• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Elit
    Veladis skrev 2011-02-25 14:31:45 följande:
    Nej, jag kan absolut inte utläsa det i hennes reaktion. Jag skulle f ö och bli sur om någon kommenterade mitt barns klädsel, f ö .

När är man gammal nog att välja själv? Och vad? Vad sätter du för kriterier på det?
    Jag anser att min son, när han var tre år, själv fick välja klänning om han ville det. Eftersom jag arbetar med barn vet jag att treåringar inte bryr sig om vad kompisarna har på sig. Dvs, inga negativa konsekvenser.
    Då kanske du skulle ta och slappna av lite i stället för att låta folk tro (konstatera) att du är dum i huvudet som blir sur och stormar iväg i stället för att nämna något varför. Du vet ju mycket väl att du bryter mot en norm och att folk blir fundersamma.

Det resonemanget har jag redan förklarat i tidigare inlägg gällande valet klänning.
  • Veladis
    Elit skrev 2011-02-25 14:30:49 följande:
    Ja, det är ju precis det jag skriver men för att de skall bli mer spännvidd så är det lämpligt att något får symbolisera polerna så de som vill beskriva sig på ett visst sätt får mer möjlighet att uttrycka sitt ställningstagande.

Varför vill du begränsa och sortera exempelvis benämningen på bord och stolar. Vill jag kalla bord för stol så får väl jag göra det? Det är helt korrekt men det underlättar om det finns en viss struktur som underlättar får oss andra att orientera oss och kommunicera. Ser inte det som en begränsning utan en möjlighet.
    ...jag kan också välja att kalla bord och stolar för möbler helt enkelt. I många sammanhang spelar det ingen roll, precis som att det i många sammanhang inte spelar roll om en människa är man eller kvinna, pojke eller flicka, gubbe eller gumma.

Gällande din formulering om man och kvinna som "motpoler" skulle jag vilja citera en känd transvetit:

"Om vi betraktar de två könen som två "poler", så måste det ju finnas någonting däremellan. Ungefär som nord- och sydpolen. Det är faktiskt en ganska bra liknelse. Det händer inte särskilt mycket på varken nord- eller sydpolen ... ALLT händer mellan polerna. Och det är precis likadant med våra två kön. Det finns ingen där!
    Det finns ingen som är 100% man eller 100% kvinna. Vi befinner oss allihop någonstans mellan de två polerna. Och precis som människorna på jordgloben, så står vi inte stilla på samma plats hela livet. Vi rör på oss.
    Ibland känner vi oss mer manliga ... och ibland mera kvinnliga!
    Vad ska vi kalla oss när vi befinner oss mitt emellan ... eller när vi passerar mittlinjen?
    Kan en man passera mittlinjen och forfarande vara man ... eller vad blir han då? Och vad händer när en kvinna gör samma sak?
    "

/Sara Lund/Claes Schmidt
  • augustisten
    Elit skrev 2011-02-25 14:30:49 följande:
    Ja, det är ju precis det jag skriver men för att de skall bli mer spännvidd så är det lämpligt att något får symbolisera polerna så de som vill beskriva sig på ett visst sätt får mer möjlighet att uttrycka sitt ställningstagande.

Varför vill du begränsa och sortera exempelvis benämningen på bord och stolar. Vill jag kalla bord för stol så får väl jag göra det? Det är helt korrekt men det underlättar om det finns en viss struktur som underlättar får oss andra att orientera oss och kommunicera. Ser inte det som en begränsning utan en möjlighet.
    Men en stol kommer ju alltid att vara en stol. Även om man lägger en bordsduk på. Det spelar liksom ingen roll... stolen kan väl få ha det om den vill. Vad stör det dig?

Precis som en pojke alltid är en pojke. Oavsett vad han har på sig... om något borde ju själva plagget defineras om och bli ett pojkplagg om det bärs av en pojke - per definition. Precis som duken borde vara en stolsduk om den ligger på en stol.

Och så finns det ju också de som faktiskt är mittemellan och inte så lätta att placera in i fack. Den halvhöga pallen/stolen som fungerar som bord. Flickan med pojkkromosomer. För dem blir det kanske lättare om alla inte tar så väldigt allvarligt på de här gränserna utan är lite mer tillåtande. För det är ju inte farligt att vara det.
  • Anonym (Men herregud!)
    augustisten skrev 2011-02-25 14:25:50 följande:
    Jag är vuxen nog att se min unge för vad han är. Ett barn med en egen vilja och egna åsikter. NÄR ska man kunna testa saker och vara ett barn om man inte får vara det på dagis?

"Hur skulle det se ut...?!" Ja  - för dig skulle det troligen se ut som att jag hade en flicka och inte en pojke. Och det skulle inte spela mig - eller mitt barn - någon som helst roll. Och inte dig heller.
    Jo. Men du menar på allvar att en 2-3-4 åring är mogen nog att bestämma själv om han eller hon vill ha kläder som är gjorda för det andra könet? 

När? Snarare handlar det om VAR!  Hemma? Med dig, släktingar, dina väninnor kanske deras barn- på hemmaplan!  Så länge barnet är just ett litet barn.. som ska börja/går på dagis.

När barnet har kommit upp i skolåldern kan barnet tänka själv. Förstå. Göra som h*n själv vill.
    Och då blir det antagligen ingen chock om NÅGON (kommer alltid vara någon- barn som förälder, lärare osv) frågar något om det. Right?

Tänk om din son går till dagis klädd i klänning börjar i samma skola som andra killar från samma dagis, och dessa minns honom som "killen i tjejkläder.." ...?  Hur tror du det kan gå?

