• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Olika) skrev 2011-02-25 11:53:37 följande:
    Jag acceptrar inte kläder som inte funkar att bara tvätta och sen hänga/tumla. Det får bli när de kan stryka själva (stryker inte åt min man heller, det klarar han själv och jag kör strykfritt). Det är mitt grundkrav.

I övrigt köper jag inte kläder till våra barn som jag tycker är fula. Kanske för att jag antagligen kvalar som en genusmamma (ytterst osäker på vad det skulle betyda eller har för laddning) så tycker jag att stereotypa kläder ÄR fula, jag rår inte för det. När ungarna själva blir så stora att de själva kan välja i affären kommer grundkravet om tvättbarhet fortfarande gälla, man barnens smak får ta över min, sålänge jag kan se kläderna utan att typ spy (mina pengar kommer aldrig finansiera kläder med extrema politiska symboler jag inte kan sympatisera med och dit räknas också playboykaniner, på både flickor och pojkar).

Jag skulle inte köpa volanger som måste strykas till vare sig flicka eller pojke. På trikåklänning som klarar tvätten är det ok, för mig.
    Jag köper också bara kläder som går att tvätta och sen hängas direkt upp på tork. Jag stryker ALDRIG. Klänningar med volanger orkar jag inte heller stryka, tänker som så att om min dotter nu vill ha det på sig till dagis så är det ingen vits att stryka det när det ändå kommer bli smutsigt/skryngligt under all lek. Ända gången jag stryker något är väl om man är bjuden på någon fin fest som typ bröllop, dop eller liknande.
    Köper också kläder jag tycker är fina, tror ingen köper något fult. Jag köper i alla möjliga färger, alla klänningar går inte i rosa utan min dotter har blå, gröna, orange m.m. men jag gillar även sådana klänningar som är typsikt tjejiga och så länge min dotter tycker det är ok så fortsätter jag med det. Om hon sen vid äldre ålder bara vill använda svart t.ex så är det inte så mycket jag kan göra åt det. Politiska symboler kommer min dotter aldrig få ha på sig så länge jag kan bestämma, inte heller den där jäkla playboy kaninen eller liknande.
  • johannalo
    Veladis skrev 2011-02-25 13:52:37 följande:
    Men hur är små pojkar och flickor olika på ett sätt som gör att den ena kan ha klänning och den andra inte?
    Hur? För att tex denna klänning är skapt för flickor! Det är precis som jag skrev om BH, de är också skapta för tjejer/kvinnor även om det sannerligen finns killar med tuttar!

Jag tycker det är jättebra att pojkar och flickor kan leka med samma saker, men jag tycker att på någotvis det går till överdrift om man sätter på pojken klänning. VARFÖR? för att föräldern ska yttra sig  om att alla har rätt till att se ut som man vill eller va?
  • Elit
    Men hur är små pojkar och flickor olika på ett sätt som gör att den ena kan ha klänning och den andra inte?
    Det har väl primärt med kultur att göra. Vilket kön någon har är en variabel som allt annat vilket vi använder för at värdera vad någon säger precis som ålder, utseende, storlek, social status. Det underlättar att förhålla sig till varandra. Exempelvis så är det lämpligt att ha blå och rosa färg eller olika symboler för män och kvinnor (som vi har) för att lätta skilja dem åt. Inte för att värdera dem olika. Vill man klä dem i neutrala färger (alla andra) så är det okey men det är ju smidigt om man låter dessa två symbolisera något så den som vill kan använda dessa för att visa vilket kön man tillhör. Precis som det underlättar att alla kallar bord och stolar för samma sak, det uppstår ju bara förvirring om man kommer hem till någon så kallar de stolar bord och tvärt om. Blir ju rätt tramsigt.
  • Anonym (ny)
    De är olika av den enkla(?) anledningen att den ena är en tjej o den andra är en pojke? Tjejer har klänning, killar har det inte. Tjejer har BH, killar har det inte.
    Jag har en liten kille o jag märker faktiskt en skillnad i personlighet/humör jämfört med flickor. Inget som jag uppmuntrat/valt att lägga märke till men så är det...
    Kan man inte framhäva våra oikheter på ett positivt sätt istället?
  • Elit
    Anonym (K) skrev 2011-02-25 13:57:59 följande:
    "Åh herregud, jag tog med fel barn!"  
    Haha = )
  • Glassplitter

