränsande, varför skulle jag? Så vitt jag vet finns det bara ett fåtal saker jag inte kan göra eftersom jag är kvinna, men det är heller inga saker jag har behov av att göra. Däremot stör det skiten ur mig när ANDRA minsann ska tala om för mig vad jag får eller inte får göra bara för att jag har en fitta. DET är begränsande, inte mitt kön.
    Visst, så kan man tycka och ser man det som ett problem så får man ha "stake" att förändra det man upplever som ett problem själv och inte naivt lägga det på sina barn och låta de invaggas i en tro som inte stämmer med hur deras framtid ser ut.

Jag lär min pojk att inte "mobba" personer som inte passar in i gängse norm och jag lär honom att folk är olika, att ondska och samhällsmönster finns,således kommer han förhoppningsvis inte vara ett hot mot ditt barn som är "annorlunda", men förvänta dej inte att jag och han vill föra din kamp.
  • amia01

Har bara läst TS och vill berätta att min tvåårige son i dag haft klänning på dagis för första gången. Han har ofta klänning hemma och tycker han är så fin Har fått på honom mer "accepterade" kläder till dagis tidigare, men i dag vägrade han!
    På lunchen var det ett av de andra barnen som kommenterade hans klänning, varefter han gick fram till en bänk dom har vid bespisningen, klev upp och högt och tydligt berättade för alla att:
    "Jag har en jättefin klänning på mig som jag lånat av min syster!"
    Sedan gick han och satte sig, och fick inte fler kommentarer...
    Skönt att höra att han har det självförtroendet, och att personalen finns där som stöd. Det ska inte vara kläderna som gör skillnad - fast jag vet hur samhället ser ut, och att verkligheten tyvär inte är sådan .
    Kommer att fortsätta prata med honom om vad pojkar och flickor förväntas ha på sig, men samtidigt ge honom ett eget val - så länge han kan och vill stå för det och förstår varför han får kommentarer så är det ok för mig!

• Plutteli
    bastardized skrev 2011-03-28 17:18:15 följande:
    Visst, så kan man tycka och ser man det som ett problem så får man ha "stake" att förändra det man upplever som ett problem själv och inte naivt lägga det på sina barn och låta de invaggas i en tro som inte stämmer med hur deras framtid ser ut. Jag lär min pojk att inte "mobba" personer som inte passar in i gängse norm och jag lär honom att folk är olika, att ondska och samhällsmönster finns,således kommer han förhoppningsvis inte vara ett hot mot ditt barn som är "annorlunda", men förvänta dej inte att jag och han vill föra din kamp.

Oj vad bra att du vet precis hur mina barn beter sig, klär sig och tycker och vet precis hur jag uppfostrar dem!
    Det enda avvikande från "normen" kring min dotters utseende för närvarande är hennes hår, i övrigt är hon en klänning/strumpyx tjej. Hennes intressen ska fan i mig ingen människa komma och hindra henne från att utveckla bara för att hon ev. har "fel" kön, punkt! Jag bedriver ingen kamp genom mina barn, jag bedriver den själv och jag slåss med näbbar och klor för mina barns rätt att vara sig själva, de behöver inte föra den kampen på egen hand ens lite grann!
    Jag skiter högaktningsfullt i om din pojke är en riktig "grabb grabb" så länge ni båda kan respektera att min dotter inte är en prinsess tjej och ger fan i att tala om för henne att hon borde ändra på sig för att passa in i ER bild av hur hon borde vara! Samma sak om jag hade haft en son.
  • bastardized
    Plutteli skrev 2011-03-28 17:27:39 följande:
    Oj vad bra att du vet precis hur mina barn beter sig, klär sig och tycker och vet precis hur jag uppfostrar dem!
    Det enda avvikande från "normen" kring min dotters utseende för närvarande är hennes hår, i övrigt är hon en klänning/strumpyx tjej. Hennes intressen ska fan i mig ingen människa komma och hindra henne från att utveckla bara för att hon ev. har "fel" kön, punkt! Jag bedriver ingen kamp genom mina barn, jag bedriver den själv och jag slåss med näbbar och klor för mina barns rätt att vara sig själva, de behöver inte föra den kampen på egen hand ens lite grann!
    Jag skiter högaktningsfullt i om din pojke är en riktig "grabb grabb" så länge ni båda kan respektera att min dotter inte är en prinsess tjej och ger fan i att tala om för henne att hon borde ändra på sig för att passa in i ER bild av hur hon borde vara! Samma sak om jag hade haft en son.
    Jag inser att du inte har något att invända mot vad jag har sagt utan fortsätter med dina personliga åsikter om hur du vill att samhället skall förändras så att det passa dej och din agenda, de är helt ok , du gör som du vill och jag gör som jag vill.

Jag pratar naturligtvis i generella termer, det borde du förstå.
Svar på tråden Pojke i klänning?!