• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Anonym
    AnnaT skrev 2011-02-25 01:23:15 följande:
    Jag tycker det är sjukt att föräldrar gör så för att dom vill visa vad dom tycker om saken!
    Fan pappan kan väl sätta på sig en klänning om dom nu tycker att det är okej att killar har klänningar
    Rakar du din son också?
  • Anonym
    violatricolor skrev 2011-02-25 01:45:42 följande:
    Så om pojken själv säger att han vill ha klänning så ska man säga "Nej, lilla gubben, klänning är för flickor."?
    Ja det säger man! Klänning ÄR för flickor!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-25 02:06:27 följande:
    Ja det säger man! Klänning ÄR för flickor!
    mjaada... jomenvisst och ve den kvinna som tar på sig manskläder, ty dem äro endast för mannen.
  • Anonym

Du skola icke hava några andra byxor jämte mig.. haha :)

• Anonym (Blä)

Stackars pojke. Fy asså. En pojke är en pojke och inte ska pojkar klä sig som flickor. Så sjukt, så otroligt sjukt. Personligen skulle jag bara bytt förskola. Tycker sånt är mer än fruktansvärt  och skulle aldrig acceptera det. Genus handlar inte om att pojkar ska klä sig som flickor och att flickor ska klä sig till pojkar. Snacka om att verkligen missuppfattat det hela. Och nagellack på en kille? Va fan ska vi vänta oss sen då? Ska vi säga åt pojkar att skaffa pojkvänner? Varför inte odla små skägg åt våra flickor också. Skärpning. SUCK!!

• Anonym

jag tycker det är helt sjukt...  det har gått för långt nu den här..

,min man skulle inte ha strumpbyxor o klänning på sej, o det ska min son inte heller ha..

varför är det så himla farligt att man är flicka o pojke?

flickor är flickor o pojkar är pojkar..

sen , fine om dom fortf vill klä sej i kl'änning när dom är 15-16 , så får dom väl göra det... men jan anser att dom är för små som dagisbarn att förstå att det kanske inte är helt "rätt"...

• Krabbolina
    Anonym (Blä) skrev 2011-02-25 06:45:44 följande:
    Stackars pojke. Fy asså. En pojke är en pojke och inte ska pojkar klä sig som flickor. Så sjukt, så otroligt sjukt. Personligen skulle jag bara bytt förskola. Tycker sånt är mer än fruktansvärt  och skulle aldrig acceptera det. Genus handlar inte om att pojkar ska klä sig som flickor och att flickor ska klä sig till pojkar. Snacka om att verkligen missuppfattat det hela. Och nagellack på en kille? Va fan ska vi vänta oss sen då? Ska vi säga åt pojkar att skaffa pojkvänner? Varför inte odla små skägg åt våra flickor också. Skärpning. SUCK!!
    om han själv valt att ha klänning då?

Skulle du förbjuda en flicka att ha en tröja med tex spindelmannen eller läderlappen på? För det är ju en typisk pojktröja.
  • Ringtail
    Anonym (Blä) skrev 2011-02-25 06:45:44 följande:
    Jisses, skönt att du verkligen inte tar till i överkant med exakt hur "sjukt" det är med en liten pojke i klänning. Verkligen. Alltid trevligt med sansade inlägg.

Nej, genus handlar inte om att pojkar ska klä sig till flickor. Men det handlar bland annat om att man inte ska föbjuda barn att välja vissa saker med motiveringen "Nej, det där får du inte göra, det är för flickor/pojkar!" På vilket sätt är det skadligt för ett litet barn att klä sig i klänning?

(Och angående skägg på flickor, menar du verkligen att du aldrig sett flickor klä ut sig i lösmustasch eller lösskägg?)
  • mum27

Kanske sonen VILLE ha klänning ??
    Min son nu 17 år och fullständigt hetrosexuell ÄLSKADE att ha klänning som sina systrar en äldre och en yngre när han vartyp tre år. OBS endast hemma !!!
    Döm inte så lätt ... 

• Ringtail
    Anonym skrev 2011-02-25 07:19:52 följande:
    jag tycker det är helt sjukt...  det har gått för långt nu den här..
    ,min man skulle inte ha strumpbyxor o klänning på sej, o det ska min son inte heller ha..
    varför är det så himla farligt att man är flicka o pojke?
    flickor är flickor o pojkar är pojkar..
    sen , fine om dom fortf vill klä sej i kl'änning när dom är 15-16 , så får dom väl göra det... men jan anser att dom är för små som dagisbarn att förstå att det kanske inte är helt "rätt"...
    Så du klär endast din son i kläder som din man också skulle kunna tänka sig att ha på sig?

Pojken slutar inte vara pojke bara för att han inte har übermaskulina kläder på sig, snoppen trillar inte av.

Har faktiskt aldrig hört någon hävda att det skulle vara farligt att vara flicka eller pojke, eller att flickor och pojkar skulle vara något annat än just flickor och pojkar. Vi pratar bara om kläder här. Tror du alltså att könet enbart sitter i kläderna? Har du alltid kjol så att ingen ska ta fel på dig och din man?
Svar på tråden Pojke i klänning?!