Tycker också det hela är lite löjligt. Pojkar och flickor ÄR olika så är det bara.....
    Visst, ville nu pojken nu så gärna ha en klänning så låt honom ha det då....MEN han är ändå en pojke!!! Han ÄR ett kön, det är vi alla.....vi kan inte radera ALLA och bli PRECIS likadana..........det är väl det som är tjusningen med att vara män och kvinnor.....att vi är olika?!

• THEA och Grodan
    johannalo skrev 2011-02-25 13:59:17 följande:
    Hur? För att tex denna klänning är skapt för flickor! Det är precis som jag skrev om BH, de är också skapta för tjejer/kvinnor även om det sannerligen finns killar med tuttar!

Jag tycker det är jättebra att pojkar och flickor kan leka med samma saker, men jag tycker att på någotvis det går till överdrift om man sätter på pojken klänning. VARFÖR? för att föräldern ska yttra sig  om att alla har rätt till att se ut som man vill eller va?
    Det är ju en stor skillnad på en BH som är till för bröst. En pojke och flicka är lika i kroppen och således passar enb klöänning både flickor och pojkar. Det var inget svar på frågan.
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • THEA och Grodan
    Glassplitter skrev 2011-02-25 14:01:39 följande:
    Tycker också det hela är lite löjligt. Pojkar och flickor ÄR olika så är det bara.....
    Visst, ville nu pojken nu så gärna ha en klänning så låt honom ha det då....MEN han är ändå en pojke!!! Han ÄR ett kön, det är vi alla.....vi kan inte radera ALLA och bli PRECIS likadana..........det är väl det som är tjusningen med att vara män och kvinnor.....att vi är olika?!
    Jag är definitivt inget kön.
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Anonym

Min yngsta vill ha nagellack och tofsar i håret (han har långt lockigt) och min äldsta ville inte alls. En pojke som vill ha klänning kan väl få låna syrrans, jag ser inget problem med det. Men att klä ut ett barn för att man själv har ett avvikande genusperspektiv är ju bara märkligt. Svårt att säga någonting om det eftersom vi inte vet vad som ligger bakom. Men hennes svar pekar ju på ett stort intresse för genusvetenskap... *ler*

• trettioplus
    Elit skrev 2011-02-25 13:54:52 följande:
    Tycker du således att vi skall pracka på alla religion? Tycker du inte det är lämpligt för barn/vuxna att äta kött med tanke på att det förutan hade våra hjärnor inte utvecklats ordentligt (historiskt)? Normen gör inte människor blinda men den skapar stabilitet och förutseende vilket vi bland annat behöver för att må bra. Norm är något som är normalt så till vida att majoriteten gör det. Således får man förhålla sig till den när man fattar beslut om att bryta mot den.
    Jag anser att man måste våga se sig själv från ett annat perspektiv än en utgångspunkt.
    I andra delar av världen är Gud lika självklar som ett sekulärt samhälle är för oss. I delarna av världen är Gud norm.
    Backar man ett litet steg tillbaka och våga se på sig själv, så har man också möjlighet att kritiskt granska den värld man lever i och dess normer. Om man inte ens tar det där lilla steget bakåt, så blir saker 'självklarheter' istället för 'normer'. Ur det blir den avvikande ett hot och något som bör bekämpas, trots att en kritisk granskning skulle se att avvikelsen i sig är helt ofarlig för individ och samhälle.

Egentligen vet vi att det inte finns något farligare än en grupp människor som inte är kritiskt granskande. Trots det faller vi gång på gång i fällan att stöta bort de kritiska rösterna - de som hittat och försöker gå sin egen väg.
Svar på tråden Pojke i klänning?!