• Mille11

Frågor om gallsten..

Jag undrar lite om gallsten.
    Hade mitt första anfall i förra torsdagen och blev jätterädd, för det gjorde så ont och jag kunde inte andas, och jag visste ju inte heller vad det var.
    Åkte in med ambulans till sjukhuset, där jag sov ett par timmar och fick lite smärtstillande sen fick jag åka hem. Samma visa upprepar sig på måndagen efter, där de skickade hem mig mitt i natten. Sedan fick jag ett anfall till i onsdags eftermiddag och åkte även då in med ambulans (enligt rekomendation från akuten).

Jag hade fått en tid för ultraljud den 30/3 (vilket betyder 3,5 veckas väntetid). Efter sista anfallet skulle iaf läkaren göra allt för att jag skulle få en tidigare tid och nu har jag fått en den 22/3. Lite bättre iaf. Det som ställer till det är att jag är ensam hemma med min 5 veckors bebis...

Ni som haft samma problem, hur länge har ni fått vänta på UL?
    Efter UL vad hände då? Operation eller vad?

Kan man "kräva" att de tar bort hela gallblåsan..?

Rent praktiskt så funkar det liksom inte att gå runt och oroa sig och alltid vara på helspänn om det ska komma ett anfall när man är ensam med den lilla...

Tacksam för alla erfarenheter! :)

• Svar på tråden Frågor om gallsten..
  • Mille11

Nu är jag opererad o blåsan är väck. :) Så på fjärde anfallet får man som man vill...

Var inte så läskigt som jag trodde..? Gör däremot ont som tusan nu.. :(

• Bambusa
    Mille11 skrev 2011-03-16 19:29:12 följande:
    Nu är jag opererad o blåsan är väck. :) Så på fjärde anfallet får man som man vill...

Var inte så läskigt som jag trodde..? Gör däremot ont som tusan nu.. :(
    va skönt att den är borta nu.. blev de öppen eller tillhål? hur länge beräknas du vara kvar på sjukhuset? nyfiken eftersom ja snart ska in ja me...
  • Mille11

Titthål. Om allt går bra och sådär att jag kan kissa o allt sånt så får jag åka hem imorgon. :) Vet inte hur vanligt det är dock, har fruktansvärt ont nu nämligen när jag rör mig minsta lilla...

• mimsan01
    Mille11 skrev 2011-03-17 00:17:35 följande:
    Titthål. Om allt går bra och sådär att jag kan kissa o allt sånt så får jag åka hem imorgon. :) Vet inte hur vanligt det är dock, har fruktansvärt ont nu nämligen när jag rör mig minsta lilla...
    Skönt att höra att op gick bra!!!!
    Jag hade också svinont de första typ två-tre dagarna, gick dubbelvikt, men sen gick det bättre. Jag hade lyckats få någon irritation i op-området så jag fick lite extra smärtstillande med mig hem. Det svåraste hemma var att ta sig ur sängen på morgnarna, men jag hittade nån slags teknik för det med!

Du får tänka att smärtan är övergående, och att du nu slipper dom där förbaskade anfallen så blir det lättare att stå ut!!
  • Bambusa

okej, ja har ju planerat in å gå på klädbytardag 2dygn efter op, får se hur de går, haha..

• TheFamily

Opererade bort min gallblåsan i augusti förra året. Hade tre anfall. Till slut kunde jag inte ens ha vatten i magen utan att börja krampa. Låg inne på kava i fyra dagar med endast dropp innan jag fick opereras. Min gallblåsa var jättefull med stenar, mer stenar än gallblåsa sa läkaren. Opererades med titthål. Återhämtningen var väl sådär med tanke på att jag inte hade ätit på en vecka..,.yrsel illamående gjorde det svårt att komma på fötter snabbt. Dock hade jag inte så ont.

Inte läst hela tråden men har du inte fått sådana där stolpiller utskrivna som stoppar anfallen??

Hoppas du mår bättre snart!

• Mille11

Nu har jag äntligen fått komma hem! Ont gör det men det är det värt! :)

• Bambusa
    Mille11 skrev 2011-03-17 15:53:12 följande:
    Nu har jag äntligen fått komma hem! Ont gör det men det är det värt! :)
    va skönt, får tänka på att den här smärtan går över sakta men säkert, och nu har du ingen gallblåsa längre..  hur känns de i naveln? ja tycker de är de läskigaste av allt, att dom ska gå in där.. svimmar typ av att pilla där...  Obestämd
  • Mille11

De gick in precis under och det känns inget konstigt. :)
    Smärtan påminner lite om anfallen tycker jag..känns ungefär likadant fast inte lika ont såklart!
    Är lite besviken för jag har jättesvårt med bebisen. Kan inte ha han i famnen knappt för då kommer han ju på magen...jag kan ha honom i knät på vänster sida, det är allt. Är orörlig som tusan så kan inte vrida mig o så så det är svårt att ha han o sen lägga från han o sådär... Känner mig typ taskig mot sambon som får ha han hela tiden...

• Bambusa
    Mille11 skrev 2011-03-17 23:31:06 följande:
    De gick in precis under och det känns inget konstigt. :)
    Smärtan påminner lite om anfallen tycker jag..känns ungefär likadant fast inte lika ont såklart!
    Är lite besviken för jag har jättesvårt med bebisen. Kan inte ha han i famnen knappt för då kommer han ju på magen...jag kan ha honom i knät på vänster sida, det är allt. Är orörlig som tusan så kan inte vrida mig o så så det är svårt att ha han o sen lägga från han o sådär... Känner mig typ taskig mot sambon som får ha han hela tiden...
    okej, inte i naveln alltså? isf klarar ja de med..  hade annars tänkt be om öppen..
    ja men du är väl sjukskriven så han tar föräldraledigt eller vab eller vad de nu blir? isf så r de ju eningen att han ska ta hand om erat barn,och du ska läka ihop.. men förstår hur du enar, vi mammor tar oftast mest ansvar och har bebisen mest.. för din och bebisens skullså kanske ni kan ligga på sängen tillsamans,och bara vara nära iaf..
Svar på tråden Frågor om gallsten..