• Mille11

Frågor om gallsten..

Jag undrar lite om gallsten.
    Hade mitt första anfall i förra torsdagen och blev jätterädd, för det gjorde så ont och jag kunde inte andas, och jag visste ju inte heller vad det var.
    Åkte in med ambulans till sjukhuset, där jag sov ett par timmar och fick lite smärtstillande sen fick jag åka hem. Samma visa upprepar sig på måndagen efter, där de skickade hem mig mitt i natten. Sedan fick jag ett anfall till i onsdags eftermiddag och åkte även då in med ambulans (enligt rekomendation från akuten).

Jag hade fått en tid för ultraljud den 30/3 (vilket betyder 3,5 veckas väntetid). Efter sista anfallet skulle iaf läkaren göra allt för att jag skulle få en tidigare tid och nu har jag fått en den 22/3. Lite bättre iaf. Det som ställer till det är att jag är ensam hemma med min 5 veckors bebis...

Ni som haft samma problem, hur länge har ni fått vänta på UL?
    Efter UL vad hände då? Operation eller vad?

Kan man "kräva" att de tar bort hela gallblåsan..?

Rent praktiskt så funkar det liksom inte att gå runt och oroa sig och alltid vara på helspänn om det ska komma ett anfall när man är ensam med den lilla...

Tacksam för alla erfarenheter! :)

• Svar på tråden Frågor om gallsten..
  • Mille11
    anassio skrev 2011-04-13 08:05:13 följande:
    så man behöver inte ha någon kateter?
    Är lite orolig att man ska ligga där o höra andra spy...eller att jag själv ska bli dålig..har stor spyfobi =(

tack för era svar, kommer säkert fler =)
    Nej det behöver man inte. Däremot kan de behöva tömma blåsan åt en om man inte "kan" själv.
    Spy kanske du får höra, men det beror ju på hur det är just då. Jag hörde inga spyor! :)
  • anassio

tack! kanske får ta med öronproppar o be dem stoppa in om nån annan mår dåligt!! =)

• Bambusa
    anassio skrev 2011-04-13 08:05:13 följande:
    så man behöver inte ha någon kateter?
    Är lite orolig att man ska ligga där o höra andra spy...eller att jag själv ska bli dålig..har stor spyfobi =(

tack för era svar, kommer säkert fler =)
    nix, ingen kateter.. ja hörde ingen annan spy, va massa nadra ljud där så ja vet inte om man hade hört de heller så.. däremot på rummet sen, som vi va 4 i, där fick dom andra höra mig spy en del.. jag hatar å spy, håller de inne så länge de bara går, får riktig ångest vid magsjukor och sånt.. man kan få nått mot illamående innan man vaknar, för att minimera risken, ja fick inte de eftersom ja aldrig spytt vid narkås förr.. men nästa gång ska ja be om de.. man kan även få de efter, vilket ja alltid får när ja får ketogan(smärtstillande) annars spyr ja av den, eller iaf mår riktigt illa.. å den får man direkt i kanylen på handen/armen.. så de går snabbt!
  • Mille11

Tro på fan om jag inte är på akuten igen!!! Jag har ju för fan ingen gallblåsa men anfall har jag! Blir så trött! Kul o åka ambulans iaf.. :)

• Bambusa
    Mille11 skrev 2011-04-28 20:00:41 följande:
    Tro på fan om jag inte är på akuten igen!!! Jag har ju för fan ingen gallblåsa men anfall har jag! Blir så trött! Kul o åka ambulans iaf.. :)
    jasså, du med..  ja fick ont här om dan ja med.. dom trodde då de va nått ed revbenen, men ja vet inte ja..  och min vänstra axel är helt knas,armen med, måste skadat nån nerv, sa ju att ja trodde mer på öppen op, då ser dom bättre, så dom inte lika lätt skadar nerver.. menar en månad efter operation ska an ju kunna använda armarna so vanlig kan man tycka..  Skrikandes
  • Mille11

Ja fy fan det här var bland det värsta anfallet!
    Nerver? Alltså min ena tå är knasig och typ pulserar o gör ont när jag reser mig upp efter att typ ha sovit. Kan det ha med det o göra kanske?? :)

• Bambusa
    Mille11 skrev 2011-04-28 22:27:37 följande:
    Ja fy fan det här var bland det värsta anfallet!
    Nerver? Alltså min ena tå är knasig och typ pulserar o gör ont när jag reser mig upp efter att typ ha sovit. Kan det ha med det o göra kanske?? :)
    ursdå.. ja har haft värre än sist, men kunde inte andas ljupt nog, fick låg syresättning igen, 93-94% (ska tydligen ha 98%) ja, kanske, du får fråga, ja har telefontid med läkare den 10e maj, han som inte hade tid och komma innan ja skrevs ut sist.. ja har leverpåverkan med,å ska ta nya prover snart igen, togs nyligen på akuten,och dom va inte helt okej.. så har d vart sen innan op..
  • Bambusa
    Mille11 skrev 2011-04-28 22:35:35 följande:
    Men leverpåverkan, vad gör man åt det? Och vad kan hända liksom?
    ingen aning, fick papper idag om provtagning den 9e maj, får se om de ändrats då.. kan ju tänka mig att de inte r bra å dricka, en de gör ja iaf inte.. har hänt en gång på 3år så..
  • Mille11

Mina levervärden var inte bra så nu är jag inlagd för observation tills imorgon iaf. Gallan och levern hänger ihop på nåt vis så om man har problem med gallan brukar det synas/märkas på levern. Har jag frågat mig til under dagen. :)

Svar på tråden Frågor om gallsten..