• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • tacksamheten

NEJ!
    Var inte egoistisk nu...
    Många söker ett namn som ska vara annorlunda, sticka ut osv.
    Tänk på den lilla pojken, se det inte ur eget perspektiv...

• Lady Dahmer
    Har bara läst Ts nu, och jag måste nog säga att jag inte tror att samhället är riktigt redo för det, nej.  

fast.... det är vi ju! Det finns ju massvis med människor nu som har könsöverskidande och ovanliga namn!

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Lady Dahmer
    Spexig skrev 2011-03-15 20:26:41 följande:
    Nämen, snälla. Gör inte ditt barn till ett korståg. Det är han som ska leva med namnet, inte du. Om du absolut vill ha det, så sätt det som mellannamn, men ge honom ett namn han kan leva med! 

Jag vet inte hur det är med dig, men jag hade då inte velat växa upp o heta Ragnar eller Sven-Göran eller Krister eller nåt sånt.

Hoppas verkligen det här är en trolltråd! 
    jag tycker det är elakt att döpa barn till ragnar och sven-göran, OAVSETT kön. För att inte tala om alla fula namn som är moderna idag.
  • Elggott
    Lady Dahmer skrev 2011-03-15 20:31:09 följande:

fast.... det är vi ju! Det finns ju massvis med människor nu som har könsöverskidande och ovanliga namn!

Ja det finns, men jag tror ändå inte samhället är redo för det. Folk kommer anta att Sonja är en flicka, och jag tror att en pojke som heter det kommer behöva förklara sig och bevisa att han heter det fler gånger än en pojke som heter Johan. Sen så är välden större än Sverige, tänk hur det blir när Sonja ska flytta utomlands.

Vissa namn typ öst-asiatiska har vi i sverige ingen aning om om de är flick eller pojknamn så det funkar på ett annat sätt. Men sonja är ett traditionellt flicknamn. 
  • Lady Dahmer
    Elggott skrev 2011-03-15 20:37:21 följande:
    Ja det finns, men jag tror ändå inte samhället är redo för det. Folk kommer anta att Sonja är en flicka, och jag tror att en pojke som heter det kommer behöva förklara sig och bevisa att han heter det fler gånger än en pojke som heter Johan. Sen så är välden större än Sverige, tänk hur det blir när Sonja ska flytta utomlands.

Vissa namn typ öst-asiatiska har vi i sverige ingen aning om om de är flick eller pojknamn så det funkar på ett annat sätt. Men sonja är ett traditionellt flicknamn. 
    Son-Ya?
  • Spexig
    Lady Dahmer skrev 2011-03-15 20:31:59 följande:
    jag tycker det är elakt att döpa barn till ragnar och sven-göran, OAVSETT kön.
    Haha! DET är vi i alla fall överens om!
  • JuliaåRonjasmammis
    pluvdo skrev 2011-03-15 20:22:14 följande:
    Ett efternamn är i alla fall något som föräldrarna också tvingas leva med, istället för att bara barnet skall ha ett avvikande namn och leda någon kamp i gränstänjande.
    Tja, tänkt dig såhär då;

Mamma heter Anna och pappa heter Markus. De döper sitt barn till Novastella(eller Nova-Stella, de har inte bestämt sig), för det låter ju fint. Ska de behöva byta förnamnnamn då? Och vad händer om Novastellas föräldrar råkar heta Hansson eller Svensson i efternamn? Eller för den delen, mamma heter Svensson och pappa heter Hansson, och båda vill ge vidare sina (ack, så originella) efternamn till sitt barn. Nova-Stella Hansson Svensson eller  Novastella Svensson Hansson, vilket är bäst?

Vad är en kille vid namn Sonja i jämförelse med det?
    Don't mess with my integrity!
  • Stinky
    Xina85 skrev 2011-03-15 16:44:08 följande:

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

Det är lugnt, TS. Jag funderar på att döpa min unge till Eva om det blir en pojke eller Magnus om det blir en tjej. Oskyldig
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Boothwalker
    Lady Dahmer skrev 2011-03-15 17:05:51 följande:
    Själv tycker jag att Leif är sjukt fint på en flicka.
    Oh. Har funderat på det som killnamn men nä. Men det vore jättefint som flicknamn! =)
    ♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
  • Skånetös67

Stackars unge säger jag bara. Byt namn själv om du tycker
    det är så konstigt med ett traditionellt kvinnonamn på dig själv.
    Har inte pappan nåt att säga till om? Eller ska du köra över honom?
    Har svårt att tro att Sonja är ett passande namn åt hans son...
    Känns som du vill utsätta din unge för mobbing redan första dan
    han sätter sin fot innanför dagiset.
    Sonja..herregud

Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?