• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • augmamma
    Xina85 skrev 2011-03-16 18:06:14 följande:
    Jag upprepar:
    Förslaget att jag skulle byta till ett typiskt mansnamn känns rent ut sagt befängt, då det skulle innebära att jag direkt bidrar till det redan mansdominerande samhället. Att jag skulle byta namn går alltså helt tvärtemot min strävan.

Ska det vara så svårt att fatta?? Vissa missförstår allt...
    Försök övertala din pappa, bror eller man till att byta i stället då för att utsätta ett litet barn för detta.
  • kickan89

Eller om barnets pappa är med på att döpa sonen till ett tjejnamn så kan ju han börja med att byta till ett tjejnamn :)

• augmamma
    kickan89 skrev 2011-03-16 18:15:00 följande:
    Eller om barnets pappa är med på att döpa sonen till ett tjejnamn så kan ju han börja med att byta till ett tjejnamn :)
    Exakt, och om barnets pappa inte vill kan du ju fråga dig varför..
  • Phlippan87

hahaha, straffa din son bara, gör det. nej, vi är inte redo för att börja döp pojkar till kvinnonamn, och namnet skulle aldrig godkännas av skatteverket (generellt tillåts inte "könstypiska" namn på det andra könet)
    och att du inte skulle kunna byta till ett mansnamn är bara korkat isf, trodde du var ute efter jämställdhet, inte att ta bort det som är manligt

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • made in USA

Fy fan! Stavkars barn, byt namn själv da till ett killnamn om du nu vill tänja på gränserna !

• ius lexis
    Jag upprepar:
    Förslaget att jag skulle byta till ett typiskt mansnamn känns rent ut sagt befängt, då det skulle innebära att jag direkt bidrar till det redan mansdominerande samhället. Att jag skulle byta namn går alltså helt tvärtemot min strävan.

Låter mest som att du utnyttjar din ofödda son som plakat. Du kanske kan komma på ett annat sätt att utrycka dina åsikter.

En annan fråga: vad skulle döpt ditt barn till om du flicka?
  • KlasKristian
    Jag upprepar:

Ok, jag fattar. Du är ett troll.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • bastardized

Så undar vissa varför man skakar på huvudet åt feminister och vänsterpartister.

Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?