• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Candelavern

Jag har ärligt talat extremt svårt att tro att det finns människor som tvingar på sina söner klänning mot deras vilja, men klart att det finns idioter i alla läger. Det verkar dock vanilgare att man begränsar sina barn och inte tillåter dem ha vissa plagg eftersom de råkar ha en snopp istället för snippa.

• Anonym (Olika)

Det är väldigt olika hur man tänker kring det där.

Fär ett tag sen fyllde Pippi Långstrump år och det firades på dagis med att man fick klä ut sig till en Pippi-figur om man ville. Jag ville göra något enkelt (ont om tid) och Lilla Gubben eller Herr Nilson var vad jag kunde fixa ganska lätt med kläder/saker vi hade hemma, Lilla Gubben blev det.

På ett föräldramöte kort efter var det en pappa som klagade på att det inte fanns mågra mansfigurer i Pippi som killarna kunde klä sig till. Först blev det helt tyst (jag var inte där, maken berättade). "Dom kan väl vara Pippi" hade någon tillslut sagt.

Jag hade inte reflekterat över att jag klädde dottern til "hane". Men det verkar väldigt viktigt för endel fortfarande, att också små barn "spelar/leker" "rätt" kön. För mig är det inte viktigt. Jag försöker se det som olika politiska åstikter/ståndpunkter och vara tolerant. Jag hoppas att de som tycker annorlunda än vad jag gör försöker det samma.

• Anonym

Vad man har för kläderspalagg är väl ofta till för att förstärka det ena könet, tillexempel män klär sig i större byxor för att bli större och manliggare (så tänker de dock inte när de köper dem tror jag), Kvinnor väljer ett par tajta jeans för att visa av hur smal de är, samt för att kurvorna ska synas lättare.

När kvinnor nu använt klänning i urminnes tider så ser det inte bara ovanligt utan också lite fult ut att se ett par stabbiga, håriga ben sticka ut ifrån klänningen. Det fr mig att tänka på en väldigt ful tjej. För nästan alla sådanna saker som att vi tjejer rakar oss gör vi väl ändå i grund och botten för att det är snyggare på oss själva, och anledning till att det är snyggare är för att vi kommer mer ifrån den manliga rasen i utseende.

Men till barn nu, jaa barn borde inte tas så allvarligt på detta utan som även vuxna kan naturligtvis klä sig i det de vill, men naturligtvis är det lite segstartat detta nya tänk eftersom vi är så vana att se annat.

Både klänningar och byxor fyller ju både estetiska och praktiska syften. kvinnor började antagligen använda byxor för hur skönt det var att få känna sig rörligare och strunta i att kjolen blåser upp eller liknande. Män kanske tycker klänning är skönt för att paketet får hänga fritt, jag vet nte eller så tycker det att det bara är snyggt.

Mne ska jag titta objektivt på både kläder och kön, så passar klänningar bättre för en smal kroppsfigur enligt mig (man eller kvinna), medan byxor passar nästan alla beroende på modellen.

• Anonym
    Candelavern skrev 2011-02-25 09:07:25 följande:
    Jag har ärligt talat extremt svårt att tro att det finns människor som tvingar på sina söner klänning mot deras vilja, men klart att det finns idioter i alla läger. Det verkar dock vanilgare att man begränsar sina barn och inte tillåter dem ha vissa plagg eftersom de råkar ha en snopp istället för snippa.
    Jo jag teror du har rätt, men jag har helelr inga större svårigheter med att se kvinnor lägga fram ett antal kläder till sitt banr (alla typiska "tjejkläder") och sedan låta barnet välja bland bara dem, för hon tänker nu bannemig så ska mit barn få ha på sig vad det vill. Lockar till kommentarer och förvånade blickar på stan, sådanna människor finns det alltid.
  • Anonym (Blä)

Hur människor väljer att uppfostra och klä sina barn är helt och hållet upp till dom. Personligen skulle jag aldrig låta en liten kille ha på sig en klänning, jag ser inget som är positivt/bra med det. Jag är inte alltid "könsneutral" och jag anser också att detta med genus ibland överdrivs. Skulle dessutom inte jämföra en klänning med batman/spiderman T-shirt, jämför en klänning med en kostym. Hur många skulle klä sina töser i en kostym? Även om flickan själv vill? Inte jag.

• Anonym (blä)

Vet en tjej som klär sin so i typiska tjejkläder och rosa nagelack för att hennes önskan är att han ska bli feminin och till slut gay, för då kommer sonens pappa inte vilja ha med sonen att göra enligt mamman.
    Hon jublar och peppar sonen att bli så tjejig som möjligt! Hmm.. Normalt? -Nej! Inte enligt mig.
    Hade nog själv inte velat köpa klänning till min son som han ska klä sig i som "normalt", däremot kanske kanske en prinsessklänning som utklädnad.

• MammatillS

Ja jag hade nog också tyckt att det var störigt om någon jag inte känner frågar så... Som många säger har han förmodligen valt det själv! :)

• Ulf Harrys Farsa

Grabben kanske ville ha klänning, kanske var det apan ville ha idag eftersom att jag var tvungen att brottas med honom för att få på overallen ;)

• Thaleya
    Anonym (Blä) skrev 2011-02-25 09:15:56 följande:
    Hur människor väljer att uppfostra och klä sina barn är helt och hållet upp till dom. Personligen skulle jag aldrig låta en liten kille ha på sig en klänning, jag ser inget som är positivt/bra med det. Jag är inte alltid "könsneutral" och jag anser också att detta med genus ibland överdrivs. Skulle dessutom inte jämföra en klänning med batman/spiderman T-shirt, jämför en klänning med en kostym. Hur många skulle klä sina töser i en kostym? Även om flickan själv vill? Inte jag.
    Jag tror du har en poäng, jag kommer klä mitt barn i det jag tycker är estetiskt snyggt samt naturligtvis praktiskt för barnet.

Det kommer att bli mycket gult och grönt till en början för det är mina favoritfärger, min sambo gillar Starkare röd och blå, så det kommer det antagligen ochskå bli en del av. SEn kläderna man får från släktingar som förmodligen är alla möjliga färger och former.

Därefter när barnet är äldre så skulle jag låta henne/honom klä sig som de vill, inom vissa ramar, jag skulle inte släppa ut mitt barn i trasiga kläder, i smutsiga kläder, i en okomplett putfit - typ att de glömt strumpor eller gör fashion statement a la GAGA och skippar byxorna. Jag tycker kavaj är snyggt på både tjejer och killar så det har jag inget större problem med, men en hela kostym hade jag nog inte släppt iväg antingen tjej elelr kille med på skolan (det är överklätt enligt mig). Inte skulle de få gå med kycklingdräkt eller totalt löjliga kostymer på skolan heller om de inte verkligen ville det.
  • Anonym (Sjukt..)

Jag tycker det är förbannat sjuk att klä en pojke i klänning osv, alltså det är som att föräldrarna är missnöjda för att dom fick en son istället för flicka!
    Tycker det är tragiskt, men det är mitt ord iallafall!

Skulle aldrig gjort det mot mitt barn, när dom blir äldre kommer dom automatiskt vilja ha klänning kanske smink.
    Vad blir dom då... aa tänk...

Men inget fel mot bögar osv nu, utan dom har rätt att få göra som dom vill!
    Men jag skulle aldrig aldrig göra så mot mitt barn... om det nu är så att lill killen vill ha klänning, då är det föräldrarnas uppgift att leda dom på "Rätt väg" så att säga.

Trevlig Helg!

Svar på tråden Pojke i klänning?!