• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Machapuchare

Ser inget kränkande i att låta barn själv få välja vad de vill ha på sig. Däremot tycker jag att TS fråga kan ses som kränkande!

• Suneboll

Vaddå pojken kanske tyckte han ville ha klänning just den dagen...kan ju vara barnet som valt det inte föräldern.

• Nording

I början av denna hemska värld så fanns kvinnan enbart för att bli befruktade och hade endast sex för att få barn.. tillfredställelsen var män som hade sex med små pojkar .. Jag menar världen förändras.. Snälla kan inte människorna få ha vilka kläder dom vill då!
    Man kan ite bara tänka att förr så var det så och då ska det vara så nu också.. nej mode förändas likadant livstilar!. ge er nu ..

• deep purple

Spiken kanske inte heller vill vara en spik heller medan mamman kämpar för sin sak

• Candelavern
    Anonym (K) skrev 2011-02-25 13:30:21 följande:
    Bara om någon talat om för hammaren att det är en spik
  • Elit

Jag skulle tycka mamman var helt efterbliven och använder sin son för att göra någon poäng. Precis som vuxna prakar på barn religion eller bli veganer etc. De är barn och man skall inte utsätta dem för sådant tills de själva blir gamla nog att kunna fatta egna beslut. Det är alltid ett pris att betala för den som bryter normer, det vet man ju, således är det tämligen onödigt att pracka på det till någon som inte själv är gammal nog att välja för sitt eget höga nöjes skull.

Egoistiskt och korkat således är min åsikt. 

• gumtree

Har inte läst mer än trådstarten och sista sidan.

Men gud så löjligt! Vad sjutton spelar det för roll att pojken hade klänning. Blev det jobbigt för dig TS? Hängde kopplingarna i hjärnan inte riktigt med då det blev ett intryck av en flicka (kläderna), och ett av en pojke (namnet)?

Jag kan faktiskt inte förstå att folk blir upprörda av en liten pojke med klänning. Eller vuxna karlar i klänning för den delen.

Ibland tror man att en person från Kanada är från USA. Oj då, jag trodde (antog) fel. Ibland tror man att en liten pojke i klänning är en flicka. Oj då, jag trodde (antog) fel.

So what liksom? (för att vara lite fjortishipp såhär närmare 35-årsåldern... )

Som en liten poäng kan jag meddela att när jag var 13 kom en liten flicka, kanske runt 5-6 år, fram och frågade om jag var en pojke eller flicka. Jag hade långt hår (liksom många killar på den tiden), var lång och platt och klädd i unisexkläder (typ jeans och en sweatshirt). Men i ansiktet så var jag väl lite mer flickigt utseende. Jag svarade "flicka" och den lilla tjejen sa typ "ok". Inget mer med det. Det var ingen panik i henne att hon inte visste exakt vilket kön jag hade. Hon bara undrade och fick ett svar. Varför ska det vara så mycket svårare för en del vuxna människor, de liksom bara måste veta om det lilla barnet är en flicka eller pojke, för annars minsann blir det alldeles "knasigt" eller nåt. Och man kan inte fråga vad könet är, som flickan gjorde med mig. Nej minsann, här har föräldrarna nån sorts plikt att genom klädvalet tydligt klargöra köntillhörighet. Kräks

• Candelavern
    deep purple skrev 2011-02-25 13:34:57 följande:
    Spiken kanske inte heller vill vara en spik heller medan mamman kämpar för sin sak
    Spiken kanske vill välja själv och inte bli kränkt och få veta att den är "fel" och om spiken har tur har den en mamma som lyssnar på sin spik.
  • Niiskuneiti
    Machapuchare skrev 2011-02-25 13:30:43 följande:
    Ser inget kränkande i att låta barn själv få välja vad de vill ha på sig. Däremot tycker jag att TS fråga kan ses som kränkande!
    Rörande överens.
  • trettioplus
    Elit skrev 2011-02-25 13:36:43 följande:
    Jag skulle tycka mamman var helt efterbliven och använder sin son för att göra någon poäng. Precis som vuxna prakar på barn religion eller bli veganer etc. De är barn och man skall inte utsätta dem för sådant tills de själva blir gamla nog att kunna fatta egna beslut. Det är alltid ett pris att betala för den som bryter normer, det vet man ju, således är det tämligen onödigt att pracka på det till någon som inte själv är gammal nog att välja för sitt eget höga nöjes skull.

Egoistiskt och korkat således är min åsikt. 
    Normen gör människor blinda.

Den gör att folk tror att vissa kläder är lämpligare att bära än andra.
    Den gör att folk inte ser att vi indoktrinerar de flesta i Sverige till att bli köttätare.
    Den gör att folk inte ser att vi prackar på folk vår sekulariserade kristendom.

Normen är som ett filter där allt vanligt blir osynligt och bortom kritisk granskning.
Svar på tråden Pojke i klänning?!