Anonym (Olika) skrev 2011-02-25 11:53:37 följande:
Jag acceptrar inte kläder som inte funkar att bara tvätta och sen hänga/tumla. Det får bli när de kan stryka själva (stryker inte åt min man heller, det klarar han själv och jag kör strykfritt). Det är mitt grundkrav.
I övrigt köper jag inte kläder till våra barn som jag tycker är fula. Kanske för att jag antagligen kvalar som en genusmamma (ytterst osäker på vad det skulle betyda eller har för laddning) så tycker jag att stereotypa kläder ÄR fula, jag rår inte för det. När ungarna själva blir så stora att de själva kan välja i affären kommer grundkravet om tvättbarhet fortfarande gälla, man barnens smak får ta över min, sålänge jag kan se kläderna utan att typ spy (mina pengar kommer aldrig finansiera kläder med extrema politiska symboler jag inte kan sympatisera med och dit räknas också playboykaniner, på både flickor och pojkar).
Jag skulle inte köpa volanger som måste strykas till vare sig flicka eller pojke. På trikåklänning som klarar tvätten är det ok, för mig.
Jag köper också bara kläder som går att tvätta och sen hängas direkt upp på tork. Jag stryker ALDRIG. Klänningar med volanger orkar jag inte heller stryka, tänker som så att om min dotter nu vill ha det på sig till dagis så är det ingen vits att stryka det när det ändå kommer bli smutsigt/skryngligt under all lek. Ända gången jag stryker något är väl om man är bjuden på någon fin fest som typ bröllop, dop eller liknande.
Köper också kläder jag tycker är fina, tror ingen köper något fult. Jag köper i alla möjliga färger, alla klänningar går inte i rosa utan min dotter har blå, gröna, orange m.m. men jag gillar även sådana klänningar som är typsikt tjejiga och så länge min dotter tycker det är ok så fortsätter jag med det. Om hon sen vid äldre ålder bara vill använda svart t.ex så är det inte så mycket jag kan göra åt det. Politiska symboler kommer min dotter aldrig få ha på sig så länge jag kan bestämma, inte heller den där jäkla playboy kaninen eller liknande.