• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis
    Yildirim skrev 2011-02-25 13:13:39 följande:
    Pojkar kan inte ha klänningar. Det är gjort för flickor och har dom det ändå är det INTE ok. Jga skulle mobbat mamman som lät sin son ha dessa fåniga kläder.
    Vaddå KAN inte? menar du att det är fysiskt omöjligt?

Väldigt moget med vuxenmobbning. Väldigt.

Det är f ö förbjudet att diskriminera eller kränka  ngn för "könsöverskridande identitet eller uttryck"
  • Nording
    Yildirim skrev 2011-02-25 13:13:39 följande:
    Pojkar kan inte ha klänningar. Det är gjort för flickor och har dom det ändå är det INTE ok. Jga skulle mobbat mamman som lät sin son ha dessa fåniga kläder.
    Det lät väldigt moget och inte fördomsfullt utav dig... Jag tror nog du kommer lära dig mycket genom att mobba en mamma som klär sitt barn i kanske de plagg han själv vill ha på sig..
    Stående ovation över din dumma dumma kommentar.
  • deep purple

Spik som sticker upp lockar hammaren att slå

• GrönaDruvan
    Veladis skrev 2011-02-25 13:07:54 följande:
    ´Jag har en dotter. Också.

Varför är det att gå över gränsen?
    deep purple skrev 2011-02-25 13:00:57 följande:
    Man kan argumentera för vad man vill,klä ut ditt barn hur du vill,gör det,rapportera gärna resultatet sedan
    Min son har gått till förskolan i klänning flera gånger. Han har haft rosa springskor med glitterjärilar och gympadräkt med volang. Min dotter har gått till förskolan i simglasögon, i en transformerströja, balettkjol och en gång med rustning. Jag kan rapportera att det har gått bra alla gånger, med alltihop. Flest kommentarer fick rustningen. Och de var alla positiva.
    Klänningar är inte gjorda för pojkar, har aldrig vart och kommer aldrig att bli. Punkt slut.
  • Jagsajudet
    deep purple skrev 2011-02-25 13:18:35 följande:
    Men oj vilken fin människa du verkar vara! Verkligen!
  • Veladis
    GrönaDruvan skrev 2011-02-25 13:19:59 följande:
    Klänningar är inte gjorda för pojkar, har aldrig vart och kommer aldrig att bli. Punkt slut.
    Ojojoj...

Klänning
    rent etymologiskt betyder klädning, alltså helt enkelt en klädedräkt, kläder i allmänhet.
    Och långa livplagg har genom hela historien varit ett unisexplasgg i vår del av världen, som har växlat mer i utseende gällande mode än baserat på bärarens kön. I andra delar av världen är det fortfarande ett unisexplagg.

Just nu ser många "klänning" i vår kultur som ett exklusivt kvinnoplagg, men det är bara decennier sedan det var annorlunda. Och ingenting säger att det "alltid kommer att vara så". Speciellt inte den här debatten.
  • augustisten
    GrönaDruvan skrev 2011-02-25 13:19:59 följande:
    Varför då?

Min far hade kolt varje dag tills han var ca. fyra år. Hans syster ärvde dem efter honom. Och lika dana hade alla andra ungar på femtiotalet.

Min unge ser precis lika dan ut i kroppen som sina kompisar av kvinnligt kön på förskolan. Förutom snoppen och den sitter inte det minsta ivägen för klänningar. Om jag syr en klänning åt honom som faktiskt är gjord åt just honom... kan han ha den då tycker du?
  • Anonym (K)
    deep purple skrev 2011-02-25 13:18:35 följande:
    Bara om någon talat om för hammaren att det är en spik
Svar på tråden Pojke i klänning?!