• Anonym (My)

psykiskt sjuk=dålig förälder?

Apropå annan tråd här i känsliga rummet, om barn och psykisk ohälsa...

Någon skrev något i stil med att det inte är konstigt att man reagerar negativt när det kommer till psykisk ohälsa och barn.
    Det kanske det inte är, med tanke på hur vi ser på psykiska problem i samhället fortfarande...

Men jag undrar ändå...
    Varför ifrågasätter man förmågan att vara en okej förälder när man har ett psykiskt funktionshinder så självklart när man inte gör det med andra sjukdomar?
    Eller är folk lika fördömande mot rullstolsburna som skaffar barn? döva? cp-skadade? skoliossjuka? migrändrabbade?

Det känns i alla fall som att de med sjukdomar i resten av kroppen inte alls ifrågasätts så som vi med sjukdomar i hjärnan gör.

Kanske borde inte det här ligga i känsliga rummet, men jag vill vara anonym i  min trådstart.

• Svar på tråden psykiskt sjuk=dålig förälder?
  • Anonym (My)

Apropå ADHD, så har jag träffat flera med diagnosen som mest ser den som en fördel för dem. Att samhället inte är anpassat efter överaktiva människor är en annan sak.

• Anonym
    Anonym (My) skrev 2011-03-03 11:55:31 följande:
    Borde inte det vara likvärdigt med att skaffa barn som singel? Eller med någon som inte är så intresserad?

Min sambo kan inte tänka sig ett liv utan barn. Han har att välja på att lämna mig eller få barn med mig.
    Barn till ensamstående är en riskfaktor likaså fattigdom och utbildningsnivå hos föräldern. Föräldrar med psykisk sjukdom-missbruk är en riskfaktor. Att det är en riskfaktor säger inte att alla barn till föräldrar med psykisk sjukdom ska fara illa men det är en riskfaktor rent generellt har man sett i forskning.
  • Anonym (My)
    TjockKatt skrev 2011-03-03 12:23:22 följande:
    Nej, jag skrev fel! Skäms Givetvis skulle jag skriva minioritet. Vad pinsamt.
    äh Skrattande
  • Anonym (My)
    Anonym skrev 2011-03-03 12:25:06 följande:
    Barn till ensamstående är en riskfaktor likaså fattigdom och utbildningsnivå hos föräldern. Föräldrar med psykisk sjukdom-missbruk är en riskfaktor. Att det är en riskfaktor säger inte att alla barn till föräldrar med psykisk sjukdom ska fara illa men det är en riskfaktor rent generellt har man sett i forskning.
    Parförhållanden är väl en riskfaktor, om vi ska se det så.
    Kärnfamiljen är ju trots allt ett ganska nytt påfund.
  • Anonym
    Anonym (My) skrev 2011-03-03 12:29:11 följande:
    Parförhållanden är väl en riskfaktor, om vi ska se det så.
    Kärnfamiljen är ju trots allt ett ganska nytt påfund.
    Du kanske ska läsa en bok om riskfaktorerna under barndomen?
  • Anonym (Blandad Mix)
    Anonym (My) skrev 2011-03-02 16:56:00 följande:
    Apropå annan tråd här i känsliga rummet, om barn och psykisk ohälsa...

Någon skrev något i stil med att det inte är konstigt att man reagerar negativt när det kommer till psykisk ohälsa och barn.
    Det kanske det inte är, med tanke på hur vi ser på psykiska problem i samhället fortfarande...

Men jag undrar ändå...
    Varför ifrågasätter man förmågan att vara en okej förälder när man har ett psykiskt funktionshinder så självklart när man inte gör det med andra sjukdomar?
    Eller är folk lika fördömande mot rullstolsburna som skaffar barn? döva? cp-skadade? skoliossjuka? migrändrabbade?

Det känns i alla fall som att de med sjukdomar i resten av kroppen inte alls ifrågasätts så som vi med sjukdomar i hjärnan gör.

Kanske borde inte det här ligga i känsliga rummet, men jag vill vara anonym i  min trådstart.

Jag undrar hur folk som dömmer en förälder pga psykisk ohälsa hade reagerat om dem vetat att någon som jag som lider av psykisk ohälsa, fibromyalgi, skolios har flera barn? Är jag pga mina sjukdomar en sämre förälder? Nej jag tror inte det, tror snarare tvärtom för jag tror att vi som är drabbade av diverse sjukdomar har lättare att förstå andra och i detta fallet ens egna barn. Dem får så mycket mer, iallafall mina barn.

• Anonym (My)
    Anonym skrev 2011-03-03 12:34:50 följande:
    Du kanske ska läsa en bok om riskfaktorerna under barndomen?
    Nu behöver vi inte kliva upp på huvudklapparstegen här.
    Jag är naturligtvis medveten om att det finns riskfaktorer för att själv drabbas av ohälsa. Samtidigt vill jag gärna belysa att vårt samhälle är byggt utifrån en ideologi om parsamhet, trots att risken för en otrygg barndom naturligtvis minskar även i en begränsning av bara två ansvarstagande vuxna.
  • Anonym (tveksamt)
    Anonym skrev 2011-03-03 12:11:47 följande:
    Det är en tråkig historia, och jag beklagar att det blev som det blev för dig och ditt barn. Att skaffa barn fort är inte så bra just för att man i början har överseende med en del saker och orkar dölja andra.  Hoppas framtiden blir ljusare för er.
    Ja, men visst så är det. När man är nykär och speciellt som ung blundar man lätt för saker samt att det är inte alltid man har kunskaper för att kunna se vidden av ett handlande. Jag har en ny sambo och ett barn med honom. Det tog många år innan jag vågade skaffa barn med honom just pga att jag ville verklgen veta vem jag skaffade barn med. Det är inget fel att ha diagnoser, man är inte en sämre människa. Men det kan vara ett hinder i livet när det gäller familj, arbete, körkort osv för ett funktionshinder eller sjukdom bergänsar en. Hade det inte begränsat en hade det inte vart en diagnos. Sen finns det de som lär sig såpass bra att leva med sina diagnoser att det inte behöver vara en begränsning men det tror jag beror på vad man lider av och i vilken grad samt vilken personlighet man har. Jag har en släkting som var bipolär, hon förummade sina barn till den grad att det var ren vanvård och kunde därför inte ha hand om dom. Samtidigt vet jag de familjer där föräldrarna har ADHD eller asperger och de barnen har det lika bra som alla andra barn.
  • Anonym

Det finns ingen forskning på att det är en riskfaktor med två fungerande föräldrar. Säger sig ju självt egentligen...Att man lever i en kärnfamilj innebär ju inte att man kan ha mormor, farbror, grannar etc. närvarande i barnens liv.

Svar på tråden psykiskt sjuk=dålig förälder?