• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Emilia75

Haha, det är ju rätt lustigt med er som skriver att det är förnedrande eller omanligt för killar att klä sig i kjol och/eller kilt. Exakt samma var det för kvinnor för 200 år sedan, otänkbart att de skulle kunna ha byxor på sig. Fortfarande är det så i vissa länder. Men som tur är inte i Sverige - eller är ni emot att kvinnor klär sig i byxor också, är det lika okvinnligt som ni tycker klänning är på män/pojkar? Hahah, hör ni inte hur urlöjliga era resonemang är...?!!! Tänk lite... framåt!!! Inte bakåt!!!

/E

• puss
    Emilia75 skrev 2011-03-27 14:13:34 följande:
    Haha, det är ju rätt lustigt med er som skriver att det är förnedrande eller omanligt för killar att klä sig i kjol och/eller kilt. Exakt samma var det för kvinnor för 200 år sedan, otänkbart att de skulle kunna ha byxor på sig. Fortfarande är det så i vissa länder. Men som tur är inte i Sverige - eller är ni emot att kvinnor klär sig i byxor också, är det lika okvinnligt som ni tycker klänning är på män/pojkar? Hahah, hör ni inte hur urlöjliga era resonemang är...?!!! Tänk lite... framåt!!! Inte bakåt!!!

/E
    fan att det ska vara "förnedrande". det visar bara vilken jävla kass kvinnosyn man har.
    nånting så Fint som en Man ska ju inte klä ut sig till en usel kvinna, typ.
    up yours
  • Yildirim

Jobbar på dagis och jag tittade i en pekbok med en 3 åring pojke.

Jag pekade på en klänning och sa: Vad är det?
    Pojken: En klänning!
    Jag: Skulle du vilja ha på dig en klänning? (tänkte på denna tråd då jag frågade)
    Pojken: NEJ! Dumma dig! Jag är pojke jag ska ha coola kläder inte princessklänning!!!!!!!!

• gumtree
    Yildirim skrev 2011-03-28 15:46:11 följande:

Jag: Skulle du vilja ha på dig en klänning? (tänkte på denna tråd då jag frågade)
    Pojken: NEJ! Dumma dig! Jag är pojke jag ska ha coola kläder inte princessklänning!!!!!!!!
    Ypperligt exempel på hur indokrinerade barnen är redan vid 3 års ålder :-/
  • bastardized

En kille med koll på läget.
  • Lilith Dark
    gumtree skrev 2011-03-28 15:51:27 följande:
    Ypperligt exempel på hur indokrinerade barnen är redan vid 3 års ålder :-/
    Själv blir jag varje morgon väckt av en snart femårig pojke i prinsessklänning som känner sig så fin så. Det första han gör när han vaknar på morgonen är att hoppa ur pyjamasen och sätta på sig klänningen.
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Plutteli

Å andra sidan bor du i ett land som inte verkar vara så..tja..nytänkande. Så kanske inte så konstigt att även barnen tar efter sina föräldrar fullt ut och agerar könspoliser?
  • gumtree
    Lilith Dark skrev 2011-03-28 15:54:09 följande:
    Själv blir jag varje morgon väckt av en snart femårig pojke i prinsessklänning som känner sig så fin så. Det första han gör när han vaknar på morgonen är att hoppa ur pyjamasen och sätta på sig klänningen.
    Ja, skulle skrivit "hur indoktrinerade barnen KAN vara..."
  • Yildirim
    bastardized skrev 2011-03-28 15:53:41 följande:
    En kille med koll på läget.
    Tur det!
Svar på tråden Pojke i klänning?!