• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Anonym (Love)

Jag fråga vänligt och inte dömande och blev inte sårad av att hon fräste åt mig , utan blev mest förvånad. 

Att barn har könsneutralla kläder på sig har jag sätt men inte att någon gått så långt som att sätta klänning på sin son.

Har själv blivit ifrågasatt varför min dotter har en body där det står " I´m a little girl " på , och inte var jag otrevlig för det!

Jag känner igen det där! Vi får inte ifrågasätta att pojkar har flickiga kläder eller att flickor har pojkiga kläder, exempelvis... (även fast jag själv blandar kläder friskt för mitt barn, både flickiga och pojkiga) då fräses det ifrån (vilket också är förståeligt), men det som kan göra att det brusar upp för mig är att många som anammar genus glatt får ifrågasätta "flickiga kläder" på en flicka, för att de tycker att de har rätten, det är väl lika fel kan jag tycka? Det är väldigt väldigt sällan någon anämrker på att en pojke har pojkiga kläder. Det är lite ledsamt. Eftersom att barn får ha på sig vad de vill så tycker jag även att ni som håller på med genus ska sluta kommentera flickor med flickiga kläder. Det kan vara minst lika sårande. Jag tillexempel, personligen tycker jag att det är fantastiskt vackert med klassiska kläder, spets, volanger, och det måste ju jag få klä mina barn i. Jag klär dock också mitt barn i mjuka dressar i glada färger och blandar som sagt friskt, jag har dock blivit ifrågasatt och fått beska kommentarer många gånger på grund av mina klädval "på grund av att de ej är "genus" och vart de är köpta osv..." och det är väldigt sårande.
    Jag har vänner som tänker mycket på genus, och de är de som har sårat mig mest genom att kommentera mitt barns kläder för de verkar tänka otroligt mycket på detta.
    Jag gillar mycket som har med genus att göra, men varför ifrågasätter vi överhuvudtaget varandra? Jag tycker att var familj, varje barn och varje vuxen får bestämma själv.
    Se mer på insidan än utsidan, förövrigt är genus något bra. Men tänk på att försöka att inte såra varandra ändå.
    En flicka med rosa kläder är lika stark som en flicka med blå, detta måste vi lära oss.

• Maskot

Förmodligen tycker den här pojken att klänning är fint.  Mamman har låtit sitt barn välja själv.

Tror egentligen att det blir lite fel och att mamman gör det lite svårt för barnet genom att låta honom välja helt fritt.
    Tycker nog mer att han får klä ut sig på dagis och prova alltmöjligt- men när han klär på sig och är "Linus" så har han vanliga kläder. Vill han välja klänning når han är stor- så är det ett eget medvetet val.

Alla föräldrar vill nog sina barns bästa- sen har vi lite olika tänkande kring vad som är rätt och bäst.

• spunge
    Anonym skrev 2011-02-25 02:04:49 följande:
    Detta genusskit har gått för långt, som allt annat i detta Velourputt-land! Inte fan styr man väl ut en grabb i klänning!!
    nä, för pojkar ska bara ha spindelmannen och stålmannenkläder, flickor ska bara ha rosa!!
    men du..ta för fasiken inte på dej jeans och skjorta, det är till för män!
    du ska ha rosa klänning, gärna nåt glittrigt.. ett + om du har en rosett i håret!!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • spunge

skitkul att dom som är mot klänning på pojkar och härjar om att det är fel och sjukt  är anonyma, medans dom som är för inte det.. hhaha!

det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • spunge
    deep purple skrev 2011-02-25 08:05:10 följande:
    ..att vi ser homosexualitet som något sjukt,vi är måhända gammaldags i synsätt men vi gör det vi tror på. Det finns inga böcker hos om Kalle med två mammor och barnens kläder är pojk respektive flickmodell för respektive
    på riktigt??
    sitter ni och säger till era barn att homosexualitet är fel och sjukt??
    stackars stackars ungar!!
  • spunge
    deep purple skrev 2011-02-25 08:00:21 följande:
    Världen håller på att barka iväg utför,inte gör man bara sjuka saker,nej sedan ska man argumentera för det också,jag skulle aldrig skicka mina söner till förskolan i klänning. Likaledes så talar vi öppet hemma om alla avarter som florerar och vi sticker inte under stol med att b
    vad för avarter?
  • Anonym

De som säger att han kanske hade valt att ha klänning själv, klänning ÄR för tjejer, är det inte vår uppgift som föräldrar att uppfostra våra barn och berätta/visa våra barn i lite rätt riktning eller. Han är alldeles för liten för att ta sånt beslut själv, när han inte vet vad det innebär, på dagis! (Även förstå konsekvenserna när de sen börjar i småskolan och de andra barnen kommer ihåg att han hade klänning på dagis! Och förstår hur "tokigt" det är) Nej, det hade jag aldrig velat utsätta mina pojkar för iaf! Klart att barnen har en egen vilja och kan välja lite själva, men vi har väl NÅGOT sorts ansvar kan man känna...

Eller han kanske är nya Thomas DiLeva?

• Anonym (ok)

Jag tycker det är ok med klänning på pojkar om det är vad de vill ha. Och i småbarnsåren spelar det ju absolut ingen roll, de andra barnen brukar ju inte bry sig.

• Anonym (ok)

Jag växte upp i ett område där det fanns en sådan pojke och vi som bodde där accepterade det. Han hade det jobbigt på högstadiet men det var för att han var öppet homosexuell på 80-talet.

Jag har också haft en pojke i klänning i barngrupp och så länge som jag jobbade där så var det aldrig några problem med det.

Svar på tråden Pojke i klänning?!