Nice Girl Wrong Place skrev 2011-03-15 15:24:55 följande:
Hej TS!
Fick du ingen medicin? Det finns ju kramplösande som man kan ta när man känner att ett anfall ska komma. Jag vet inte hur rutinerna ser ut här, bodde i England när jag opererade bort gallblåsan. Jag fick också anfall som du beskriver och jag till idag inte upplevt hemskare smärta och då har jag ändå fött barn efter det
Så du har mitt medlidande. Man visste först inte vad det var i mitt fall eftersom jag var så ung när det hände och det fanns inga riskfaktorer i bilden. Men det går i släkten! Vissa saker kunde jag inte ens smaka på utan att få värsta anfallet.
Så det man själv kan göra icke medicinsk väg är ju att försöka luska ut vad som triggar anfallen, det brukar oftast vara speciell mat, eller frukt. Typ äpplen, gurka och paprika. För mig var det helt omöjligt att äta något fett.
Men jag fick som sagt smätstillande att ta vid anfall fram till op.
Man tog bort hela gallblåsan, varför minns jag ej. Men även om man tar bort hela blåsan har jag hört att man kan få känningar. Man får alltså nästan i vilket fall lära sig vad som sätter i gång det.
Jag tog t ex hostmedicin för kanske, 7-8 år sedan och fick det västa anfallet någonsin (och jag har ingen gallblåsa). Jag minns inte vilket ämne just nu, men det finns vissa hostmediciner man ska undvika.
Annars har jag aldrig haft några problem. Man brukar vara på benen samma dag som operationen. För det mesta gör man ju titthålsop, så det ska inte bli ett stort ärr att oroa sig över osv.
Så det är nog mina råd! Be om medicin (för den funkar), och tänk på vad du ätit innan du fått ont, undvik detta fram till operationen. Och lycka till!
Jo jag fick en kramplösande medecin som jag tagit det två senaste anfallen. Den hjälpte nog till viss del för de blev inte alls så starka som det första, men jag skulle beskriva det som att toppen av smärtan försvann men det gjorde fortfarande sjukt ont. Alltså för ont för att man ska kunna vara hemma med en liten bebis helt ensam.
Grejen är att de har inte sagt något alls om vad som händer efter ultraljudet. Jag har försökt fråga men får inga riktiga svar liskom.
De tjatar om vad jag kan ätit osv, men jag kan verkligen inte komma på det. har typ ätit samma sak tre dagar i rad men bara fått anfall en av dagarna tex. Nu har jag ju inte haft anfall sen i onsdags (nästan en vecka!) och då har jag ätit både McDonald's, pizza och chips och inga anfall så fet mat kan det ju knappast vara liksom..