• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Elit
    Veladis skrev 2011-02-25 14:04:57 följande:
    Först: Det står ingenstans i TS att mamman hade "prackat på" barnet kläderna. Jag vågar påsdtå att ingen här som tycker det är Ok med klänning på pojkar, nånsin har "prackat på" det på sina söner heller.

Sedan: Nej, en förälders plikt är inte att lära barnen vara som alla andra, följa normen, inte sticka ut, eller som du säger, "klara sig friktionsfritt i samhället". En förälders uppgift är att lotsa sitt barn till att bli en empatisk, social, demokratisk individ med god självkänsla och en egen identitet.

Sist: Vad som är norm förändras över tid och rum. Det är nog det enda man kan säga "så har det alltid varit" gällande normer.
    Du tycker dig inte kunna utläsa det av hennes reaktion? Annars skulle vi ju kunna tänka oss att hon hade svarat lika efterblivet utan något normalt i stil med: "Han vill hemskt gärna ha det så då fick han det". Eller något liknande.

Ser att du tagit del av men ej förstått vad jag skrev. Jag skrev inte att föräldrarna skall tillse att barnet lär sig att "alltid följa normen" men när de är ett barn så kan man hjälpa den med det går mer friktionsfritt med den sociala anpassningen tills den är gammal nog att själv välja. Sen det övriga är helt korrekt och står inte i kontrast till det jag skriver.

Korrekt och det har precis som jag skrivit definierats på samma sätt.
  • Veladis
    Glassplitter skrev 2011-02-25 14:21:05 följande:
    Det är inte fruktansvärt viktigt att veta om det är en flicka eller pojke....men vad jag menar är att vi ÄR olika, hur mycket vi än försöker att bortse från det.....och jag tycker det är tjusningen med flickor och pojkar....varför försöka ta bort det genom att göra alla neutrala?

Vilka är det som försöker göra alla neutrala?

På vilket sätt är en pojke i klänning "neutral"?

Nej, vi pratar om att vidga begreppen här. Öka handlingsutrymmet och valfriheten istället för att hålla sig till en snäv norm.

• spunge
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 14:20:47 följande:
    Alltså ursäkta. Men.
    Helt seriöst.

Ni som tycker det är okej kan väl alla från första början börja handla babykläder till det andra könet än vad ni får och ha på barnet.  Tänk hur det skulle se ut....?!

Ett barn vill givetvis prova på mycket, och vissa killar som blivit till åren, börjat på dagis och umgås med andra tjejer... JA klart som fan att vissa vill ha klänningar eller strumbyxor på sig... vissa kanske vill ha smink... vissa kanske vill bli emos.. men det är inte rätt! Barnet vet inte om vad konsekvenserna kan bli!
    Aldrig tänkt tanken att barnet inte slutar vilja ha på sig tjejkläder, och börjar sexårsklass med att ha på sig klänning och första dagen blir utskrattad???

När barnet har kommit börjat  skolan och kan tänka själv och VET vad konsekvenserna kan bli men ändå går sin egen väg, JA då tycker jag att det är acceptabelt. Absolut. Inte på dagis. 

Lite gränser får man ha.... DU ska vara den vuxna....
    vaddå det är inte rätt??

vet du vad som inte är rätt.. det är barnens fördomsfulla föräldrar som hjärnknullar ungarna om vad som är rätt och fel hela tiden.. att tjejer SKA ha rosa och att det är fördjävla fel om en kille skulel ha det. DÅ blir ju såklart ungen mobbad.. MEN om alla föräldrar inser att man kan vara hur som helst, att inget är fel, att killar kan ha glittriga rosa toppar, DÅ skulle ingen unge bli mobbad pga sina kläder!!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Jagsajudet
    Det är inte fruktansvärt viktigt att veta om det är en flicka eller pojke....men vad jag menar är att vi ÄR olika, hur mycket vi än försöker att bortse från det.....och jag tycker det är tjusningen med flickor och pojkar....varför försöka ta bort det genom att göra alla neutrala?
    Men det handlar inte om att göra folk neutrala. Det handlar om att man ska få kunna vara precis den man vill, kunna bära vilka kläder man vill, vilka färger man vill, arbeta med vad man vill, ha vilken frisyr man önskar.. osv

Skulle det vara så är jag säker på att vi skulle vara allt annat än neutrala!
  • Veladis
    littlepixiegrl skrev 2011-02-25 14:24:30 följande:
    Vilken underlig fråga. Självklart är det okej för en man att gå till jobbet i röd (eller vilken annan färg som helst) klänning och strumpbyxor, om det är det han vill! Finns en kille här på mitt jobb, som brukar ha kjol och strumpbyxor på sig lite titt som tätt. Ingen, som ser snett på honom för det!
    ...och skulle någon se snett på honom och på något sätt särbehandla, diskriminera eller kränka honom på något sätt för det, kan man anmäla till DO eftersom könsöverskridande identitet och uttryck är en diskrimineringsgrund.
  • augustisten
    Det är väl ingen som vill ha neutrala ungar?

