• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis
    Elit skrev 2011-02-25 13:36:43 följande:
    Jag skulle tycka mamman var helt efterbliven och använder sin son för att göra någon poäng. Precis som vuxna prakar på barn religion eller bli veganer etc. De är barn och man skall inte utsätta dem för sådant tills de själva blir gamla nog att kunna fatta egna beslut. Det är alltid ett pris att betala för den som bryter normer, det vet man ju, således är det tämligen onödigt att pracka på det till någon som inte själv är gammal nog att välja för sitt eget höga nöjes skull.

Egoistiskt och korkat således är min åsikt. 
    Bäst att vi stänger in barnen i totalt vacuum innan det är gamla nog att fatta egna beslut då...

...eller så lär vi dem leva i världen, lita på sig själva, stå upp för sin åsikt och hantera både med- och motgångar.
  • Anonym (ny)
    Anonym (***) skrev 2011-02-24 13:57:18 följande:
    Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 
    Jag tycker det är lite konstigt! Jag är sjävklart för jämställdhet, men inte emot att tjejer o killar ändå ÄR olika, det går inte att komma ifrån o det behöver inte vara något dåligt. Min son kommer inte gå runt i klänning iaf.
    Trist att alla som svarar har typ samma åsikt, är det nåt familjeliv-drag?
  • johannalo
    Anonym (ny) skrev 2011-02-25 13:45:10 följande:
    Jag tycker det är lite konstigt! Jag är sjävklart för jämställdhet, men inte emot att tjejer o killar ändå ÄR olika, det går inte att komma ifrån o det behöver inte vara något dåligt. Min son kommer inte gå runt i klänning iaf.
    Trist att alla som svarar har typ samma åsikt, är det nåt familjeliv-drag?
    Jag håller med. Är också för jämställdhet men som du säger så är tjejer och killar ändå olika. Jag tycker denna könshysteri är skitlöjlig, det är som om hela världen vänt sig. Så varför ska man ens kalla de transsexuella för det? Man kan väl lika gärna sätta en bh på pojkar?
  • Veladis
    johannalo skrev 2011-02-25 13:50:18 följande:
    Jag håller med. Är också för jämställdhet men som du säger så är tjejer och killar ändå olika. Jag tycker denna könshysteri är skitlöjlig, det är som om hela världen vänt sig. Så varför ska man ens kalla de transsexuella för det? Man kan väl lika gärna sätta en bh på pojkar?
    Men hur är små pojkar och flickor olika på ett sätt som gör att den ena kan ha klänning och den andra inte?
  • deep purple

Odla personlighetsstörningar, å andra sidan faller äpplet sällan långt från...

• Elit
    Veladis skrev 2011-02-25 13:43:34 följande:
    Bäst att vi stänger in barnen i totalt vacuum innan det är gamla nog att fatta egna beslut då...

...eller så lär vi dem leva i världen, lita på sig själva, stå upp för sin åsikt och hantera både med- och motgångar.
    Exakt, som förälder är det ju en plikt att lära barnen det de behöver för att klara sig friktionsfritt i samhället och när de blir äldre och kan förutse konsekvenserna av sitt handlande så kan de fatta egna beslut. Precis som du behöver lära dig grunderna i exempelvis målning innan du experimenterar och hittar din egen stil. Om du läser vad du skrev en gång till ser du nog hur motsägelsefullt det blir med tanke på att hon mamman hade prackat på ungen kläderna.
    trettioplus skrev 2011-02-25 13:42:51 följande:
    Normen gör människor blinda.

Den gör att folk tror att vissa kläder är lämpligare att bära än andra.
    Den gör att folk inte ser att vi indoktrinerar de flesta i Sverige till att bli köttätare.
    Den gör att folk inte ser att vi prackar på folk vår sekulariserade kristendom.

Normen är som ett filter där allt vanligt blir osynligt och bortom kritisk granskning.
    Tycker du således att vi skall pracka på alla religion? Tycker du inte det är lämpligt för barn/vuxna att äta kött med tanke på att det förutan hade våra hjärnor inte utvecklats ordentligt (historiskt)? Normen gör inte människor blinda men den skapar stabilitet och förutseende vilket vi bland annat behöver för att må bra. Norm är något som är normalt så till vida att majoriteten gör det. Således får man förhålla sig till den när man fattar beslut om att bryta mot den.
  • SkåneP

Det låter som att den där mamman använder sitt barn som slagträ i kampen mot könsstereotypa föreställningar.

Den som lär ta de värsta smällarna av det är dock tyvärr barnet snarare än mamman själv.

• Anonym (K)
    JazzKermit skrev 2011-02-25 13:54:47 följande:
    Ts, vilket svar hade du väntat dig från mamman?
    "Åh herregud, jag tog med fel barn!"  
  • THEA och Grodan
    Veladis skrev 2011-02-25 13:52:37 följande:
    Men hur är små pojkar och flickor olika på ett sätt som gör att den ena kan ha klänning och den andra inte?
    Det undrar jag med?
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
Svar på tråden Pojke i klänning?!