• Mille11

Frågor om gallsten..

Jag undrar lite om gallsten.
    Hade mitt första anfall i förra torsdagen och blev jätterädd, för det gjorde så ont och jag kunde inte andas, och jag visste ju inte heller vad det var.
    Åkte in med ambulans till sjukhuset, där jag sov ett par timmar och fick lite smärtstillande sen fick jag åka hem. Samma visa upprepar sig på måndagen efter, där de skickade hem mig mitt i natten. Sedan fick jag ett anfall till i onsdags eftermiddag och åkte även då in med ambulans (enligt rekomendation från akuten).

Jag hade fått en tid för ultraljud den 30/3 (vilket betyder 3,5 veckas väntetid). Efter sista anfallet skulle iaf läkaren göra allt för att jag skulle få en tidigare tid och nu har jag fått en den 22/3. Lite bättre iaf. Det som ställer till det är att jag är ensam hemma med min 5 veckors bebis...

Ni som haft samma problem, hur länge har ni fått vänta på UL?
    Efter UL vad hände då? Operation eller vad?

Kan man "kräva" att de tar bort hela gallblåsan..?

Rent praktiskt så funkar det liksom inte att gå runt och oroa sig och alltid vara på helspänn om det ska komma ett anfall när man är ensam med den lilla...

Tacksam för alla erfarenheter! :)

• Svar på tråden Frågor om gallsten..
  • Mille11

Du kommer säkert få ta bort den då. Jag hade också 3 på en vecka sen när jag fick mitt fjärde en vecka senare så blev det akut UL och akut OP för det var så mycket sten och de kunde ju inte skicka hem mig en fjärde gång liksom..

• Bambusa

åste fråga, läkte de bra, och sen inga besvär för dig (och andra här som opererats) ??
    jag har legat inne 2dygn nu för ja haft så ont, dom kollade med ultra,misstänkte läckage i gallgång, men inget hittades, får som anfall,2-5om dan..  däremellan ont så ja inte kan tå ljupa andetag, väldigt ont vid hicka eller annan plötsligt ryck i kroppen.. höger axel,revbenen och i sidan är de, men börjar breda ut sig mot mitten nu med..  Skrikandes
     alltid på kvällen när ja ska sova..  spasmofen hjälper inte, och inte ens när ja fick ketogan rätt in i nålen i handen så blev de bra, de tog bara udden av smärtan.. kunde iaf somna då..

idag fick ja åka hem från sjukhuset,eftersom dom inte hittar nå fel, och läkarn hade inte tid att träffa ig efter ultrat..skulle ringa mig om 1-2veckor ????????  om de blir för hämskt skulle ja åka till akuten igen..

• Mille11

Men herregud! Dom kan ju inte skicka hem dig! Usch vad dåligt!

Jag har inga problem alls. Kan göra lite ont när jag hostar o hickar men absolut inget farligt så..

• Bambusa

ja, igårkväll när sambon jobbade natt va de inte kul, men hann få dottern i säng innan de vart för hämskt iaf, tur hon oftast sover bra.. somnade runt 3, dottern vakna runt 8.. idag har ja inte så farligt ont.. än iaf..

• anassio

Hur mådde ni efter operationen på uppvaket?
    Låg ni tillsammans med en massa andra där?
    Hur länge låg ni på uppvaket?
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset efter operationen?

Usch jag e så orolig o har tusen frågor...

• Mille11

N21: Det är ju skandal vad man ska behöva genomlida innan man får hjälp. Helt fucked up skulle jag säga.

Anassio: kommer inte ihåg mycket från uppvaket. Bara att jag var så fruktansvärt törstig så jag fick dricka vatten med sugrör.. :)
    Det låg fler där men massa skynken mellan. Ganska intressant o ligga o lyssna på Dick, hehe!
    Vet inte riktigt hur länge jag fick lugga men tror det var typ tre timmar kanske. Var ganska skönt för man vilade ordentligt. (skönt när man inte fått så mycket sömn hemma med ett litet spädbarn)
    Jag opererades vid tretiden på torsdagen och åkte hem efter lunch på fredagen. :) Förutsättningarna är ju att man mår bra och att man kan tömma blåsan vad jag förstod det som.

• Bambusa
    anassio skrev 2011-04-12 22:47:59 följande:
    Hur mådde ni efter operationen på uppvaket?
    Låg ni tillsammans med en massa andra där?
    Hur länge låg ni på uppvaket?
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset efter operationen?

Usch jag e så orolig o har tusen frågor...
    jag  togs in för op runt halv 12, kom inte från uppvaket förs 21 nån gång.. va skynken mellan,( låg på 4sal sen på avdelningen med..) och ja hade ont, fick hela tiden morfin och sånt, sen började ja spy.. dom kollade med ultra hur mkt kiss ja hade i blåsan, men de va inte akut att få upp mig å kissa än då..  men innan midnatt va ja upp med hjälp av en sköterska och kissade.. annars sov ja till och från nästan ett dygn.. åkte hem vid 15dan efter, men ångrade mig väl hemma när ja skulle klara mig på ipren och alvedon.. men fick lov av avdelningen efter ringt dom,att ta diklofenak med.. 
  • anassio

så man behöver inte ha någon kateter?
    Är lite orolig att man ska ligga där o höra andra spy...eller att jag själv ska bli dålig..har stor spyfobi =(

tack för era svar, kommer säkert fler =)

Svar på tråden Frågor om gallsten..