Jag tycker att alla ungar ska få vara Pippi ibland och Spindelmannen ibland. Ha klänning om de vill och jeans om de vill. Söta ibland och tuffa ibland. Och framför allt tycker jag att de ska få vara som de själva vill - utifrån sin personlighet och utifrån dagsform. Inte utifrån sitt kön.
  • Elit
    Veladis skrev 2011-02-25 14:22:25 följande:
    Men hur bra blir det då?
    Är det inte bättre att de som gillar rött bär rött, de som gillar gult bär gult, de som gillar klänning bär klänning osv. 
    Varför måste man ruta in i små fack, begränsa, sortera osv?
    Ja, det är ju precis det jag skriver men för att de skall bli mer spännvidd så är det lämpligt att något får symbolisera polerna så de som vill beskriva sig på ett visst sätt får mer möjlighet att uttrycka sitt ställningstagande.

Varför vill du begränsa och sortera exempelvis benämningen på bord och stolar. Vill jag kalla bord för stol så får väl jag göra det? Det är helt korrekt men det underlättar om det finns en viss struktur som underlättar får oss andra att orientera oss och kommunicera. Ser inte det som en begränsning utan en möjlighet.
  • Veladis
    Elit skrev 2011-02-25 14:25:52 följande:
    Du tycker dig inte kunna utläsa det av hennes reaktion? Annars skulle vi ju kunna tänka oss att hon hade svarat lika efterblivet utan något normalt i stil med: "Han vill hemskt gärna ha det så då fick han det". Eller något liknande.

Ser att du tagit del av men ej förstått vad jag skrev. Jag skrev inte att föräldrarna skall tillse att barnet lär sig att "alltid följa normen" men när de är ett barn så kan man hjälpa den med det går mer friktionsfritt med den sociala anpassningen tills den är gammal nog att själv välja. Sen det övriga är helt korrekt och står inte i kontrast till det jag skriver.

Korrekt och det har precis som jag skrivit definierats på samma sätt.
    Nej, jag kan absolut inte utläsa det i hennes reaktion. Jag skulle f ö och bli sur om någon kommenterade mitt barns klädsel, f ö .

När är man gammal nog att välja själv? Och vad? Vad sätter du för kriterier på det?
    Jag anser att min son, när han var tre år, själv fick välja klänning om han ville det. Eftersom jag arbetar med barn vet jag att treåringar inte bryr sig om vad kompisarna har på sig. Dvs, inga negativa konsekvenser.
  • Elit
    spunge skrev 2011-02-25 14:23:26 följande:
    du, det börjar lukta lite nazi-tyskland här...
    Börjar lukta särskola nu.
  • msmurphy
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 11:50:56 följande:
    Ja men TACK OCH LOV att jag förmodligen inte kommer leva då i så fall. Skulle aldrig falla mig in att byta min manliga snygga sambo mot en feminin man som bär klänning, nagellack osv. Sen om du tänder på de och så gärna vill att män ska ha klänning så varsågod.
    Jag har inte påstått att jag tänder på det. Jag tycker inte heller att det är snyggt med klänning, smink och nagellack på killar. Men till skillnad från du, så är jag smart nog att inse att det är för att jag är indoktrinerad av socialt skapade normer.
    Tror du mänskligheten en dag helt plötsligt bara insåg att det är "FEMININT" med smink och nagellack? Tror du på fullaste allvar att det är en biologiskt kvinnlig egenskap att vilja bära klänning och smink?
    På 1700-talet var det supermacho med peruk, tjocka lager smink och att vara allmännt fjollig (med dagens mått mätt alltså)

Så det handlar inte om mina personliga preferenser, det handlar om att om killar vill klä sig på ett visst sätt så ska de ha rätt till det.
    Och framförallt handlar det väl om att man vill ge sina barn möjligheter man själv aldrig hade som liten, man vill väl göra allt för att göra sina barn lyckliga? Jag tänker aldrig tänka att mina barn minsann inte ska få en viss frihet för så beter ju inte jag mig själv?!? Jag vill väl att de ska få det BÄTTRE på alla sätt och vis, även om det "bara" handlar om en klännings vara eller icke vara.

Sen, bara som en lite FYI. Du och flera andra i den här tråden är sådana som, om ni hade levt för hundra år sen hade gastat er hesa om att kvinnor inte bör få rösträtt. Eftersom det är typiskt MANLIGT med politik, och kvinnor är ju så KÄNSLOSAMMA så de klarar inte av ett sådant ansvar. Yes, sister-  många kvinoor ville inte ha rösträtt eftersom de tyckte att män skulle få vara män och kvinnor kvinnor.
    Tack och lov, då och idag, finns det människor som fortsätter att försöka göra världen till en bättre plats, ett litet sketet steg i taget.
Svar på tråden Pojke i klänning?!