• Mille11

Frågor om gallsten..

Jag undrar lite om gallsten.
    Hade mitt första anfall i förra torsdagen och blev jätterädd, för det gjorde så ont och jag kunde inte andas, och jag visste ju inte heller vad det var.
    Åkte in med ambulans till sjukhuset, där jag sov ett par timmar och fick lite smärtstillande sen fick jag åka hem. Samma visa upprepar sig på måndagen efter, där de skickade hem mig mitt i natten. Sedan fick jag ett anfall till i onsdags eftermiddag och åkte även då in med ambulans (enligt rekomendation från akuten).

Jag hade fått en tid för ultraljud den 30/3 (vilket betyder 3,5 veckas väntetid). Efter sista anfallet skulle iaf läkaren göra allt för att jag skulle få en tidigare tid och nu har jag fått en den 22/3. Lite bättre iaf. Det som ställer till det är att jag är ensam hemma med min 5 veckors bebis...

Ni som haft samma problem, hur länge har ni fått vänta på UL?
    Efter UL vad hände då? Operation eller vad?

Kan man "kräva" att de tar bort hela gallblåsan..?

Rent praktiskt så funkar det liksom inte att gå runt och oroa sig och alltid vara på helspänn om det ska komma ett anfall när man är ensam med den lilla...

Tacksam för alla erfarenheter! :)

• Svar på tråden Frågor om gallsten..
  • Mille11
    Bambusa skrev 2011-03-18 14:50:25 följande:
    okej, inte i naveln alltså? isf klarar ja de med..  hade annars tänkt be om öppen..
    ja men du är väl sjukskriven så han tar föräldraledigt eller vab eller vad de nu blir? isf så r de ju eningen att han ska ta hand om erat barn,och du ska läka ihop.. men förstår hur du enar, vi mammor tar oftast mest ansvar och har bebisen mest.. för din och bebisens skullså kanske ni kan ligga på sängen tillsamans,och bara vara nära iaf..
    Nej precis nedanför. :) Jag tror det är mycket smidigare med titthål än öppen om man snackar läkning och allt.
    Jag har ju inget jobb att sjukskriva mig från men sambon har vart hemma idag iaf, så då får han ta ut FP och jag ingening eftersom han får mycket mer än mig. Han är super med bebisen och vi delar mycket på det, men det är just att man känner sig så hjälplös när man typ inte ens kan lyfta honom.. :(
  • Bambusa
    Mille11 skrev 2011-03-18 15:01:01 följande:
    Nej precis nedanför. :) Jag tror det är mycket smidigare med titthål än öppen om man snackar läkning och allt.
    Jag har ju inget jobb att sjukskriva mig från men sambon har vart hemma idag iaf, så då får han ta ut FP och jag ingening eftersom han får mycket mer än mig. Han är super med bebisen och vi delar mycket på det, men det är just att man känner sig så hjälplös när man typ inte ens kan lyfta honom.. :(
    men du ska iaf kunna vara sjukskriven,så han får vara hemma med barnet "istället" även om du är hemma du med, men du är sjuk så du kan ju inte..  när jag varits sjuk och inte kunnat ta hand om dottern,so oftast även hon varit sjuk då, då har hennes pappa tagit vård av barn för å ta hand om henne istället för mig.. de har hänt 2gånger på 2år.. och när ja ska operaras är han iaf ledig en vecka efter..
  • Mille11

Det är ganska bra. Fick ju med mig lite piller hem men dom är slut nu då nu ska det räcka med panodil från o med imorgon men det ska nog gå bra. :)
    Det gör lite ont typ att resa o sätta/lägga sig men det blir verkligen bättre för varje dag.

• Bambusa
    Mille11 skrev 2011-03-20 19:18:27 följande:
    Det är ganska bra. Fick ju med mig lite piller hem men dom är slut nu då nu ska det räcka med panodil från o med imorgon men det ska nog gå bra. :)
    Det gör lite ont typ att resa o sätta/lägga sig men det blir verkligen bättre för varje dag.
    sönt att höra, har ju lyxen att ha killen hemma en vecka efter op, efterso han jobbar skift och då är ledig 2veckor,jobbar 4.. så itt i hans ledighet blev de.. va dr idag, fick en läkare ja inte hörde vad han sa.. så de känns väl inte så bra, va lika ed akutsnittet :(  varför får läkare jobba i sverige utan att kunna prata så pass bra svenska att man fattar?? Rynkar på näsan  
  • Mille11

Nej jag håller med. Det är ju ändå ganska viktigt att förstå läkare...
    Skönt med honom hemma, det behövs! Min jobbade idag fast han brukar va ledig måndagar bara för han behövt va hemma så mycket nu när jag vart dålig. Det har vart en jäkla skillnad när man är van att ha han hemma...
    Det jobbigaste idag var att jag inte kunde ha bärselen eftersom jag har massa hål i magen..ungen har nämligen skrikit konstant i två timmar o bärselen är ofta det som hjälper..suck. Nu är han hemma dock så man får slappna av. :)

• Bambusa
    Mille11 skrev 2011-03-21 19:16:07 följande:
    Nej jag håller med. Det är ju ändå ganska viktigt att förstå läkare...
    Skönt med honom hemma, det behövs! Min jobbade idag fast han brukar va ledig måndagar bara för han behövt va hemma så mycket nu när jag vart dålig. Det har vart en jäkla skillnad när man är van att ha han hemma...
    Det jobbigaste idag var att jag inte kunde ha bärselen eftersom jag har massa hål i magen..ungen har nämligen skrikit konstant i två timmar o bärselen är ofta det som hjälper..suck. Nu är han hemma dock så man får slappna av. :)
    sjal då? de trycker inte på samma sätt..  mot skrikiga bebisar hjlper de ju att bära mkt, men även vibbrationer eller gungande, tex babysitter eller gunga, min dotter sov middag varje förmiddag i sin graco gunga när hon va liten, så käka ja frukost å bara satt å va för mig själv, annars ville hon vara nära hela tiden.. va kanon när man ville duscha eller nå med..
  • Mille11

Jo det är klart men känns onödigt o köpa för denna lilla tiden..babybjörnen använder jag ju annars.. :)

Han sitter i babysittern o allt annars men just den perioden på eftermiddagen så är det typ inget som hjälper... Bara i härda ut! :)

• Stålmamma

Jag fick mitt första anfall strax före jul 09 fick göra ett ul på gallan på en gång jag kom in. jag har fortfarande inte fått operera bort min galla men väntar på en tid
    du behöver inte åka till sjukhuset varje gång du får ett anfall bara om du inte får det att gå över hemma jag antar att du fått medicin utskrivet?

Svar på tråden Frågor om gallsten..