• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Poison82
    GrönaDruvan skrev 2011-02-25 12:55:45 följande:
    Allvarligt talat, nu har det gått för långt.
    Det är ta mig 17 att gå över gränsen.
    Klänning om man klär ut sig, fine... men som "alldagliga" kläder till en pojk...
    stackars pojk och stackars mamma, som kanske har ännu större problem. Dottern hon aldrig fick eller?
  • Veladis
    GrönaDruvan skrev 2011-02-25 12:55:45 följande:
    Allvarligt talat, nu har det gått för långt.
    Det är ta mig 17 att gå över gränsen.
    Klänning om man klär ut sig, fine... men som "alldagliga" kläder till en pojk...
    stackars pojk och stackars mamma, som kanske har ännu större problem. Dottern hon aldrig fick eller?
    ´Jag har en dotter. Också.

Varför är det att gå över gränsen?
    deep purple skrev 2011-02-25 13:00:57 följande:
    Man kan argumentera för vad man vill,klä ut ditt barn hur du vill,gör det,rapportera gärna resultatet sedan
    Min son har gått till förskolan i klänning flera gånger. Han har haft rosa springskor med glitterjärilar och gympadräkt med volang. Min dotter har gått till förskolan i simglasögon, i en transformerströja, balettkjol och en gång med rustning. Jag kan rapportera att det har gått bra alla gånger, med alltihop. Flest kommentarer fick rustningen. Och de var alla positiva.
  • satakatse

Jisses.... Är de här samma folk här på tråden som gnäller om jämnställhet, eller bristen på det??

Vi ska ha samma lön, vi ska inte förtryckas och nekas saker för att vi är kvinnor.. Men om en pojke vill ha klänning på sig så kommer 50-tals moralen fram med engång.. Schas me er kärringar tillbaka till spisen, ni är ju riktiga kvinnor som inte ska hänga med teknik som datorer!

Och sen bög hit och bög dit, vi förespråkar för att vi ska inte ha problem med bögar, men jävlar mig min son ska då inte bli en bög... Och föresten, hur många bögar vill ha på sig klänning??? För de mesta är det normala hetro män vilka är transor.. Två helt olika ting det där med bög och transa..

• Jagsajudet
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:56:57 följande:
    Jodå det har jag varit flera gånger. Och jag kommer inte tvinga på mitt barn en rosa body om det är en pojke. Sen kan du inte jämnföra en bebis då båda könens kroppar ser likadan ut förutom könsorganet med en vuxen människas kropp. Och vem har sagt att kvinnan är gjord för vårdyrken? LOL
    Nej jag formulerade mig dumt. Jag skulle väva in ett svar om begränsningar men så vaknade ungen och jag fick inte till det som jag skulle.

Yrkesval är ett exempel på begränsningar i vårt samhälle. Människor gör oftast könsbundna arbetsval, och de som bryter mot den könssegregerade arbetsmarknaden får det ofta ganska tufft eftersom det inte är socialt accepterat. Detta gör att många inte ens ser en del yrken som ett valalternativ enbart för att de har ett visst kön. Vissa vårdyrken finns representerade här, som ett exempel. Mycket arbeten inom teknik/industri har mest män? Varför? Kvinnor kan lika väl som män utföra samma sysslor och vice versa! Men ge gärna exempel på vad män och kvinnor är gjorda för eftersom du säger att kroppsformen är avgörande.

Likadant angående kläder, din teori ang kroppsform skiter sig direkt. Kvinnors kroppsform skiljer sig extremt mycket inom det egnsa könet. Samma med män.
  • Jagsajudet
    satakatse skrev 2011-02-25 13:08:17 följande:
    Jisses.... Är de här samma folk här på tråden som gnäller om jämnställhet, eller bristen på det??

Vi ska ha samma lön, vi ska inte förtryckas och nekas saker för att vi är kvinnor.. Men om en pojke vill ha klänning på sig så kommer 50-tals moralen fram med engång.. Schas me er kärringar tillbaka till spisen, ni är ju riktiga kvinnor som inte ska hänga med teknik som datorer!

Och sen bög hit och bög dit, vi förespråkar för att vi ska inte ha problem med bögar, men jävlar mig min son ska då inte bli en bög... Och föresten, hur många bögar vill ha på sig klänning??? För de mesta är det normala hetro män vilka är transor.. Två helt olika ting det där med bög och transa..
  • Anonym (relax)
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:56:57 följande:
    Jodå det har jag varit flera gånger. Och jag kommer inte tvinga på mitt barn en rosa body om det är en pojke. Sen kan du inte jämnföra en bebis då båda könens kroppar ser likadan ut förutom könsorganet med en vuxen människas kropp. Och vem har sagt att kvinnan är gjord för vårdyrken? LOL.
    Jag tror inte du behöver TVINGA på din pojke en rosa body, eftersom barn inte brukar bry sig särskilt mycket om klädfärgen förrän de lärt sig att de förväntas göra det. Små barn är nog mest intresserade av att kläderna är lekvänliga och sköna.

Tänk omvänt förresten: om din son skulle vilja ha klänning, skulle du då TVINGA honom att ha byxor?

Och: det är klart att det aldrig är rätt att tvinga på ett barn något han eller hon inte själv vill bära, det gäller väl oavsett om plagget är enligt normen eller ej. Men varför utgår så många från att killen i trådstarten är kränkt av sin mamma p g a klänningen? Tänk om det är hans eget önskemål? Jag har faktiskt träffat på ett par småkillar som velat ha klänning, och haft tillräckligt coola och toleranta föräldrar för att få det. Jag hade tyckt det var mer kränkande om de inte fått för att föräldrarna gärna vill att ungarna konformerar till deras egna normer för tjej/killklädsel.

En fråga till er som tycker det är upprörande med barn som inte har "rätt" kläder för sitt kön: hur ser ni på andra uttryck för fri vilja, individualitet och hävdande av att man själv får välja vem man vill vara och hur man ser ut? Kommer ni att klara att uppmuntra det hos era barn, om de väljer något som inte passar det ni själva tycker?

Sen kan jag ju tycka det är rätt påfluget och beskäftigt av TS att fråga okända föräldrar om varför de klär sitt barn som de gör. Vad hade du väntat dig, att få en ny kompis? Klart mamman blev irriterad. Som du beskriver situationen var det nog inte så svårt att förstå att din "fråga" egentligen var ett ifrågasättande.
  • Yildirim
    Anonym skrev 2011-02-25 12:58:27 följande:
    Vet du att mamman tvingade på sin son en klänning medan han förtvivlat skrek efter jeans och tröja med traktorer på? Eller kan det ha varit så att "Linus" själv ville ha klänningen? Och varför skulle inte pojkar kunna ha klänning?
    Pojkar kan inte ha klänningar. Det är gjort för flickor och har dom det ändå är det INTE ok. Jga skulle mobbat mamman som lät sin son ha dessa fåniga kläder.
  • deep purple

Jag hade också frågat om jag varit TS

• Anonym (K)
    Yildirim skrev 2011-02-25 13:13:39 följande:
    Pojkar kan inte ha klänningar. Det är gjort för flickor och har dom det ändå är det INTE ok. Jga skulle mobbat mamman som lät sin son ha dessa fåniga kläder.
    Jag skulle ta det som ett kvitto på hur vettig jag själv är om jag blev mobbad av någon som dig.
Svar på tråden Pojke i klänning?!