• Mille11

Frågor om gallsten..

Jag undrar lite om gallsten.
    Hade mitt första anfall i förra torsdagen och blev jätterädd, för det gjorde så ont och jag kunde inte andas, och jag visste ju inte heller vad det var.
    Åkte in med ambulans till sjukhuset, där jag sov ett par timmar och fick lite smärtstillande sen fick jag åka hem. Samma visa upprepar sig på måndagen efter, där de skickade hem mig mitt i natten. Sedan fick jag ett anfall till i onsdags eftermiddag och åkte även då in med ambulans (enligt rekomendation från akuten).

Jag hade fått en tid för ultraljud den 30/3 (vilket betyder 3,5 veckas väntetid). Efter sista anfallet skulle iaf läkaren göra allt för att jag skulle få en tidigare tid och nu har jag fått en den 22/3. Lite bättre iaf. Det som ställer till det är att jag är ensam hemma med min 5 veckors bebis...

Ni som haft samma problem, hur länge har ni fått vänta på UL?
    Efter UL vad hände då? Operation eller vad?

Kan man "kräva" att de tar bort hela gallblåsan..?

Rent praktiskt så funkar det liksom inte att gå runt och oroa sig och alltid vara på helspänn om det ska komma ett anfall när man är ensam med den lilla...

Tacksam för alla erfarenheter! :)

• Svar på tråden Frågor om gallsten..
  • mimsan01
    anassio skrev 2011-03-24 13:13:57 följande:
    Hej!

Jag undrar om du kan uppskatta hur länge du hade behövt vara hemma om  du hade jobbat???
    har 2,5 v kvar till ul o hoppas på operation då jag haft 6 anfall på 2,5 mån...ingen som sagt nåt alls så det känns lite ovisst ännu...
    När jag gjorde min op 2007 så blev jag sjukskriven tio dagar (tror det var standard då), men nu är det ju högre krav. Hur som helst så jobbade jag halvtid igen efter 3-4 dagar, men då jobbade jag hemifrån och tog det väldigt lugnt. Jag jobbade inte för att jag måste, utan för att jag var så otroligt uttråkad. Lider av kronisk rastlöshet, så det där med att bara gå hemma är inget som funkar för mig
  • Mille11

Jag gjorde ju titthålsoperation o det är ju mycket smidigare så gör man vanlig så får man nog va hemma längre!

• Bambusa

nu är jag opererad med... fick inte med mig nå starkare,utan skulle ta iren och alvedon, gick  ju inte så bra.. ringde dom och fick ta diklofenak suppar ja hade sen anfallen ist.. ja hade jttesvårt att vakna efter narkoenoch va kvar på uppvaket hele eftermiddagen och kvällen.. spydde å andades för dåligt... åkte hem dan efter, men de va mest för ja ville hem.. hade tråkigt på sjukhuset.. vi va 3stycken i en 4sal och va 2av oss som op gallan, den andra han va sjukt pigg och särtfri, tog knappt alvedon dan efter, å ja fick morfin tills några timmar innan ja åkte hem.. han snarkade så ja höll på bli tokig, redan innan op när vi väntade, på uppvak och sen på rummet Skrikandes

• Mille11

Usch fy vad jobbigt! Jag hade eget rum som tur var! Hade alldrig pallat o dela! Typ skrek ju på natten när jag skulle kissa för det gjorde så ont.
    Men skönt att ha det gjort, eller hur? Det blir bättre snart! Jag känner ingenting nu. Kan känna att det svider lite i nåt sår ibland men det går över så snabbt. :)

• majbebbe

Börjar inse vilken tur jag hade som fick min operation nästan direkt (tre dagar efter första anfallet). Min son var då ca 6 veckor gammal och jag känner igen det du (Binalie) beskriver om att inte kunna bära eller hålla barnet efter operationen. Jag var jätteorolig när jag skulle amma för att han skulle sparka mig där det gjorde ont, m.m. Han lärde sig dock dricka ur flaska när vi fick åka in till akuten första gången så jag kunde pumpa en del. Men det är ju så skönt när operationen är över och smärtan efter den försvunnit

• Bambusa

hur länge får man inte lyfta tungt? dottern väger 13kg.. har sånna där stift ist för stygn i ärren..

• Mille11

Jag fick lyfta hur mycket jag kände att jag orkade, direkt. Men efter öppen operation är det ju annorlunda.

• Bambusa
    Mille11 skrev 2011-03-28 12:09:59 följande:
    Jag fick lyfta hur mycket jag kände att jag orkade, direkt. Men efter öppen operation är det ju annorlunda.
    okej, ja fick titthål jag med.. men började blöda vid naveln idag när ja hade burit dottern en liten stund, hon har feber och är lessen så ja gjorde de iaf..   har du bara tejpade hål eller stygn/klamrar ?? två plåster låssnade ju på mig, där hade ja 2 och 3 klamrar, dom andra vid naveln och över har ja minst 3..  igår och idag har revbenen på hörger sida gjort vansinnigt ont...  annars känns de rätt okej nu..
  • Mille11

Jag har två hål med tejp över så vad det är under vet jag inte.. :) Dom andra två är ingenting men sköterskan sa att det kunde va såna stygn som löser upp sig självt...
    Hon kan inte ha kommit emot såret då så det gick upp? Min lilla har en tendens till o ligga o sparka mig i magen när vi sover...inte skönt.. :)

• Bambusa
    Mille11 skrev 2011-03-29 04:03:47 följande:
    Jag har två hål med tejp över så vad det är under vet jag inte.. :) Dom andra två är ingenting men sköterskan sa att det kunde va såna stygn som löser upp sig självt...
    Hon kan inte ha kommit emot såret då så det gick upp? Min lilla har en tendens till o ligga o sparka mig i magen när vi sover...inte skönt.. :)
    jaha, jag har idag bytt förband då de va så mkt blod å kliar, då ser ja att under naveln är de 5 klamrar,och lite rött, 2 andra som var lite variga och 2-4klamrar på övriga 3 hål.. höll på svima när ja såg naveln.. men de va lika ed kejsarsnittet med, riktigt vidrigt..
    jag bär henne så som vi kramas,tätt mot bröstet,benen runt mig, men visst har hon kommit åt dom ibland, ja sov på soffan me henne inatt då hon hade 40graders feber, å de va inte så smärtfritt hela tiden.. hade en kudde mellan för å dämpa smällarna..   de va en man som gjorde lika gall op samtidigt som mig, han hade med klamrar i sina hål...  
    nu tror ja ja fått urinvägsinfektion med, kunde knappt kissa efter ja vaknat och hade så kt morfin i mig, försökte så ofta ja kunde, men nu har ja ont, så får ringa vårdcentralen imorrn.. suck..

går de bra annars?
Svar på tråden Frågor om gallsten..