Jag tycker mest synd om alla dessa småbarn i framtiden.
  • Veladis
    Elit skrev 2011-02-25 14:36:29 följande:
    Då kanske du skulle ta och slappna av lite i stället för att låta folk tro (konstatera) att du är dum i huvudet som blir sur och stormar iväg i stället för att nämna något varför. Du vet ju mycket väl att du bryter mot en norm och att folk blir fundersamma.

Det resonemanget har jag redan förklarat i tidigare inlägg gällande valet klänning.
    Jag sa inte att jag skulel storma iväg. Jag sa att jag skulle bli sur. Det skulle jag dock inte visa.
    Däremot skulle jag säkert ha ett mycket bra och ärligt svar på tungen.

Varför min son har klänning? Han ville det, han tycker det är fint.
  • Anonym (Men herregud!)
    spunge skrev 2011-02-25 14:26:20 följande:
    vaddå det är inte rätt??

vet du vad som inte är rätt.. det är barnens fördomsfulla föräldrar som hjärnknullar ungarna om vad som är rätt och fel hela tiden.. att tjejer SKA ha rosa och att det är fördjävla fel om en kille skulel ha det. DÅ blir ju såklart ungen mobbad.. MEN om alla föräldrar inser att man kan vara hur som helst, att inget är fel, att killar kan ha glittriga rosa toppar, DÅ skulle ingen unge bli mobbad pga sina kläder!!
    Nä.. jag är inte överdriven åt något håll ska du veta.
    Men ja, jag tycker synd om ungen då man tar med han till dagis eller skolan i klänning och strumbyxor.
    En rosa t-shirt? Javisst, varför inte. Handlar inte om färger för mig. Skiter jag fullständigt i. Men en klänning, kjol, leggins är ju SÅ uppenbart för andra.
  • Elit
    msmurphy skrev 2011-02-25 14:35:20 följande:
    Jag har inte påstått att jag tänder på det. Jag tycker inte heller att det är snyggt med klänning, smink och nagellack på killar. Men till skillnad från du, så är jag smart nog att inse att det är för att jag är indoktrinerad av socialt skapade normer.
    Tror du mänskligheten en dag helt plötsligt bara insåg att det är "FEMININT" med smink och nagellack? Tror du på fullaste allvar att det är en biologiskt kvinnlig egenskap att vilja bära klänning och smink?
    På 1700-talet var det supermacho med peruk, tjocka lager smink och att vara allmännt fjollig (med dagens mått mätt alltså)

r. Yes, sister-  många kvinoor ville inte ha rösträtt eftersom de tyckte att män skulle få vara män och kvinnor kvinnor.
    Tack och lov, då och idag, finns det människor som fortsätter att försöka göra världen till en bättre plats, ett litet sketet steg i taget.
    Smart och smart. Du fårhåller dig till normen eftersom du gillar män/manligt och nu finns det ett utbud som speglar detta. Det kan man ju tydligen tycka vad man vill om men blir inte bättre om vi suddar ut så det inte finns något manligt och kvinnligt. Det är fortfarande lämpligt med två poler så kan den som vill ha något att utgå från. Vill du visa att du är typisk "manlig" så vet du ung hur du skall klä dig och vilka färger du skall ha och vill du vara typisk kvinnlig så vet du vilka kläder och färger du skall ha. Vill du inte vara något av dem så kan du klä dig neutralt (jeans, T-shirt, osminkat etc.).

Det är rimligt att det är biologiskt för kvinnor att göra sig vackra för män eftersom män gillar vackra kvinnor och företrädesvis väljer efter det. Vad som anses vara vackert är dock kulturellt betingat. (säg till om du vill ha länkar och studier).

Nu vill jag ju understryka att män (som i alla män) fick rösträtt 4 år innan kvinnorna i Sverige. Att människor strävar efter att behålla sin makt är väl tämligen naturligt. När väl allmän rösträtt för män infördes såg vi ju till att rösta igenom det så ni fick det till nästa val.
  • Veladis
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 14:42:48 följande:
    Nä.. jag är inte överdriven åt något håll ska du veta.
    Men ja, jag tycker synd om ungen då man tar med han till dagis eller skolan i klänning och strumbyxor.
    En rosa t-shirt? Javisst, varför inte. Handlar inte om färger för mig. Skiter jag fullständigt i. Men en klänning, kjol, leggins är ju SÅ uppenbart för andra.
    Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Barn i förskoleåldern bryr sig inte. De äldre förskolebarnen kanske frågar något. Då svarar man. Sen är det inget mer med det.
  • Veladis
    Elit skrev 2011-02-25 14:42:51 följande:
    Det är rimligt att det är biologiskt för kvinnor att göra sig vackra för män eftersom män gillar vackra kvinnor och företrädesvis väljer efter det. Vad som anses vara vackert är dock kulturellt betingat. (säg till om du vill ha länkar och studier).
    ...och kvinnor gillar inte vackra män...?
  • Anonym (Men herregud!)
    Veladis skrev 2011-02-25 14:44:02 följande:
    Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Barn i förskoleåldern bryr sig inte. De äldre förskolebarnen kanske frågar något. Då svarar man. Sen är det inget mer med det.
    Jag tror visst att det finns några som bryr sig.
    Även barnens föräldrar kommer att komma ihåg.

Jo, lätt för dig att säga att "då svarar man"... du kommer alltså vara med ditt barn i skolan 24/7 när h*n är där?
Svar på tråden Pojke i klänning?!