• Mille11

Frågor om gallsten..

Jag undrar lite om gallsten.
    Hade mitt första anfall i förra torsdagen och blev jätterädd, för det gjorde så ont och jag kunde inte andas, och jag visste ju inte heller vad det var.
    Åkte in med ambulans till sjukhuset, där jag sov ett par timmar och fick lite smärtstillande sen fick jag åka hem. Samma visa upprepar sig på måndagen efter, där de skickade hem mig mitt i natten. Sedan fick jag ett anfall till i onsdags eftermiddag och åkte även då in med ambulans (enligt rekomendation från akuten).

Jag hade fått en tid för ultraljud den 30/3 (vilket betyder 3,5 veckas väntetid). Efter sista anfallet skulle iaf läkaren göra allt för att jag skulle få en tidigare tid och nu har jag fått en den 22/3. Lite bättre iaf. Det som ställer till det är att jag är ensam hemma med min 5 veckors bebis...

Ni som haft samma problem, hur länge har ni fått vänta på UL?
    Efter UL vad hände då? Operation eller vad?

Kan man "kräva" att de tar bort hela gallblåsan..?

Rent praktiskt så funkar det liksom inte att gå runt och oroa sig och alltid vara på helspänn om det ska komma ett anfall när man är ensam med den lilla...

Tacksam för alla erfarenheter! :)

• Svar på tråden Frågor om gallsten..
  • Gossow

jo får jag ordentliga anfall igen kommer jag att göra det!!
    finns inget annat sätt att ta mig in heller.

det skumma är att jag lagt om min kost och gått ner 14 kilo så jag är lite förvirrad att detta ska hända nu!?
    kanske kan bero på att jag gått ner för snabbt?

just nu känner jag mig som efter en rejäl magsjuka, vill inte äta något tungt alls utan det som går ner är fil och flingor, vitt bröd osv vilket inte alls är bra ur viktsynpunkt men samtidigt så jag måste ju få i mig något!!

stenarna går alltså inte bort av sig själva?

• Mille11

Jag tror en stor del är viktnedgång för jag gick ju av mig 20 kg på typ två veckor så det startade nog det hela.

Stenarna färdas ju neråt mot tarmen så visst "försvinner" dom. Det gör det ju på de flesta människor. De som råkar ut för anfallen är ju att stenarna fastnar på vägen ut liksom. Finns ju jättemånga som har gallstenar men som inte får några anfall alls då de bara glider ut. Däremot produceras det ju nya stenar också....

Vas jag låter som en läkare men jag är ju tokigt insatt i detta nu efter alla mina sjukhusbesök. :)

• Bambusa

idag fick ja min telefontid med läkarn som opererade mig,  tydligen hade gallblåsan gått sönder nr han tog ut den, och de kan orsaka särta längre tid än normalt, BRA Å VETA DE NUU..  levervärden inte så bra (tog nytt prov igår) ska göra nån magnetrönken för å kolla om de finns nån sten kvar ändå.. 

• Hanna91

Hej!

Har ytterligare en fråga till er!

Blev eran mens försenad efter operationen? Jag opererades 12 maj, skulle haft mens igår, 17. Brukar aldrig vara sen! :) 

• anassio

Hej!

Nu har jag fått min tid hos kirurgen för konsultationen...ska operera bort gallblåsan, och undrar om det är nåt jag ska fråga om  som ni tyckte att ni inte fick info om innan?

hur har det gått för er med era levervärden? Sköterskan som gjorde mitt ul tyckte att hon såg nåt på levern men det tycket inte läkaren som hon kallade in för att titta...blir lite orolig ;S

Är ganska orolig inför op, vill ju bara att det ska vara klart...

• Bambusa

hej hej! be om smärtstillande att ta med dig hem om du har ont, vissa är smärtfria på en gång, men ja hade ont länge, och alvedon+ipren va värdelöst!

jag väntar på magnetröntken eftersom levervärdena inte är bra än, så vi får se när i semestertiderna de blir.. inge alkohol eller alvedon iaf.. alkoholen kan ja leva utan, men förkyld med feber utan alvedon är inte så lätt.. men de gick.. har inte haft nå mer ont iaf.. som tur är..

• sanlun

Jag gjorde min operation i november och hade svår träningsvärk i magen några dagar efter (pga att de blåser upp magen med gas). Jag var dock gravid så jag kunde inte ta några starka mediciner men tyckte inte det behövdes egentligen. Det jobbigaste var att de gjorde en gastroskopi i samband med operationen och av den fick jag hosta som inte var så angenäm att ha med sjuk träningsvärk i magen =/

Efter cirkus 1 vecka är man fit for fight igen (iaf efter en titthålsoperation).

Min lever verkar funka fint men jag gjorde ingen magnetröntgen eller vad man nu gör för att se detta...

• Bambusa

ja hade dåliga levervrden innan op, då trodde docktorn de skulle bli bättre efter gallan va borta, för de hör ihop lite, å ja hade haft gallbesvär länge.. men e vart inte bättre, så nu ska dom göra magnetröntken för å kolla efter nån missad gallsten..

då hade ju råkat haft sönder gallblåsan när den togs genom hålet i magen, så därför hade ja ondare än ja hade behövt haft annars, vilket dom inte talade om förs veckor efter, å inga bättre värktabletter fick ja heller, utan fick ta diklofenak som ja hade sen innan op..  ja hade med titthål..

Svar på tråden Frågor om gallsten..