• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • spunge
    Jagsajudet skrev 2011-02-25 14:16:55 följande:
    Ja verkligen...
    En liten transa kanske skulle få mamma/pappa att inte se världen så svart eller vit!
    sant!
    begriper inte hysterin med allt bög-snack som börjar så fort genuspratet börjar..
    min bästa killkompis är bög, han har då aldrig haft en klänning på sig..
    min polares farsa däremot klär sig i klänningar.. han är gift med en kvinna och har barn.
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Jagsajudet
    Anonym skrev 2011-02-25 14:14:23 följande:
    Fysiskt sett så är väl klänning inget problem för vuxna män heller. Eller är det något jag missat med själva formatet på klänningen - något som gör att just penisar inte fungerar att ha mellan benen när man har klänning på sig?
    Min man bär kjol ibland just för att det är så bekvämt! Jag förstår honom, inga brallor som skaver på paketet lixom :)
  • trettioplus

Ska vi prata kroppskonstruktioner, så är kjol ett ypperligt plagg för män.Svettiga pungar mår mycket bättre utan byxor när det är varmt.

• Anonym (Men herregud!)

Alltså ursäkta. Men.
    Helt seriöst.

Ni som tycker det är okej kan väl alla från första början börja handla babykläder till det andra könet än vad ni får och ha på barnet.  Tänk hur det skulle se ut....?!

Ett barn vill givetvis prova på mycket, och vissa killar som blivit till åren, börjat på dagis och umgås med andra tjejer... JA klart som fan att vissa vill ha klänningar eller strumbyxor på sig... vissa kanske vill ha smink... vissa kanske vill bli emos.. men det är inte rätt! Barnet vet inte om vad konsekvenserna kan bli!
    Aldrig tänkt tanken att barnet inte slutar vilja ha på sig tjejkläder, och börjar sexårsklass med att ha på sig klänning och första dagen blir utskrattad???

När barnet har kommit börjat  skolan och kan tänka själv och VET vad konsekvenserna kan bli men ändå går sin egen väg, JA då tycker jag att det är acceptabelt. Absolut. Inte på dagis. 

Lite gränser får man ha.... DU ska vara den vuxna....

• Glassplitter

Det är inte fruktansvärt viktigt att veta om det är en flicka eller pojke....men vad jag menar är att vi ÄR olika, hur mycket vi än försöker att bortse från det.....och jag tycker det är tjusningen med flickor och pojkar....varför försöka ta bort det genom att göra alla neutrala?

• Veladis
    Elit skrev 2011-02-25 14:18:21 följande:
    Vad jag skrev var att det är smidigt att ha några klara symboler så de som vill kan visa vad de tillhör så kan de som inte vill använda sig av neutrala färger. När de blir äldre kommer de ändå ganska lätt gå att skilja ut och genom att ha vissa typer av kläder kan du visa om du exempelvis är "transexuell" eller något liknande. Det blir ju en del av deras identitet som de kan välja att uttrycka så. Jag vidhåller att det underlättar att ha vissa saker som är specifika och vissa saker som är gemensamma för könen. Detta för att skapa mer möjligheter för människor att uttrycka sig.

Vi kan väl ändå enas om att det förmodligen inte finns någon här som anser att killar och tjejer är olika mycket värda eftersom de är olika?
    Men hur bra blir det då?
    Är det inte bättre att de som gillar rött bär rött, de som gillar gult bär gult, de som gillar klänning bär klänning osv. 
    Varför måste man ruta in i små fack, begränsa, sortera osv?
  • spunge
    Elit skrev 2011-02-25 14:18:21 följande:
    Vad jag skrev var att det är smidigt att ha några klara symboler så de som vill kan visa vad de tillhör så kan de som inte vill använda sig av neutrala färger. När de blir äldre kommer de ändå ganska lätt gå att skilja ut och genom att ha vissa typer av kläder kan du visa om du exempelvis är "transexuell" eller något liknande. Det blir ju en del av deras identitet som de kan välja att uttrycka så. Jag vidhåller att det underlättar att ha vissa saker som är specifika och vissa saker som är gemensamma för könen. Detta för att skapa mer möjligheter för människor att uttrycka sig.

Vi kan väl ändå enas om att det förmodligen inte finns någon här som anser att killar och tjejer är olika mycket värda eftersom de är olika?
    du, det börjar lukta lite nazi-tyskland här...
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Veladis
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 14:20:47 följande:
    Alltså ursäkta. Men.
    Helt seriöst.

Ni som tycker det är okej kan väl alla från första början börja handla babykläder till det andra könet än vad ni får och ha på barnet.  Tänk hur det skulle se ut....?!

Ett barn vill givetvis prova på mycket, och vissa killar som blivit till åren, börjat på dagis och umgås med andra tjejer... JA klart som fan att vissa vill ha klänningar eller strumbyxor på sig... vissa kanske vill ha smink... vissa kanske vill bli emos.. men det är inte rätt! Barnet vet inte om vad konsekvenserna kan bli!
    Aldrig tänkt tanken att barnet inte slutar vilja ha på sig tjejkläder, och börjar sexårsklass med att ha på sig klänning och första dagen blir utskrattad???

När barnet har kommit börjat  skolan och kan tänka själv och VET vad konsekvenserna kan bli men ändå går sin egen väg, JA då tycker jag att det är acceptabelt. Absolut. Inte på dagis. 

Men vi är ju ganska många här med erfarnehet av fenomenet "barn i könsöverskridande kläder" och vi säger ju alla det inte blir en massa negativa konsekvenser.

Gränser - ja, baserade på kön - nej.
  • littlepixiegrl
    lagamba skrev 2011-02-24 16:08:39 följande:
    Då förstår du mig inte ;)
    Ser jag en ettåring i klänning tänker jag ju inte "Gud vilken gullig klänning" utan Hon är gullig i sin klänning.
    Samtidigt som jag tycker småpojkar är supersöta i hängselbyxor och gubbkeps som är hur sött som helst!

Sen är det såklart skillnad mellan vem som väljer kläderna, om en pojke vill klä sig i klänning så vill han ju men om föräldrarna däremot börjar klä pojken i flickkläder utan att han själv velat det är det inte ok enligt mig! Vad är anledningen?? Antar att det då även är ok för pappan att gå till jobbet i röd klänning och strumpbyxor?!!
    Vilken underlig fråga. Självklart är det okej för en man att gå till jobbet i röd (eller vilken annan färg som helst) klänning och strumpbyxor, om det är det han vill! Finns en kille här på mitt jobb, som brukar ha kjol och strumpbyxor på sig lite titt som tätt. Ingen, som ser snett på honom för det!
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • augustisten
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 14:20:47 följande:
    Alltså ursäkta. Men.
    Helt seriöst.

Jag är vuxen nog att se min unge för vad han är. Ett barn med en egen vilja och egna åsikter. NÄR ska man kunna testa saker och vara ett barn om man inte får vara det på dagis?

"Hur skulle det se ut...?!" Ja  - för dig skulle det troligen se ut som att jag hade en flicka och inte en pojke. Och det skulle inte spela mig - eller mitt barn - någon som helst roll. Och inte dig heller.
Svar på tråden Pojke i klänning?!