• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • Lady Dahmer
    Filoso Fisken skrev 2011-03-16 11:08:14 följande:
    vattenlilja - Håller med morochmer. Vad är Elliot förkortning av? Eller Nikita (unisex-namn)? Eller Robin?

Behöver jag ens fortsätta?
    nikita kommer från nikolaus tror jag. "lilla nikolaus"
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • 071001

Enbart läst ts och jag finner det konstigt att ge en pojke namnet Sonja.

• Drömmar

Sonja som namn på en pojke? Nej tack...

Men det är ju min åsikt!

Live, laugh, love...
  • u77

Sonja på en liten kille? nepp, inget jag tycker är fint.
    Jag tycker inte ens att namnet är fint på en tjej.

• dannya

Tänk inte bara på dig själv! Ta gärna hänsyn till din son som ska ha namnet Sonja, hur fel som helst enligt mig...

• augmamma

Man måste själv få välja om man vilja vara pionjär eftersom det såklart är tufft. Du kan ju själv byta namn till ett killnamn om du är beredd att ta det. Det är inte schysst mot din son, som ju inte har något att säga till om, att tvinga honom bli först.

• mysfaaktor
    augmamma skrev 2011-03-16 12:40:10 följande:
    Man måste själv få välja om man vilja vara pionjär eftersom det såklart är tufft. Du kan ju själv byta namn till ett killnamn om du är beredd att ta det. Det är inte schysst mot din son, som ju inte har något att säga till om, att tvinga honom bli först.
    det var inte sjysst av min mamma att döpa mig till ida för jag fick heta "ida med sin stora superslida".
    det var inte sjysst av mina föräldrar att låta oss barn ha ett utländskt efternamn, för vi blev kallade för bland annat al qaida.
    det var inte sjysst av mina mor/farföräldrar att döpa sina barn till lone och juan, för även det blev jag retad för.

är vi överens om att man kan bli retad för vilket namn som helst?
  • augmamma
    mysfaaktor skrev 2011-03-16 12:47:00 följande:
    det var inte sjysst av min mamma att döpa mig till ida för jag fick heta "ida med sin stora superslida".
    det var inte sjysst av mina föräldrar att låta oss barn ha ett utländskt efternamn, för vi blev kallade för bland annat al qaida.
    det var inte sjysst av mina mor/farföräldrar att döpa sina barn till lone och juan, för även det blev jag retad för.

är vi överens om att man kan bli retad för vilket namn som helst?
    man behöver ju inte maximera sannolikheten. TS är ju medveten on provokationen i namnet.
  • morochmer
    augmamma skrev 2011-03-16 13:29:48 följande:
    man behöver ju inte maximera sannolikheten. TS är ju medveten on provokationen i namnet.
    Hur stor är sonnorlikeheten att lisa kommer att kallas för lisa-fisa tror du tex.
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?