• Anonym (My)

psykiskt sjuk=dålig förälder?

Apropå annan tråd här i känsliga rummet, om barn och psykisk ohälsa...

Någon skrev något i stil med att det inte är konstigt att man reagerar negativt när det kommer till psykisk ohälsa och barn.
    Det kanske det inte är, med tanke på hur vi ser på psykiska problem i samhället fortfarande...

Men jag undrar ändå...
    Varför ifrågasätter man förmågan att vara en okej förälder när man har ett psykiskt funktionshinder så självklart när man inte gör det med andra sjukdomar?
    Eller är folk lika fördömande mot rullstolsburna som skaffar barn? döva? cp-skadade? skoliossjuka? migrändrabbade?

Det känns i alla fall som att de med sjukdomar i resten av kroppen inte alls ifrågasätts så som vi med sjukdomar i hjärnan gör.

Kanske borde inte det här ligga i känsliga rummet, men jag vill vara anonym i  min trådstart.

• Svar på tråden psykiskt sjuk=dålig förälder?
  • jagvetbäst

Till anonym kämpar:
    jag tar inte det så seriöst.. det är ju inte du som tar hand om dina barn, skola/dagis gör det ÅT dig!!! För att du inte klarar av det och behöver tid för dig själv... strålande!
    Fråga dina barn när dom blir vuxna vad dom tycker...

• Anonym ("psykisk sjuk")

men återigen vad menar ni med psykisk sjukdom???
    Eftersom jag är en sk presterande psyksjuk som har hög utbildning, bra jobb, socialt liv och barn så undrar jag vad ni menar med psykisk sjukdom?

• Anonym ("psykisk sjuk")

Dessutom är alla människor bara en psykos i från en pykossjukdom ;)

• Anonym (Kämpar)
    jagvetbäst skrev 2011-03-03 11:57:52 följande:
    Till anonym kämpar:
    jag tar inte det så seriöst.. det är ju inte du som tar hand om dina barn, skola/dagis gör det ÅT dig!!! För att du inte klarar av det och behöver tid för dig själv... strålande!
    Glömde...det här är ju fl så man måste vara lite mer EXAKT.

Japp, jag har dispens på 40 timmar i veckan vilket är jätte bra att jag har fått om det BEHÖVS.
    Nu är dom alltid lediga varje fredag.

Jag själv går på en rehab 3 dagar i veckan för att komma ut i arbetslivet så då är dom mellan 9-15 i skolan/dagis.
    Den fjärde dagen hämtar jag kl 14.

Är alltid hemma lov m m. Den här veckan är det sportlov och dom är hemma med mig.

Tror dom kommer vara ganska nöjda när dom blir äldre...
  • holy shit

Jag har haft en psykisk sjukdom. Jag är frisk men har fortfarande vissa svårigheter som jag arbetar med. Jag har haft bulimi sen jag var tolv år gammal, vart frisk för ett par år sen. Min sjukdom och mitt tillfrisknande har gett mig otroligt stor självinisikt, kanske tom. bättre är friska människor har?

• Anonym (Kämpar)
    holy shit skrev 2011-03-03 12:09:33 följande:
    Jag har haft en psykisk sjukdom. Jag är frisk men har fortfarande vissa svårigheter som jag arbetar med. Jag har haft bulimi sen jag var tolv år gammal, vart frisk för ett par år sen. Min sjukdom och mitt tillfrisknande har gett mig otroligt stor självinisikt, kanske tom. bättre är friska människor har?
  • Anonym
    Anonym (tveksamt) skrev 2011-03-03 11:31:06 följande:
    det var konsekvensen av att skaffa barn med någon man inte känner säskilt bra. När folk pratar om att bli gravida fort i ett förhållande avråder jag direkt från det just för att det inte är lämpligt. Man ska veta vem man skaffar barn med och man lär inte känna en människa på 2 röda. ADHD hade han när vi träffades, det andra kom sen. Så nej, det var inte särskilt lämligt. Mitt barn har ingen pappa, han saknar det jämt. Han har dessutom egna diagnoser, grav autism och svår ADHD. Arvet efter pappa... så det var verkligen inte lämpligt. Först att skaffa barn med en som inte klarar av det och sen ge barnet dessa diagnoser. Had jag skaffat barn med någon som var frisk hade mitt barn sluppit lida. Du ska veta vad ont det gör i hjärtat av att alltid gå och ångra att man skaffade barn med fel man när konsekvensen blir en sån katastrof. Hade jag kunnat göra något ogjort hade jag skaffat barn med någon som var frisk.
    Det är en tråkig historia, och jag beklagar att det blev som det blev för dig och ditt barn. Att skaffa barn fort är inte så bra just för att man i början har överseende med en del saker och orkar dölja andra.  Hoppas framtiden blir ljusare för er.
  • Anonym
    jagvetbäst skrev 2011-03-03 11:57:52 följande:
    Till anonym kämpar:
    Hur tror du dina barn kommer lyckas med en förälder som inte kan stava ordentligt?
  • Anonym (tveksamt)
    Anonym (bärare) skrev 2011-03-03 11:39:54 följande:
    Kan tänka mig hur ont det gör :(   Jag förde ovetandes över en svår sjukdom med ett gravt funktionshinder som följd till mitt barn och hur har inte det plågat mig genom åren. Jag har känt mig som en smittbärare, och då visste jag ändå ingenting om sjukdomen jag hade.
    ja, det gör det det finns massa människor med ADHD, lätt till måttlig som har familj och klarar det hur bra som helst. Men just detta med att föra generna vidare och barnen lider av det. Eftersom min son har ganska grava diagnoser så lider han av det. Det är en sorg för honom att se andra klara saker som han inte klarar. Det är svårt för honom att ha ångset och våra aggressioner. Han mår inte bra psykiskt. För mig hade det inte vart lika illa att vara ensamstående om det inte hade vart för generna. Jag var ung när min son föddes, 20 år. Jag hade inte någon kunskap om vare sig ADHD eller något annat på den tiden då jag träffade hans far. Jag förstod inte vidde av detta och hur det kan gå men det har jag gjort vid detta laget.
    Förstår att det har plågat dig i alla år med att ha fört över till ditt barn trots att du inte visste. Samvetet gör ju ont fast det inte var ditt fel.
Svar på tråden psykiskt sjuk=dålig förälder?