• Mille11

Frågor om gallsten..

Jag undrar lite om gallsten.
    Hade mitt första anfall i förra torsdagen och blev jätterädd, för det gjorde så ont och jag kunde inte andas, och jag visste ju inte heller vad det var.
    Åkte in med ambulans till sjukhuset, där jag sov ett par timmar och fick lite smärtstillande sen fick jag åka hem. Samma visa upprepar sig på måndagen efter, där de skickade hem mig mitt i natten. Sedan fick jag ett anfall till i onsdags eftermiddag och åkte även då in med ambulans (enligt rekomendation från akuten).

Jag hade fått en tid för ultraljud den 30/3 (vilket betyder 3,5 veckas väntetid). Efter sista anfallet skulle iaf läkaren göra allt för att jag skulle få en tidigare tid och nu har jag fått en den 22/3. Lite bättre iaf. Det som ställer till det är att jag är ensam hemma med min 5 veckors bebis...

Ni som haft samma problem, hur länge har ni fått vänta på UL?
    Efter UL vad hände då? Operation eller vad?

Kan man "kräva" att de tar bort hela gallblåsan..?

Rent praktiskt så funkar det liksom inte att gå runt och oroa sig och alltid vara på helspänn om det ska komma ett anfall när man är ensam med den lilla...

Tacksam för alla erfarenheter! :)

• Svar på tråden Frågor om gallsten..
  • Mille11

Oj vad jobbigt! Men gjorde du titthål?

Här går det jättebra. Gör ont om han sparkar på mig men det är ju så sällan. :)

• Bambusa
    Mille11 skrev 2011-03-29 16:20:33 följande:
    Oj vad jobbigt! Men gjorde du titthål?

Här går det jättebra. Gör ont om han sparkar på mig men det är ju så sällan. :)
    ja, de vart titthål,4 hål, ett precis under naveln, ett 10cm över naveln, sen ett till 1cm till höger om de övre, och de sista längre ner och mer ut mot ryggen i  "sidfläsket"  svälld under revbenen nu, ser gravid ut nästan,där brukar de va typ platt annars..
  • Bambusa

okej, ja de såg an bara på mig och mannen som ja delade rum med på sjukhuset, han snarkade hela natten, och jag vaknade i smrtor flera gånger.. han va uppe direkt på morgonen, tog alvedon en gång tror ja.. ja fick morfin och ketogan till lunch,sen fick ja alvedon och ipren bara.. hemma tog ja diklofenak med..

• Bambusa

äntligen kan ja ligga hyffsat som ja vill på nätterna, tar alvedon om de behövs bara, men igår vart de en gång bara.. idag ingen än..  Skrattande  ska ta bort stiften nästa vecka..

• maria1972

Hej!
    Fick mitt första gallstensanfall i helgen och har lite frågor som ni kanske kan svara på, jag har tid till UL nästa fredag, fick hög sänka i Måndags, men infektionen läkte sig själv under veckan, men fick rejält ont igen i fredags, men det gav sig med två voltaren suppar. Har fortfarande rejält ont, men det ömmar mest i hela magen, och värst är ryggen, voltaren+alvedon fixar inte att ta bort ryggsmärtan, är inte det konstigt? Har inte så farligt ont vid gallan längre, men har inte klarat att vara utan smärtstillande för ryggen. Brukar det vara så här? Det har ju gått en vecka nu. Har tre små barn och orken är helt slut, igår när min man kom hem sov jag i 18 timmar.

Hur är resonemanget efter UL, är det några som blivit "vägrade" operation? 

/maria 

• Mille11

Jag fick åka ambulans vi varje anfall för det gjorde så ont. Styrkan på anfall kan variera vad jag förstått.
    Efter UL opererade de mig samma dag akut för jag haft fyra anfall på två veckor och hela gallan var full med sten. Plus att de gjorde UL akut också när jag kom in med fjärde anfall så jag hade ju fastat i typ 18 timmar innan UL och nästan ett dygn vid OP så de vågade nog inte skicka hem mig igen. :)

Har du mycket sten opererar dom annars kan dom ju krossa eller plocka ut dom.

• Bambusa
    maria1972 skrev 2011-04-02 16:42:59 följande:
    Hej!
    Fick mitt första gallstensanfall i helgen och har lite frågor som ni kanske kan svara på, jag har tid till UL nästa fredag, fick hög sänka i Måndags, men infektionen läkte sig själv under veckan, men fick rejält ont igen i fredags, men det gav sig med två voltaren suppar. Har fortfarande rejält ont, men det ömmar mest i hela magen, och värst är ryggen, voltaren+alvedon fixar inte att ta bort ryggsmärtan, är inte det konstigt? Har inte så farligt ont vid gallan längre, men har inte klarat att vara utan smärtstillande för ryggen. Brukar det vara så här? Det har ju gått en vecka nu. Har tre små barn och orken är helt slut, igår när min man kom hem sov jag i 18 timmar.

Hur är resonemanget efter UL, är det några som blivit "vägrade" operation? 

/maria 
    man kan få ryggont av gallan... de pratade in kiropraktiker om med, han har opererat bort sin för många år sen.. jag vet inte o ja kände nå i ryggen för den va så hämsk redan innan gallbesvären..  jag fick ett akut ul efter ett enfall som ja åkt in för, eller fick stanna över natten och dan efter gjordes ul  (på julafton)  då va inflamationen tvungen att läka sa dom, skulle fått tid innom 6veckor men de tog 3månader..

nu väntar ja bara på att få ta bort klamrarna i ärren efter operationen, gör ont och kliar samtidigt..  kan inte lyfta min 2åring än heller, har provat en de gör för ont, speciellt efteråt.. tråkigt då hon är väldigt mysig och kramig av sig och blir gärna buren lite då och då..  imorgon åker hennes pappa 50mil bort på kurs en vecka, så ja får nog prova manducan om hon blir för gnällig av å inte bli buren..

föresten, fick du inge spasmofen ? de ska hjälpa bättre.. ja fick en sån på akuten när ja kom in med första anfallet, gravid i v25 va ja med.. sen fick ja recept på en kartong i julas när ja va inlagd..
  • maria1972

Spasmofel är det morfinsprutan man får om Voltaren inte hjälper?

• maria1972

Fick ett stort anfall i helgen igen, men stod ut om jag hade två voltaren i mig, råkade överdosera, men tack vare det behövde jag inte åka in. Men nu har nästan allt ont släppt! 3 anfall på en vecka, och emellan dem hade jag "ganska" ont. Men det är så skönt att vara smärtfri, ska göra UL imorgon, få se var de säger...

Svar på tråden Frågor om gallsten..