• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • spunge
    deep purple skrev 2011-02-25 13:52:54 följande:
    Odla personlighetsstörningar, å andra sidan faller äpplet sällan långt från...
    men du, kan inte du forsätta fostra dina stackars barn att bli homofober (ååå va jag hoppas att du får homosexuella ungar!!).. du är skitläskig och obehaglig bara!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Leoella
    THEA och Grodan skrev 2011-02-25 14:02:35 följande:
    Jag är definitivt inget kön.
    Inte jag heller.
    Lika lite som jag är en hårfärg eller en skostorlek.

Det är något jag HAR, inte ÄR.
  • augustisten
    johannalo skrev 2011-02-25 13:50:18 följande:
    Jag håller med. Är också för jämställdhet men som du säger så är tjejer och killar ändå olika. Jag tycker denna könshysteri är skitlöjlig, det är som om hela världen vänt sig. Så varför ska man ens kalla de transsexuella för det? Man kan väl lika gärna sätta en bh på pojkar?
    Om någon satte på sitt förskolebarn bh som vardagskläder så skulle jag verkligen tycka att det var djupt stört. Helt oavsett barnets kön.
    johannalo skrev 2011-02-25 13:59:17 följande:
    Hur? För att tex denna klänning är skapt för flickor! Det är precis som jag skrev om BH, de är också skapta för tjejer/kvinnor även om det sannerligen finns killar med tuttar!

Jag tycker det är jättebra att pojkar och flickor kan leka med samma saker, men jag tycker att på någotvis det går till överdrift om man sätter på pojken klänning. VARFÖR? för att föräldern ska yttra sig  om att alla har rätt till att se ut som man vill eller va?
    Pojkar och flickor ser väl helt lika ut (förutom könsorganen) tills de är i tioårsåldern. Varför ska inte pojkar kunna ha klänning om de vill det. För jag antar att ingen förälder sätter på klänning på ett barn som inte vill ha det - oavsett kön.
  • Miss Daisy

Jag har flera vänner vars söner har velat ha klänning och bara klänning när de var små, och mammorna har då låtit dem ha det. Det är väl mest vuxna som bryr sig och blir upprörda över det, barn är inte lika fåniga.

• Veladis

Jag är inte heller ett kön. Jag har ett.

Jag kan kategorisera mig som "kvinna" och ha mycket gemensamt med andra kvinnor.
    Jag kan kategorisera mig som "svensk" och ha mycket gemensamt med andra svenskar.
    Jag kan katoegorisera mig som "över 170 cm lång" och ha mycket gemensamt med andra i samma längd.
    Jag kan kategorisera mig som "överviktig" och ha mycket gemensamt med andra överviktiga.
    Jag kan kategorisera mig som "lärare" och ha mycket gemensamt med andra lärare.
    Osv...

Men först och främst är jag människa med en massa individuella egenskaper.

• Anonym

Fysiskt sett så är väl klänning inget problem för vuxna män heller. Eller är det något jag missat med själva formatet på klänningen - något som gör att just penisar inte fungerar att ha mellan benen när man har klänning på sig?

• spunge
    johannalo skrev 2011-02-25 13:59:17 följande:
    Hur? För att tex denna klänning är skapt för flickor! Det är precis som jag skrev om BH, de är också skapta för tjejer/kvinnor även om det sannerligen finns killar med tuttar!

Jag tycker det är jättebra att pojkar och flickor kan leka med samma saker, men jag tycker att på någotvis det går till överdrift om man sätter på pojken klänning. VARFÖR? för att föräldern ska yttra sig  om att alla har rätt till att se ut som man vill eller va?
    men bh sätter du väl inte på barn? oavsett kön??
    låt ungen ha klänning på sig, vad är problemet?
    kanske har han sett storasyster ha klänning och vill oxå ha..
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Veladis
    Glassplitter skrev 2011-02-25 14:10:22 följande:
    Varför inte?
    Varför ska man kategorisera in folk? Vad fyller det för mening? Om det nu inte är så att man behandlar och värderar pojkar och flickor olika. Varför är det så fruktansvärt viktigt att veta om ett barn man har framför sig är en pojke eller flicka? Det är det jag vill veta.
    Jag tycker inte det är viktigt.
  • Jagsajudet
    spunge skrev 2011-02-25 14:11:25 följande:
    men du, kan inte du forsätta fostra dina stackars barn att bli homofober (ååå va jag hoppas att du får homosexuella ungar!!).. du är skitläskig och obehaglig bara!
    Ja verkligen...
    En liten transa kanske skulle få mamma/pappa att inte se världen så svart eller vit!
  • Elit
    Veladis skrev 2011-02-25 14:07:15 följande:
    Men varför ska man kunna skilja dem åt med t ex färg om det nu redan är så stor skillnad? Om man nu, om du säger, inte värderar dem olika?
    Vad jag skrev var att det är smidigt att ha några klara symboler så de som vill kan visa vad de tillhör så kan de som inte vill använda sig av neutrala färger. När de blir äldre kommer de ändå ganska lätt gå att skilja ut och genom att ha vissa typer av kläder kan du visa om du exempelvis är "transexuell" eller något liknande. Det blir ju en del av deras identitet som de kan välja att uttrycka så. Jag vidhåller att det underlättar att ha vissa saker som är specifika och vissa saker som är gemensamma för könen. Detta för att skapa mer möjligheter för människor att uttrycka sig.

Vi kan väl ändå enas om att det förmodligen inte finns någon här som anser att killar och tjejer är olika mycket värda eftersom de är olika?
Svar på tråden Pojke i klänning?!