• Mille11

Frågor om gallsten..

Jag undrar lite om gallsten.
    Hade mitt första anfall i förra torsdagen och blev jätterädd, för det gjorde så ont och jag kunde inte andas, och jag visste ju inte heller vad det var.
    Åkte in med ambulans till sjukhuset, där jag sov ett par timmar och fick lite smärtstillande sen fick jag åka hem. Samma visa upprepar sig på måndagen efter, där de skickade hem mig mitt i natten. Sedan fick jag ett anfall till i onsdags eftermiddag och åkte även då in med ambulans (enligt rekomendation från akuten).

Jag hade fått en tid för ultraljud den 30/3 (vilket betyder 3,5 veckas väntetid). Efter sista anfallet skulle iaf läkaren göra allt för att jag skulle få en tidigare tid och nu har jag fått en den 22/3. Lite bättre iaf. Det som ställer till det är att jag är ensam hemma med min 5 veckors bebis...

Ni som haft samma problem, hur länge har ni fått vänta på UL?
    Efter UL vad hände då? Operation eller vad?

Kan man "kräva" att de tar bort hela gallblåsan..?

Rent praktiskt så funkar det liksom inte att gå runt och oroa sig och alltid vara på helspänn om det ska komma ett anfall när man är ensam med den lilla...

Tacksam för alla erfarenheter! :)

• Svar på tråden Frågor om gallsten..
  • anju79

Binalle: fick du diklofenak suppar o spasmofen suppar ?? Fick mitt anfall i höstas men inget sen dess som tur är.

• Mille11

Tål inte diklofenak så jagfick nån annan i den va tydligen inte så bra. :(

• Bambusa

fast bärsjal kan an ju använda mkt längre än babybjörn, så är de ergonoiskt för både bebis och bärare med (om man knyter rätt)   jag har en ergonoisk bärsele -manduca som inte trycker på nått av ställena som dom kommer göra hål på.. den kan ja bära min 13kg tunga 2åring i utan problem, bäst på ryggen, men även på magen.. d går å bära på höften med, men de tyckte inte jag om..  å då har ja ryggproblem.. babybjörn är ju en riktig ryggdödare.. å bebisens rygg mår inte heller bra i den.. 

• Mille11

Jasså! Jo det är klart.. Jag gillar faktiskt selen bara att nu kan jag ju inte ha den när jag är öm..tycker till o med det gör ont på magen ibland bara jag bär honom vanligt.. Men det går väl över snart, är ju inte ens em vecka sen operationen.

• Bambusa

ja, så länge dom inte väger så mkt går de kanske för vissa.. min dotter ville bli buren länge, då är de inte hållbart å bära på höften,eller i bb.. hon va ju rätt stor från start med, 4kg..  gick vid 1år, men ute vid 15mån.. så d vart en hel del bärande, och fortfarande, när hon va sjuk för nån vecka sen hängde hon bara i famnen, då va de skönt med sjal som höll fast henne mot ig så ja slapp få träningsvärk.. hehe.. hade den med till vårdcentralen och apoteket, såg nog kul ut med en så stor "bebis" på magen -innanför jackan tom, hennes skor stack ut neranför jackan min.. haha... 

• Mille11

Ja det är sant! Han väger ju "bara" 5,5 kg än så länge.. :) Men absolut att överväga när han blir tyngre...

• Bambusa

ganska lika ändå, min vägde 5,7kg vid 2månader..   går upp så olika, dessutom va hon helammad, och viktkurvorna skiljer sig mellan ersättningsbarn och ammande barn..  men upp går dom allihopa.. nu ska ja passa på att tvätta lite edans ja kan.. bara idag och imorrn på mig..

• anassio

Hej!

Jag undrar om du kan uppskatta hur länge du hade behövt vara hemma om  du hade jobbat???
    har 2,5 v kvar till ul o hoppas på operation då jag haft 6 anfall på 2,5 mån...ingen som sagt nåt alls så det känns lite ovisst ännu...

• Mille11

Hej, det beror väl lite på vad du jobbar med... Men jag fick ju lite starkare tabletter med mig hem de första 5 dagarna typ. Men nu har jag vart ok på bas panodil ett par dagar så en vecka kanske om du inte har massa tunga lyft o sådär.. :)

Svar på tråden Frågor om gallsten..