• Mille11

Frågor om gallsten..

Jag undrar lite om gallsten.
    Hade mitt första anfall i förra torsdagen och blev jätterädd, för det gjorde så ont och jag kunde inte andas, och jag visste ju inte heller vad det var.
    Åkte in med ambulans till sjukhuset, där jag sov ett par timmar och fick lite smärtstillande sen fick jag åka hem. Samma visa upprepar sig på måndagen efter, där de skickade hem mig mitt i natten. Sedan fick jag ett anfall till i onsdags eftermiddag och åkte även då in med ambulans (enligt rekomendation från akuten).

Jag hade fått en tid för ultraljud den 30/3 (vilket betyder 3,5 veckas väntetid). Efter sista anfallet skulle iaf läkaren göra allt för att jag skulle få en tidigare tid och nu har jag fått en den 22/3. Lite bättre iaf. Det som ställer till det är att jag är ensam hemma med min 5 veckors bebis...

Ni som haft samma problem, hur länge har ni fått vänta på UL?
    Efter UL vad hände då? Operation eller vad?

Kan man "kräva" att de tar bort hela gallblåsan..?

Rent praktiskt så funkar det liksom inte att gå runt och oroa sig och alltid vara på helspänn om det ska komma ett anfall när man är ensam med den lilla...

Tacksam för alla erfarenheter! :)

• Svar på tråden Frågor om gallsten..
  • Bambusa
    Mille11 skrev 2011-04-29 15:40:38 följande:
    Mina levervärden var inte bra så nu är jag inlagd för observation tills imorgon iaf. Gallan och levern hänger ihop på nåt vis så om man har problem med gallan brukar det synas/märkas på levern. Har jag frågat mig til under dagen. :)
    ahaa, okej.. ja, sist fick ja ju åka hem, men med tid för nya prover..  hoppas du blir bättre så du kan va hemma med din bebis!
  • Mille11
    Bambusa skrev 2011-04-29 15:51:40 följande:
    ahaa, okej.. ja, sist fick ja ju åka hem, men med tid för nya prover..  hoppas du blir bättre så du kan va hemma med din bebis!
    Så lustigt att det kan vara så olika.. Jag vet inte men jag har ju fortfarande ont så det kan ju ha med det o göra också att jag får stanna..
  • Hanna91

Hej! Jag har en fråga som jag hoppas någon här kanske vet något svar på!

Kan man operara bort gallan om man är gravid? 

• Bambusa
    Mille11 skrev 2011-04-29 16:22:21 följande:
    Så lustigt att det kan vara så olika.. Jag vet inte men jag har ju fortfarande ont så det kan ju ha med det o göra också att jag får stanna..
    ja, jag hade ont på fel sida sist, skulle ta ipren sa dom.. men de gick över tillslut, hoppas de inte kommer tillbax..
  • Bambusa
    Hanna91 skrev 2011-04-30 00:00:58 följande:
    Hej! Jag har en fråga som jag hoppas någon här kanske vet något svar på!

Kan man operara bort gallan om man är gravid? 
    ja, en ja vet inte om de funkar med titthål då..  dom gör helst de inte på gravida fick ja till svar (va in som gravid) men i värsta fall så..
  • Mille11
    Bambusa skrev 2011-04-30 09:52:52 följande:
    ja, jag hade ont på fel sida sist, skulle ta ipren sa dom.. men de gick över tillslut, hoppas de inte kommer tillbax..
    Ja jag brukar också få ont på andra sidan... jäkla skit-mage! :)
  • Hanna91

Tack för era svar! Jag har en riktigt dålig mage efter att jag bantade bort ca 25-30 kg med xtravaganza. får ont i magen av o äta... minsta lilla.. Usch! och som körsbäret på toppen av allt detta så har jag gallstens attacker var tredje månad... haft i ett år..

• Gossow

Hallå!
    vet att tråden stått stilla ett tag men jag provar fåga här ändå.

jag fick mitt första gallstansanfall i torsdagsnatt hade väldigt ont och svårt att andas, hade en citodon hemma sedan tidigare så jag tog den och tack och lov blev det bättre, det enda jag kunde göra var att sitta ihopkurad på sängen och jag mådde fruktansvärt illa!!

tog mig på torsdag dag till vårdcentralen och träffade en läkare som tog prover men kunde inte komma fram till vad det var. gallproverna skulle dröja en dag. hon trodde på en revbensupphakning??

fredagen gick bra men på lördagen vaknade jag och kände att jag hade ont, dock inte så farligt ont men ringde sjukvårdsrådgivningen som tyckte jag kunde stanna hemma, så gick det en stund och så kändes det som en stor klump ramlade ner i magen och så försvann det. skönt tänkte jag men 1 minut senare kom det tillbaka med råge, föll ihop på vardagsrumsgolvet kunde inte andas och kräktes...helt oförmögen till att kunna ta mig någonstans. min sambo blev orolig och ringde ambulans som kom och hämtade mig. efter en stund på akuten gav det med sig igen.

läkaren sökte efter felet och gallaproverna såg ok ut men efter ett ultaljud konstaterades en sten i gallan på ca 5 millimeter, kändes väldigt ynkligt till smärtan jag haft!!!
    fick åka hem med diklofenak och spasofen(stavas?)

igår söndags var jag ute och gick och kände att ett anfall var på g och innan "jag kan inte röra mig smärtan" hann jag ta medicinen och det hjälpte som tur var men jag känner mig fortfarande inte ok.

har jobbigt att andas, har ett konstant tryck i bröstkorgen och lite småont och för att inte tala om illamåendet!!!
    har knappt fått i mig något att äta på hela dagen!!

blev inte uppsatt på någon operationslista, går stenarna bort av sig själv?
    hur mycket stenar har ni haft?
    min enda LILLA sten kändes väldigt ynklig, kan dom operera bort stenarna bara eller tar dom alltid bort hela gallblåsan?

blev ett väldigt långt inlägg, hoppas någon orkar läsa och svara :)

• Mille11

Jag fick också med mig tabletter hem efter första anfallet. Det hjälpte liiiite men ringde ändå ambulans. Likadant de följande två anfallen. Vid upprepade anfall opererar dom bort blåsan. Det gjorde jag efter fjärde anfallet och därmed fjärde ambulansturen.

Sen tog det ca. 1 mån så fick jag ännu ett anfall och fick åka ambulans direkt. Då var leverproverna ganska dåliga så kg blev inlagd. Dåd gjorde dom nytt ultraljud men såg inget. Dagen efter gjorde de ERCP där man får in i gångarna genom munnen med nån grej och då hittade de en sten som dom tryckte ut.
    Nu är det en vecka sen och jag känner fortfarande av det varje dag olika mycket.

Man måste tydligen ändra om hela kosten. Ska överväga att gå till en dietist som kan hjälpa mig o hoppas på att det blir bättre.

Men ett tips är att när du får anfall Så ring ambulans och säg att tabletterna inte hjälper så bra så efter några gånger kommer de göra nåt! :)

Lycka till!

Svar på tråden Frågor om gallsten..