Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:56:57 följande:
Jodå det har jag varit flera gånger. Och jag kommer inte tvinga på mitt barn en rosa body om det är en pojke. Sen kan du inte jämnföra en bebis då båda könens kroppar ser likadan ut förutom könsorganet med en vuxen människas kropp. Och vem har sagt att kvinnan är gjord för vårdyrken? LOL.
Jag tror inte du behöver TVINGA på din pojke en rosa body, eftersom barn inte brukar bry sig särskilt mycket om klädfärgen förrän de lärt sig att de förväntas göra det. Små barn är nog mest intresserade av att kläderna är lekvänliga och sköna.
Tänk omvänt förresten: om din son skulle vilja ha klänning, skulle du då TVINGA honom att ha byxor?
Och: det är klart att det aldrig är rätt att tvinga på ett barn något han eller hon inte själv vill bära, det gäller väl oavsett om plagget är enligt normen eller ej. Men varför utgår så många från att killen i trådstarten är kränkt av sin mamma p g a klänningen? Tänk om det är hans eget önskemål? Jag har faktiskt träffat på ett par småkillar som velat ha klänning, och haft tillräckligt coola och toleranta föräldrar för att få det. Jag hade tyckt det var mer kränkande om de inte fått för att föräldrarna gärna vill att ungarna konformerar till deras egna normer för tjej/killklädsel.
En fråga till er som tycker det är upprörande med barn som inte har "rätt" kläder för sitt kön: hur ser ni på andra uttryck för fri vilja, individualitet och hävdande av att man själv får välja vem man vill vara och hur man ser ut? Kommer ni att klara att uppmuntra det hos era barn, om de väljer något som inte passar det ni själva tycker?
Sen kan jag ju tycka det är rätt påfluget och beskäftigt av TS att fråga okända föräldrar om varför de klär sitt barn som de gör. Vad hade du väntat dig, att få en ny kompis? Klart mamman blev irriterad. Som du beskriver situationen var det nog inte så svårt att förstå att din "fråga" egentligen var ett ifrågasättande.